Cyfryzacja pomaga kanałom tematycznym w sprzedaży reklam
Polsat, TVP 2 i TVN sprzedają na swoich antenach mniej czasu reklamowego niż jeszcze rok temu. Odwrotnie niż telewizyjne kanały tematyczne.
Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w Polsacie wyemitowane w maju i czerwcu br. reklamy zajęły nieco ponad 266 godzin, a w tym okresie ub.r. - 296 godzin. TVN na emisję reklam w tych dwóch miesiącach br. przeznaczył blisko 262 godziny, podczas gdy rok temu 291 godzin. W TVP 2 reklam w omawianym okresie było o godzinę mniej: odpowiednio 240 godzin i 241.
Reklamy zajęły natomiast więcej czasu w kanałach tematycznych, które dzięki cyfryzacji uzyskały zasięg ogólnopolski. W maju i czerwcu br. w ATM Rozrywka reklamy wypełniły o 60 godzin więcej czasu antenowego niż rok temu, w TVP Rozrywka - 34 godzin więcej, w TVP Kultura - 12 godzin więcej, w TVN 7 - 10 godzin więcej, a w Puls 2 - 5 godzin więcej.
Według Marcina Boroszko, prezesa Atmedia, sytuacja ta jest spowodowana cyfryzacją, w wyniku której cztery główne stacje naziemne straciły wyłączność na zasięg ogólnopolski. - Straciły one mandat do tego, by utrzymywać tak wysokie ceny reklam w stosunku do innych stacji naziemnych. Odbiło się to na popycie na te stacje i ich cenach - zauważa Marcin Boroszko. Dodaje, że reklamodawcy nie godzą się na takie ceny, jakie obowiązywały dotychczas w dużych stacjach. - W związku z tym przekierowują wydatki do innych, przede wszystkim cyfrowych naziemnych kanałów. TVN niemal przez wszystkie miesiące ubiegłego roku miał stuprocentowy poziom wyprzedania, który w tym roku zmalał do 90 procent. Z kolei TV Puls w marcu zeszłego roku miał 85 procent wyprzedania, a w tym roku sto procent. To najlepiej pokazuje reakcję reklamodawców: po co mamy płacić, a w zasadzie przepłacać za coś, co dostajemy w innych stacjach ogólnopolskich. Oczywiście inną kwestią jest to, że mniejsze stacje są tańsze - stwierdza prezes Atmedia.
Przedstawiciele domów mediowych zwracają uwagę, że aktualna sytuacja dużych stacji ogólnopolskich związana jest z prowadzoną przez nie polityką handlową. - Wyższe niż rok temu ceny w TVN i nowa polityka rabatowa tej stacji (niższe ceny podstawowe, ale też mniejsze rabaty - przyp. red.) spowodowały odpływ reklamodawców do mniejszych kanałów. Widać to po kanałach tematycznych w pakiecie Premium TV, które TVN Media wyprzedaje niemal na pniu - zauważa jeden z pracowników domu mediowego, który prosi o zachowanie anonimowości, bo nie chce się narazić dużym stacjom.
Dynamika czasu antenowego sprzedanego na reklamy | ||
Stacja | przed wejściem na Mux (V-VI 2013) | po wejściu na Mux (V-VI 2014) |
TVP1 | 226:28:38 | 235:21:38 |
TVP2 | 241:00:40 | 239:58:36 |
Polsat | 296:20:05 | 266:14:16 |
TVN | 290:59:37 | 261:59:44 |
TVN7 | 265:22:10 | 275:09:49 |
TTV - Twoja Telewizja | 256:58:50 | 250:59:11 |
ATM Rozrywka | 221:44:18 | 282:27:36 |
Polsat Sport News | 211:38:04 | 197:53:38 |
TVP Kultura | 149:58:03 | 162:14:40 |
TVP Rozrywka | 178:20:45 | 212:08:25 |
TVP Historia | 189:36:18 | 181:56:44 |
Puls 2 | 232:21:28 | 237:21:35 |
Dane: Nielsen Audience Measurement |
(BG, 22.07.2014)