Dział: TELEWIZJA

Dodano: Lipiec 22, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Cyfryzacja pomaga kanałom tematycznym w sprzedaży reklam

Polsat, TVP 2 i TVN sprzedają na swoich antenach mniej czasu reklamowego niż jeszcze rok temu. Odwrotnie niż telewizyjne kanały tematyczne.

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w Polsacie wyemitowane w maju i czerwcu br. reklamy zajęły nieco ponad 266 godzin, a w tym okresie ub.r. - 296 godzin. TVN na emisję reklam w tych dwóch miesiącach br. przeznaczył blisko 262 godziny, podczas gdy rok temu 291 godzin. W TVP 2 reklam w omawianym okresie było o godzinę mniej: odpowiednio 240 godzin i 241.
Reklamy zajęły natomiast więcej czasu w kanałach tematycznych, które dzięki cyfryzacji uzyskały zasięg ogólnopolski. W maju i czerwcu br. w ATM Rozrywka reklamy wypełniły o 60 godzin więcej czasu antenowego niż rok temu, w TVP Rozrywka - 34 godzin więcej, w TVP Kultura - 12 godzin więcej, w TVN 7 - 10 godzin więcej, a w Puls 2 - 5 godzin więcej.
Według Marcina Boroszko, prezesa Atmedia, sytuacja ta jest spowodowana cyfryzacją, w wyniku której cztery główne stacje naziemne straciły wyłączność na zasięg ogólnopolski. - Straciły one mandat do tego, by utrzymywać tak wysokie ceny reklam w stosunku do innych stacji naziemnych. Odbiło się to na popycie na te stacje i ich cenach - zauważa Marcin Boroszko. Dodaje, że reklamodawcy nie godzą się na takie ceny, jakie obowiązywały dotychczas w dużych stacjach. - W związku z tym przekierowują wydatki do innych, przede wszystkim cyfrowych naziemnych kanałów. TVN niemal przez wszystkie miesiące ubiegłego roku miał stuprocentowy poziom wyprzedania, który w tym roku zmalał do 90 procent. Z kolei TV Puls w marcu zeszłego roku miał 85 procent wyprzedania, a w tym roku sto procent. To najlepiej pokazuje reakcję reklamodawców: po co mamy płacić, a w zasadzie przepłacać za coś, co dostajemy w innych stacjach ogólnopolskich. Oczywiście inną kwestią jest to, że mniejsze stacje są tańsze - stwierdza prezes Atmedia.
Przedstawiciele domów mediowych zwracają uwagę, że aktualna sytuacja dużych stacji ogólnopolskich związana jest z prowadzoną przez nie polityką handlową. - Wyższe niż rok temu ceny w TVN i nowa polityka rabatowa tej stacji (niższe ceny podstawowe, ale też mniejsze rabaty - przyp. red.) spowodowały odpływ reklamodawców do mniejszych kanałów. Widać to po kanałach tematycznych w pakiecie Premium TV, które TVN Media wyprzedaje niemal na pniu - zauważa jeden z pracowników domu mediowego, który prosi o zachowanie anonimowości, bo nie chce się narazić dużym stacjom.

Dynamika czasu antenowego sprzedanego na reklamy
Stacja przed wejściem na Mux (V-VI 2013) po wejściu na Mux (V-VI 2014)
TVP1 226:28:38 235:21:38
TVP2 241:00:40 239:58:36
Polsat 296:20:05 266:14:16
TVN 290:59:37 261:59:44
TVN7 265:22:10 275:09:49
TTV - Twoja Telewizja 256:58:50 250:59:11
ATM Rozrywka 221:44:18 282:27:36
Polsat Sport News 211:38:04 197:53:38
TVP Kultura 149:58:03 162:14:40
TVP Rozrywka 178:20:45 212:08:25
TVP Historia 189:36:18 181:56:44
Puls 2 232:21:28 237:21:35
Dane: Nielsen Audience Measurement

(BG, 22.07.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.