Dział: TELEWIZJA

Dodano: Sierpień 09, 2015

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Są już pierwsi chętni do nadawania z MUX 8

.

Swoje kanały na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej na pewno chcą umieścić: Agora SA, Kino Polska TV i Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Prawdopodobnie zdecyduje się na to ZPR. Zainteresowanie obecnością na multipleksie potwierdza ponadto Discovery Networks, choć nie składa na razie jasnej deklaracji startu w konkursie. Sprawę rozważa również Telewizja Puls.

Cztery konkursy na kanały na MUX 8 zostały przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji ogłoszone we wtorek. Każdy konkurs jest dla kanału uniwersalnego, choć każdy musi w swoim programie uwzględnić oczekiwania regulatora: jeden ma nadawać m.in. filmy i seriale, drugi programy o lokalnych społecznościach, trzeci ma promować aktywny rozwój człowieka, a czwarty musi być interaktywny. Informując o konkursach, KRRiT zaznaczyła, że przy ustalaniu ich warunków wzięła pod uwagę: wyniki oglądalności; wyniki konsultacji społecznych; badania oczekiwań wobec nowej oferty cyfrowej przeprowadzone przez dom mediowy MEC; ofertę programową obecnych nadawców telewizji naziemnej; ich sytuację finansową; dynamikę rynku reklamy i ogólną sytuację ekonomiczną polskiej gospodarki.
- Formuła kanałów, na które ogłoszono postępowanie konkursowe, jest pojemna i zapewnia przyszłym nadawcom pewną elastyczność w kształtowaniu programu – podkreśla Bartosz Hojka, prezes Agory. - To bardzo istotne, bo koncesja zostanie przyznana na dziesięć lat, a w tym czasie polski rynek telewizyjny będzie ulegał dalszym głębokim przeobrażeniom. Dodatkowo charakter kanałów, które pojawią się na MUX 8, jest zbieżny z oczekiwaniami widzów telewizji, wyrażanymi w licznych badaniach – stwierdza. - Jesteśmy zainteresowani dalszą budową pozycji Grupy Agora na rynku telewizyjnym - formuła właśnie ogłoszonego konkursu na nadawców kanałów na MUX 8 stwarza nam taką szansę. Planujemy wziąć udział w postępowaniu konkursowym – deklaruje. Spółka nie zdecydowała jeszcze, o które koncesje będzie się ubiegać. - W naszej opinii Agora dysponuje kompetencjami niezbędnymi do stworzenia de facto wszystkich planowanych kanałów – uważa Hojka.
We wszystkich czterech konkursach zamierza wystartować Kino Polska TV. - Wierzymy, że nasze wnioski zostaną pozytywnie zaopiniowane przez Krajową Radę, która weźmie pod uwagę nasze doświadczenie w rozwoju wartościowych kanałów telewizyjnych łączących aspekty komercyjne, społeczne i edukacyjne – podkreśla prezes Kino Polska TV Bogusław Kisielewski. - Obecnie zapoznajemy się szczegółowo z warunkami konkursów i od tego zależy, które kanały zgłosimy: czy już istniejące, czy też zupełnie nowe – dodaje Kisielewski.
- Będziemy startować z ofertą, jaką zgłaszaliśmy w konkursie na pierwszy multipleks – mówi z kolei Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Na MUX 1 filmowcy startowali w ramach spółki TV Film, założonej razem z dystrybutorem Kino Świat, której partnerem biznesowym był ZPR, ale rywalizację o miejsce dla kanału filmowego przegrali ze Stopklatką TV, należącą do Kino Polska TV i Agory.
Deklaracji w sprawie MUX 8 nie składają na razie dwaj najwięksi nadawcy komercyjni. - Będziemy to rozważać – mówi Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN. A Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu, stwierdza, że jeszcze za wcześnie na komentarze. - Jesteśmy konsekwentnie zainteresowani obecnością na multipleksie. W tym momencie analizujemy założenia konkursu ogłoszonego przez KRRiT – informuje z kolei Agnieszka Jurkiewicz, corporate communications manager Discovery Networks.
Sprawę analizuje też Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls, nadawcy kanałów TV Puls i Puls 2 na MUX 2. - Trzeba będzie starannie wyliczyć wszystkie możliwe synergie z naszymi istniejącymi kanałami oraz symulacje dotyczące rynku i możliwych korzyści – stwierdza Dąbski. - Obecność na MUX8 jest ogromnym wyzwaniem, ponieważ rynek naziemnej telewizji cyfrowej jest już nasycony i bardzo konkurencyjny. Dodatkowo na MUX8 istnieją bardzo znaczące bariery techniczne związane z koniecznością przestawienia się na inne pasma niż w przypadku istniejących już multipleksów. W większości przypadków wiążą się one również z koniecznością rozbudowy systemu antenowego przez odbiorców – podkreśla prezes Telewizji Puls, dodając, że przy podejmowaniu decyzji trzeba też wziąć pod uwagę ogromne koszty związane z nadawaniem, pozyskaniem koncesji i konkurencyjnego programu oraz kwestię zbudowania nowego brandu i relacji z widzem.
Czy warunki określone przez KRRiT pozwolą zbudować atrakcyjny multipleks mający szanse na sukces rynkowy? - To zależy, kto dostanie koncesje. Jeżeli będą to nowi gracze, rynek się rozdrobni, co nie wróży multipleksowi sukcesu. Więcej sensu miałoby postawienie na nadawców już obecnych na rynku – mówi Leszek Kozioł, wiceprezes Grupy ZPR, która prawdopodobnie wystartuje w konkursie, choć nie ujawnia jeszcze, z jakim kanałem.
Oprócz czterech stacji, które KRRiT wybierze w konkursach, na MUX 8 znajdą się kanały telewizji publicznej (trzy w SD albo jeden w SD i jeden w HD) – co nie wyklucza jej ze startu w konkursach. TVP na razie nie informuje, czy skorzysta z tej możliwości ani jak ocenia atrakcyjność kanałów opisanych przez KRRiT. „Każda nowa, bezpłatna oferta programowa dostępna w naziemnej telewizji cyfrowej będzie atrakcyjna dla widzów” - stwierdza tylko biuro prasowe TVP, dodając, że wzbogacenie puli stacji naziemnych sprawi, że widzowie „na pewno zainwestują kilkadziesiąt złotych w nowe anteny do odbioru MUX 8”.

(RUT, 09.08.2015)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.