Dział: PRASA

Dodano: Luty 13, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Raport SDP o własności mediów w Polsce nierzetelny i z błędami

Monika Szetela zaprezentowała raport "Struktura własności mediów w Polsce. Prasa, radio, telewizja" (fot. Mariusz Kowalczyk)

W przygotowanym dla Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP raporcie pt. "Struktura własności mediów w Polsce" jest pełno niejasności, są ewidentne błędy, a wyciągnięte w dużej mierze ze stron internetowych dane są w części nieaktualne. Raport stworzyli wykładowca i absolwenci Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.

Zaprezentowany na konferencji Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich 12 lutego br. raport pt. "Struktura własności mediów w Polsce. Prasa, radio, telewizja" ma przedstawiać stan własności mediów w Polsce na maj 2017 roku. Autorami są dr Monika Szetela kierująca Zakładem Komunikacji Społecznej w toruńskiej szkole ojca Tadeusza Rydzyka oraz dwaj magistrowie, absolwenci tej uczelni – Karolina Piech i Maciej Piech. Mimo podpierania się naukowymi tytułami autorzy nie stworzyli spójnej analizy rynku, wrzucając do raportu informacje ze sobą nieporównywalne, nie korzystali z dostępnych fachowych analiz, a sposób zestawiania i prezentacji danych pokazuje, że nie wszystkie podmioty medialne zostały potraktowane z równą rzetelnością. Autorzy nie znają nawet organizacji zajmujących się audytem mediów – więc według nich tytuły prasowe są rejestrowane w "Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy". 
Tak np. prezentując tabelę z dominującymi wydawnictwami, nie podają, z jakiego to okresu i według czego liczone są udziały w rynku. Piszą, że Wydawnictwo Bauer w marcu 2017 roku miało w Polsce 34 tytuły, co stanowiło 18 proc. polskiego rynku prasowego. Tymczasem według danych Izby Wydawców Prasy na koniec 2016 roku ten wydawca miał 52 tytuły i 28,84 proc. udziału w rynku (wg nakładów) – a obecnie ma 43 tytuły. Zdaniem autorów raportu Ringier Axel Springer Polska istnieje od 1994 roku – w rzeczywistości wtedy był to Axel Springer Polska, do połączenia z Ringierem doszło później. W raporcie czytamy: "Agora SA jest to polska spółka, w której 20 proc. udziałów mają Amerykanie" - czemu spółka zaprzecza. Ale autorzy raportu jako źródło podają opracowanie z 1998 roku, czyli sprzed 20 lat. Przytaczając zaś tytuły poszczególnych wydawców, nieraz podają te już zamknięte bądź sprzedane innym spółkom – jako że brali dane z witryn wydawców z 2015 roku, już nieaktualne.
Ciekawy jest sposób prezentacji niektórych wydawnictw – otóż w przypadku np. spółki Fratria i Apella ("Sieci"), PMPG i Orle Pióro ("Wprost", "Tygodnik do Rzeczy") czy Gremi Business Communication ("Rzeczpospolita") podkreślono, że "wszyscy członkowie/działacze zarządu to Polacy". Ale nie ma już takiej informacji w przypadku takich wydawców, jak Agora SA, Polityka, Infor Biznes czy Wydawnictwo Bauer – gdzie w zarządach zasiadają też tylko Polacy.
- To jest tylko opis rynku, bez analizy danych ilościowych odnoszących się do całego rynku typów prasy i wydawców z kapitałem zagranicznym. Brakuje oceny pod względem sprzedaży egzemplarzowej i reklamy oraz wpływu wielkich korporacji technologicznych na rynek prasowy – ocenia Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy. I dodaje: - Brakuje analizy koncentracji rynkowej i podstawowych wskaźników CR4, CR8 i HHI, pozwalających określić stopień koncentracji prasy.
Równie słaby poziom merytoryczny prezentuje część o rynku radiowym. I tak np. autorzy raportu ujęli Polskie Fale Średnie SA wśród nadawców mających najwięcej stacji. Liczbę stacji przełożyli zaś na udział w polskim rynku radiowym. To spowodowało, że Polskie Fale Średnie zajęły drugie miejsce - za Zjednoczonymi Przedsiębiorstwami Rozrywkowymi SA, a przed Polskim Radiem, Grupą Radiową Agory, Eurozetem i Bauer Media. Analizując obecność zagranicznego kapitału, autorzy wymieniają spółkę ITI Neovision (operator platformy NC+) jako nadawcę stacji N-Surround HD/Classic. Sęk w tym, że rozgłośnia nie nadaje od dawna. Także wśród programów nadawanych przez fundacje i stowarzyszenia podane zostało Radio Bajka – które nie emituje programu od końca 2015 roku.
Ponieważ raport miał przedstawiać stan mediów na maj 2017 roku, nie zostały w nim ujęte bardzo istotne zmiany właścicielskie na rynku telewizyjnym - inwestycja Telewizji Polsat w kanały Grupy ZPR Media czy sprzedaż kanału Metro przez Agorę koncernowi Discovery. Nie ma także informacji o tym, że Discovery przejmuje Scripps Network Interactive.
Zdaniem autorów raportu w Polsce mamy realny problem z koncentracją własności mediów i "poziom ten zagraża realizacji zasady wolnego słowa i pluralizmu mediów" - na co dowodów w raporcie brak. CMWP SDP uważa, że przeciwdziałać tej sytuacji mogłoby powołanie ogólnopolskiego Krajowego Rejestru Mediów, który by gromadził informacje o podmiotach działających na rynku i ich właścicielach.

(RG, JS, KOZ, 13.02.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Luty 13, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Na okładce polskiej edycji "Vogue" są Małgorzata Bela i Anja Rubik

14 lutego br. na rynek trafi polska edycja "Vogue" (Visteria). Na okładce pierwszego numeru są modelki Małgorzata Bela i Anja Rubik. Projekt artystyczny wykonał Juergen Teller. Magazyn ma 364 strony, w tym 74 całostronicowe reklamy, 38 dwustronicowych i dwie wkładki reklamowe. "Vogue" kosztuje 16,90 zł.

Press

"Vogue" to magazyn o modzie, który zadebiutował w 1892 roku w Stanach Zjednoczonych. W Polsce ukaże się 23 edycja tego tytułu.

"Praca nad pierwszym numerem trwała kilka bardzo intensywnych miesięcy. Każdy materiał powstawał od zera, każdą sesję wyprodukowaliśmy sami. Bo choć to międzynarodowy tytuł, każde edycja na świecie ma być wyjątkowa. Nie ma szablonu" – napisał Filip Niedenthal, redaktor naczelny.

Na okładkę magazynu trafiły Małgorzata Bela i Anja Rubik. Sesję wykonał Juergen Teller.

W magazynie są działy: En Vogue (a w nim podrozdziały: trendy, akcesoria, talent show, polskie debiuty, raport, styl, VIP, biżuteria,), Uroda (m.in. trendy na wiosnę, pielęgnacja, nowości, perfumy), Autoportret (w pierwszym numerze wywiad z narciarką Karoliną Riemen-Żerebecką), Kultura (m.in. film, album, książka, teatr), Dwugłos (w tym numerze rozmawiają Barbara Hoff i Anda Rottenberg), Felieton (Zuzanna Łapicka), Historia (Robin Muit, wieloletni szef fotoedycji brytyjskiego "Vogue’a" podsumowuje 126 lat historii magazynu), Moda (m.in. sesja okładkowa, gotowe do noszenia, polska szkoła), Uroda, Ludzie, Podróże, Gwiazda (rozmowa Filipa Niedenthala z aktorką Rachel Weisz), Horoskop, Inspiracje.

Zastępcą redaktora naczelnego jest Joanna Lorynowicz, wieloletnia wicenaczelna "Twojego Stylu". Dyrektorem artystycznym został Łukasz Aksamit, który pracował na takim samym stanowisku w magazynie "Glamour". "Vogue" wydawany jest na licencji Les Publications Condé Nast.

(JOK, 13.02.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo