Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Marzec 13, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Deepfake wideo

Redakcje boją się jak ognia cyfrowych fałszywek i próbują się bronić przed deepfake wideos (fot. Flickr.com/ Marco Verch, trendingtopics, CC BY 2.0)

Odkąd zmanipulowane filmy służą nie tylko do obnażania gwiazd, ale i ataków na dziennikarzy, redakcje muszą się uczyć, jak sobie radzić z rozpoznawaniem fałszywych wideo.

Indyjska dziennikarka śledcza Rana Ayyub przez lata pracy przyzwyczaiła się do nękania. Dostawała telefony z pogróżkami, obraźliwe SMS-y. „Nazywano mnie seksualną niewolnicą ISIS, prostytutką. Przywykłam” – przyznała w rozmowie z „The Washington Post”. Jednak nic nie mogło jej przygotować na wiadomość, która przyszła w kwietniu 2018 roku na jej komunikator WhatsApp. Ayyub obejrzała kilka klatek i zamarła. Był to film pornograficzny z jej udziałem. „Czułam się po prostu naga” – powiedziała amerykańskiej stacji PRI.

Film robił wrażenie, mimo że wideo nie było perfekcyjnie przygotowane. Autor podmienił jedynie twarz aktorki porno na twarz dziennikarki. Kobiety różniła budowa ciała oraz fryzura, ale tego nie mógł wiedzieć ktoś, kto nie znał dobrze Ayyub.

W jej życiu rozpętało się piekło. Na wszystkie konta w mediach społecznościowych dostawała zrzuty ekranu z fragmentami filmu. Dziennikarka zaczęła mieć problemy z sercem, w końcu wylądowała w szpitalu. Na kilka miesięcy przestała udzielać się publicznie i korzystać z Twittera i Facebooka. Niewiele pomogła policja. Gdy kobieta zgłosiła się na posterunek i chciała, aby funkcjonariusze znaleźli sprawcę, ci jedynie wzruszyli ramionami. „Przecież widać, że to porno” – stwierdzili

Rana Ayyub padła ofiarą deepfake wideo. Programy do ich tworzenia są łatwo dostępne w internecie, wymagają jedynie przeciętnej wiedzy o technologiach i programowaniu. I choć pojawiały się już wcześniej sfałszowane filmiki ze znanymi aktorkami czy piosenkarkami, nikt wcześniej nie walczył za ich pomocą z dziennikarką, która w swoich tekstach otwarcie krytykuje rząd.

Stanisław M. Stanuch

Pozostałe tematy weekendowe

Branża eventowa walczy o przetrwanie
Trójka bez Manna
Sprzedawcy hot dogów
Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7355 (koszt 3,69 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.





Tu wpisz kod jeśli dostałeś go mailem kupując dostęp w redakcji „Press”. Więcej informacji w regulaminie.

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.