Zenith szacuje, że rynek reklamowy w Polsce wzrośnie w 2017 roku o 2,2 proc.
Zenith szacuje wzrost wydatków reklamowych, ale nie we wszystkich segmentach rynku
W 2017 roku polski rynek reklamowy wzrośnie o 2,2 proc., a łączna wartość inwestycji w reklamę wyniesie 7,061 mld zł (netto) - szacuje dom mediowy Zenith.
Zenith prognozuje, że wydatki na reklamę telewizyjną wzrosną w br. o 0,6 proc., co oznacza, że dynamika będzie niższa o 1 pkt procentowy w porównaniu z 2016 rokiem - to wynik zmniejszania inwestycji w tym segmencie przez największych reklamodawców.
Z kolei wydatki na reklamę w internecie wzrosną o 11,8 proc. Wpływ na to mają przede wszystkim inwestycje w wideo online i programmatic oraz wzrost sektora e-commerce, dysponującego coraz wyższymi budżetami na reklamę. Analitycy Zenith zwracają uwagę, że zagrożeniem dla dalszego stabilnego wzrostu reklamy online jest powszechność stosowania adblocków, co prowadzi m.in. do zmniejszenia powierzchni reklamowej i wzrostu cen reklam.
O 2,5 proc. spadną wydatki na reklamę radiową, a rynek reklamy prasowej zmaleje o kilkanaście procent: w dziennikach o 16,9 proc., a czasopismach o 14,5 proc. O 1,1 spadną wydatki na reklamę OOH, na co wpływ ma wprowadzenie ustawy krajobrazowej. Tymczasem dzięki zwiększającej się frekwencji w kinach wydatki na reklamę w tym medium wzrosną o 3,8 proc.
Według obliczeń firmy Zenith globalne wydatki na reklamę wzrosną w br. o 4,2 proc., do 559 mld dolarów (w 2016 roku wzrost wyniósł 4,8 proc.).
(IKO, 21.06.2017)