Dział: INTERNET

Dodano: Czerwiec 22, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polacy ufają mediom, ale wielu z nich newsów unika

Zaufanie do mediów w poszczególnych krajach (fot. Digital News Report 2017)

Polacy są ufni wobec mediów, chociaż często świadomie unikają newsów - wynika z raportu Digital News Report 2017 autorstwa Reuters Institute for the Study of Journalism.

Digital News Report 2017 to szósta edycja raportu badającego media internetowe. W tym roku przebadano 36 państw, w tym Polskę. Jak wynika z badania, Polacy są jedną z najbardziej ufnych wobec mediów nacji - ufa im 53 proc., co wśród 36 badanych państw daje czwartą pozycję (pierwsza jest Finlandia - 62 proc., ostatnia Korea Południowa - 23 proc.). Jeszcze wyższy wynik, bo 60 proc. ufności, Polacy mają dla mediów, z których korzystają. 

Jednocześnie mamy w Polsce jedne z najbardziej spolaryzowanych politycznie mediów internetowych - uzyskały one 3,65 punktu (w skali do 8), co dało im czwarty wynik wśród badanych krajów (pierwsze są Stany Zjednoczone - 5,93 pkt, ostatnia Portugalia - 0,99 pkt). 

Polacy świadomie ignorują newsy - 44 proc. badanych przyznało się, że obecnie stara się unikać informacji. To również czwarty najwyższy wynik wśród badanych krajów (pierwsze są w tej klasyfikacji Turcja i Grecja - po 57 proc., ostatnia Japonia - 6 proc.). Najczęstszym powodem, dla którego Polacy unikają newsów, jest to, że w nie nie wierzą (42 proc. wskazań) i że mają one negatywny wpływ na ich samopoczucie (37 proc.).  

Badani Polacy jako źródło, z którego czerpią informacje przynajmniej raz w tygodniu, najczęściej wskazywali media tradycyjne: TVN (57 proc.), Polsat News (42 proc.), RMF FM (40 proc.). Spośród mediów internetowych są to: Onet.pl (52 proc.), WP.pl (46 proc.), Tvn24.pl (37 proc.).

Najpopularniejszymi serwisami społecznościowymi wykorzystywanymi do zdobywania informacji są wśród polskich użytkowników: Facebook (53 proc.), YouTube (32 proc.), Messenger (10 proc.).

16 proc. badanych Polaków płaci za newsy (siódma pozycja wśród wszystkich badanych państw, spadek rok do roku o 4 proc.). Tylko 4 proc. z nich ma aktywną cyfrową subskrypcję. Polacy są nacją, która najczęściej dociera do newsów poprzez wyszukiwarkę - 62 proc. badanych Polaków wskazało, że robiło tak w ostatnim tygodniu, co jest najwyższym (ex aequo z Turcją) wskaźnikiem w badaniu. 39 proc. badanych Polaków przyznaje się, że średnio przynajmniej raz w tygodniu udostępnia jakieś newsy w mediach społecznościowych. Ta czynność jest najbardziej popularna w krajach Ameryki Łacińskiej (Chile i Meksyk po 64 proc.), a najmniej w Japonii (13 proc.). W ogólnych wnioskach zauważono m.in., że wyhamował wzrost tendencji do wykorzystywania mediów społecznościowych jako źródeł informacji, co zdaniem autorów wynika z wzrostu popularności komunikatorów, które stawiają na prywatność (np. WhatsApp). Zauważono też silną korelację pomiędzy polaryzacją polityczną mediów a brakiem zaufania do nich. Wyraźna jest też tendencja wzrostu popularności urządzeń mobilnych. 

Digital News Report to coroczny raport badający media internetowe przygotowywany przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Autorem polskiej części jest Grzegorz Piechota, research associate w Harvard Business School. Badanie przeprowadził w 36 krajach YouGov na przełomie stycznia i lutego br. z pomocą internetowego kwestionariusza. W Polsce próba wyniosła 2031 osób, w sumie przebadano ponad 70 tys. ludzi, którzy są próbą reprezentatywną dla osób z dostępem do internetu w danych krajach.

(JM, 22.06.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.