Wydanie: PRESS 10/2012

Ranking blogów o książkach

Top 15 blogów, które nie nudzą o literaturze

Porywając się na ocenę blogów poświęconych książkom, już na początku stanęliśmy przed dylematem: które oceniać? Bo z jednej strony Polacy nie czytają książek, z drugiej – w sieci roi się od blogów im poświęconych. Poprosiliśmy więc jurorów, by w pierwszym etapie wskazali, ich zdaniem, te najciekawsze, które poleciliby innym. Przy czym postawiliśmy warunek: muszą to być blogi pisane przez osoby prywatne, a nie firmowe, prowadzone przez wydawców, hurtownie, księgarnie itp. Takie, na których ludzie opisują przeczytane książki, polecają, oceniają, komentują itp. Blogi o charakterze osobistym, reprezentujące fascynację autora literaturą – nie serwisy informujące, co się wydaje i gdzie, komentujące wydarzenia kulturalne, zamieszczające przedruki, eseje, felietony. Blogi dotyczące książek, a nie również filmu, sztuki, muzyki itd.

Przy takich założeniach z blisko 50 propozycji blogów wytypowaliśmy do drugiego etapu 30. Jurorzy oceniali je pod kątem sześciu kryteriów, w każdym przyznając od 1 do 5 punktów (maksymalnie blog mógł zdobyć 270 punktów). Trzy pierwsze kryteria dotyczyły jakości merytorycznej tego, co autor publikuje na swoim blogu, trzy kolejne odnosiły się do funkcji bloga. Ponieważ w tego typu komunikacji ważne jest nie tylko, o czym i jak się pisze, lecz także czy potrafi się wykorzystywać narzędzie, którym jest blog internetowy. Oczekiwaliśmy czegoś więcej niż tylko zbioru recenzji i myśli o książkach.

Prezentujemy Top 15 blogów, które zdobyły najwięcej punktów. W komentarzach jurorów czuć pewien niedosyt, że jeśli chodzi o umiejętność ciekawego pisania o książkach, ilość nie przechodzi w jakość. Najlepiej wypadły te blogi, których autorzy wiedzą, o czym i jak chcą pisać. Niezależnie, czy jest to dziennikarz, czy dziecko – chce się czytać, jeśli stoi za tym nie tylko pasja, ale też wykorzystanie możliwości Internetu (zdjęcia, grafika). W sieci każdy wielbiciel książek ma równe szanse.

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7255 (koszt 2,46 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo