Dział: REKLAMA

Dodano: Kwiecień 07, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rynek reklamowy w Polsce wzrośnie w tym roku o 1,8 proc.

Według najnowszych estymacji domu mediowego ZenithOptimedia Group w 2014 roku wydatki netto na reklamę w Polsce wzrosną o 1,8 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Prognozowana wartość rynku reklamowego to 6,5 mld zł.

Jak tłumaczą przedstawiciele ZOG, optymistyczne nastroje w gospodarce pozwalają spodziewać się dalszej poprawy koniunktury, także na rynku reklamowym. Dlatego dom mediowy po analizie wydatków reklamowych poniesionych przez firmy w styczniu i lutym br. skorygował prognozę dla polskiego rynku do wzrostu o 1,8 proc. (w grudniu ub.r. zapowiadał, że wzrost wyniesie 1,4 proc.). Inwestycje w reklamę online mają wzrosnąć o 12,2 proc. Niewielkie wzrosty czekają: telewizję (o 2,1 proc.), radio (1,3 proc.) i kino (1,8 proc.). Nieznacznie straci outdoor (0,9 proc.), a dwucyfrowe spadki mają dotknąć prasę: magazyny - 14,9 proc. i dzienniki - 16,1 proc.
Według analityków ZenithOptimedia w pierwszych miesiącach roku br. zauważalny jest większy od spodziewanego odpływ pieniędzy z dużych anten telewizyjnych do mniejszych i tańszych kanałów tematycznych. Zmiana polityki handlowej TVN przyciągnęła do stacji reklamodawców dysponujących dużymi budżetami. Odpowiednio wysoki poziom wydatków (powyżej 15 mln zł) pozwala im na wynegocjowanie relatywnie atrakcyjniejszych kosztów dotarcia. Według analityków TVN konsekwentnie utrzymuje nowe zasady, stając się benchmarkiem dla innych stacji – TVP i Polsatu, które w ślad za nim także wprowadziły zmiany. Konsekwencję biura reklamowego TVN widać nawet mimo niższego wypełnienia bloków reklamowych - w marcu 95 proc. prime time i 73 proc. off peak, rok wcześniej odpowiednio 100 proc. prime time i 92 proc. off peak.
"Nawet dysponując wolnym czasem reklamowym, TVN nie wykorzystuje rabatu interwencyjnego, o którym mowa w polityce handlowej" – komentuje cytowana w komunikacie prasowym Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief buying officer w ZOG.
W pierwszych dwóch miesiącach br., w porównaniu z tym samym okresem 2013 roku, wzrosły wydatki reklamowe branży farmaceutycznej. Cały ten segment zawdzięcza wzrost dwóm największym graczom – wydatki reklamowe Aflofarmu i USP Zdrowie stanowią blisko jedną trzecią wydatków całej branży. Nieco więcej niż w porównywalnym okresie ub.r. wydali także producenci żywności (Nestle Polska i Dr. Oetker) i właściciele sieci handlowych – w czołówce tego segmentu utrzymują się: Lidl, Jeronimo Martins i Media Expert, znacząco wzrosły wydatki reklamowe sieci Żabka. Mniej niż w ubiegłym roku wydaje natomiast Metro Group. W porównaniu ze styczniem i lutym 2013 w tym roku mniej wydały na reklamę czołowe firmy z branży telekomunikacyjnej: Polkomtel i P4. Pomimo wyższych wydatków największych graczy branży finansowej, wydatki całego sektora są niższe w porównaniu z ubiegłym rokiem. Lekki spadek wydatków zanotowała też branża motoryzacyjna. Citroen, Toyota, Peugeot wydały w styczniu i lutym mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Aktywność reklamową zwiększył Volkswagen i Ford.

(BG, PR, 07.04.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.