Temat: Cannes Lions

Dział: REKLAMA

Dodano: Czerwiec 21, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Piąty dzień Cannes Lions: Reklama jest podatkiem za brak innowacji

(fot. Joanna Sagan, K2)

We wtorek odbyła się gala rozdania nagród m.in w kategorii cyber i mobile. Spośród nagrodzonych prac, warto zwrócić uwagę na The Line Up Song, Cheetos Museum czy QQ Alert: Hope never dies.

Wczoraj również wszyscy reprezentanci polskich agencji wspólnie kibicowali Bartłomiejowi Walczukowi (OSOM), który jako jedyny Polak startował w konkursie Pixels of fury. Walczuk dostał się do finału, tworząc świetną pracę. 
Dziś w ramach Cannes Lions startuje Lions Entertainment. Branża reklamowa coraz mocniej zaczyna doceniać rolę szeroko rozumianej rozrywki i traktuje ją jako kolejny istotny kanał komunikacji z ludźmi, zwłaszcza z nieuchwytną młodą widownią.

- wykład marki Adidas, czyli Paul Gaudio - dyrektor kreatywny Adidasa, Stan Smith, autor kultowych butów i Alexander Wang. Był to  panel, podczas którego rozmawiano o tym, jak Adidas tworzy i rozwija kulturę kreatywności, cały czas pozostając aktualną i ikoniczną marką. Omawiano główną filozofię marki "never finished", czyli ciągłe poszukiwanie, rozwój i otwartość. Adidas jako marka nie boi się eksperymentów i podejmowania odważnych decyzji, jak np. modyfikacji logo- w ramach współpracy z Wangiem wypuszczono kolekcję z odwróconym logo marki. Prowadząc kampanię, która poskutkowała wyprzedaniem całej kolekcji bez użycia sklepów. Warto zapoznać się z  case study (.   ). Ważną myśl powiedział Paul Gaudio- po co współpracować z kimś, wnosić nową energię, jeśli nie ma się odwagi lub nie chce czegoś zmienić. Tą filozofię przekłada na Adidasa. Kreatywność należy do wszystkich a najlepsze pomysły nie rodzą się na szczycie lub w ściśle kontrolowanym otoczeniu.

Stan Smith - legenda tenisa i twórca jednego z modeli butów Adidas, przytoczył anegdotę o tym, jak jego siostrzenica została upomniana przez trenera, że nie może nosić butów Adidas Stan Smith, ponieważ są to buty lifestylowe nie treningowe. Dziewczynka rezolutnie odpowiedziała, że przecież w tych butach jej wujek wygrał Wimbledon.

- czego współcześni młodzi kreatywni powinni się obecnie uczyć aby odnieść sukces za kilkanaście lat?

 W obecnych czasach branża reklamowa ściga się z doliną krzemową w wymyślaniu i tworzeniu produktów, technologii. Kompetencje jakie powinna posiadać osoba kreatywna zmieniają się bardzo dynamicznie. Podczas panelu dyskutowano o tym co branża reklamowa, marketerzy, firmy mogą zrobić i wnieść do procesu edukacji aby przygotować nowe pokolenie do sukcesów. Niestety nie padły konkretne pomysły ani rewolucyjne stwierdzenia. Pojawiła się opinia, iż dziś już nie wystarczy wąska specjalizacja i nauka schematów. Istotne jest aby kształtować osoby ciekawe, zadające pytania i umiejące rozwiązywać niestandardowe problemy. Ważna jest także rola rodziców, to już w domu zaczyna się edukacja i rodzice powinni pielęgnować w dzieciach ich naturalną ciekawość świata. 

- Ian McKellen o szczerości i pozostawaniu sobą. 

To była jedna z bardziej inspirujących i dających do myślenia rozmów jakie można było do tej pory zobaczyć na festiwalu. Poruszała szalenie ważne tematy szczerości, społeczności LGBT, coming outu. Ian McKellen opowiedział swoją historię zachęcając do tego, aby być sobą i mówić o swojej osobowości i charakterze głośno i szczerze. Jeśli mamy opowiadać jakąś historię, niech to będzie szczera historia, mająca w sobie cel. Tyczy się to zarówno ludzi jak i marek. Była to poruszająca rozmowa, która wymaga spokojnego przemyślenia.

- kreatywność i budowanie społeczności w kanałach mobile 

Szefowie marketingu Airbnb i Facebooka opowiadali o swoich spostrzeżeniach i doświadczeniach, jak gromadzić wokół siebie i angażować ludzi w kanałach mobile. Wszyscy zgodzili się, że kanał mobile obecnie jest kluczowy w komunikacji z ludźmi, budowaniu grup. Obecnie jest to podstawowe urządzenie, które ma niemal każdy. Zgodnie z tym faktem, aby dziś gromadzić i budować społeczność, konieczna jest obecność w mobile. Marki i agencje jednak mają problem w nadążaniu za takim myśleniem. Wciąż pomysł czy plan na kanał mobile pokazywany jest na ostatnich slajdach prezentacji i poświęcane jest mu ostatnie kilka minut. Sama Dyrektor marketingu Facebooka przyznała, że nawet Facebook miał problemy z przystosowaniem się do nowych realiów, szukał sposobu na bycie "mobile first organization". W końcu zupełnie zmienił i przebudował serwis, tworząc aplikację budowaną wyłącznie pod mobile. Aby budować społeczność należy najpierw zmienić sposób myślenia o mobile.

- kolejny świetny wykład dała agencja R/GA. Głównym przekazem jest myśl, że reklama jest podatkiem jaki płaci się za brak innowacji. Przykładem jest Tesla- marka na tyle innowacyjna, że nie musi wydawać ogromnych budżetów na promocję.

- A$AP Rocky był gościem Festiwalu w ramach części Entertainment. Panel odbywał się na tarasie festiwalowym, w ponad 40 stopniowym słońcu i był dosłownie najgorętszym panelem całego Cannes Lions

- dziś miały miejsce prezentacje Future Lions. Jest to konkurs dla studentów, który we współpracy z Cannes Lions organizuje agencja AKQA. Zadaniem uczestników konkursu jest wymyślić pomysł, kampanię, która nie byłaby możliwa do realizacji 3 lata temu. Jest to szalenie interesująca część Festiwalu, pokazująca jak bardzo kreatywni i twórczy są młodzi ludzie. Warto aby polscy studenci zainteresowali się tym konkursem i próbowali swoich sił. 

Zwycięskie prace można zobaczyć tutaj.
Wśród tegorocznych pomysłów warto zwrócić uwagę na Kolibree Medibrush- czyli projekt szczoteczki do zębów, która jest w stanie wykryć pogorszenie stanu zdrowia podczas codziennego mycia zębów oraz projekt BeHeard, który jest aplikacją dającą głos niemym osobom.

Joanna Sagan, K2

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: prasa

Dział: REKLAMA

Dodano: Czerwiec 21, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Zmarł Marek Janicki, założyciel i wieloletni szef agencji McCann, ojciec polskiej reklamy

Marek Janicki był żywym pomnikiem polskiej reklamy (fot. materiały prasowe McCann)

W środę 21 czerwca br. zmarł Marek Janicki, ikona polskiej reklamy, założyciel i wieloletni szef agencji McCann.

Marek Janicki z branżą reklamową pożegnał się ponad siedem lat temu. W marcu 2010 roku z powodów zdrowotnych zrezygnował z funkcji prezesa McCann (wówczas były to agencje McCann Erickson Polska i McCann Worldgroup, za obydwie Janicki odpowiadał). Prezesem McCanna był przez 20 lat, od 1990 roku. Przygodę z reklamą zaczynał jednak wcześniej, od ITI Video Service, agencji należącej do Jana Wejcherta i Mariusza Waltera.
- Czuję się, jakbym stracił ojca - mówi Wojciech Dagiel, partner w agencji Lvov, który przez wiele lat pracował w kreacji agencji McCann. - Nauczył mnie wszystkiego, co w branży reklamowej jest ważne. Wpoił mi wartości, których staram się przestrzegać. Do dziś, choć już tyle lat minęło od czasu, jak nie pracuję pod jego skrzydłami, zdarza mi się zastanawiać, co on by zrobił w danej sytuacji.
- W Polsce nie było kiedyś szkół reklamy, uczyliśmy się od takich osób jak on: jak być szefem, jak rozumieć reklamę. Bardzo wiele osób bardzo dużo mu zawdzięcza - mówi Tomasz Hilt, były CEO Leo Burnett Group Poland, dyrektor zarządzający i członek zarządu ICP Group SA. - Pracowałem w McCannie dopiero niespełna rok, Marek powierzył mi prowadzenie przetargu, pierwszego w moim życiu. Przetarg przegraliśmy, a ja kompletnie się załamałem. Powiedział mi, że to była jego wina, bo ja byłem zwyczajnie niegotowy na takie zadanie. Po wszystkim zaprosił mnie, nieopierzonego młodzika, na piwo. Bardzo był dla mnie ważny. Żałuję, że nigdy mu tego nie powiedziałem - wspomina Hilt.
Marek Janicki był twórcą branży w postkomunistycznej Polsce. - Nie tylko zarządzał jedną z największych w latach 90. agencją na rynku, ale też tworzył SAR, dbał o jakość i etykę naszej pracy - mówi Paweł Kastory, prezes DDB Group. - Wiem po sobie, że nie wahał się promować swoich konkurentów, jeśli uznawał ich za profesjonalistów - dodaje Kastory.
Marek Gargała, prezes Publicis, nie ma wątpliwości, że Marek Janicki był prawdziwą ikoną polskiej reklamy, punktem odniesienia dla już dwóch pokoleń pracujących w branży. - Pomnik, tak o nim myślę - mówi Gargała.

(AMS, 21.06.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo