Dział: PRASA

Dodano: Styczeń 30, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Debata w SDP: Etyka dziennikarska w odwrocie, ale w mediach publicznych nie jest źle

Debata SDP odbyła się we wtorek 30 stycznia br. (fot. Mariusz Kowalczyk)

Komercjalizacja i wymagania właścicieli mediów wobec dziennikarzy sprawiają, że dochodzi do nietycznych działań dziennikarzy. Ale media publiczne nie są gorsze niż dawniej – mówiono podczas debaty „Dziennikarz – zagrożony zawód zaufania publicznego” zorganizowanej przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich.

Paneliści i uczestnicy debaty narzekali na coraz trudniejszą sytuację ekonomiczną mediów, która powoduje, że przestają one poszukiwać prawdy, bo liczą się dla nich głównie wyniki sprzedaży, oglądalność i klikalność. Największą winą obarczano media komercyjne. Teresa Bochwic, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji opowiadała o skargach na nadawców, które przychodzą do Krajowej Rady. - Jak czytam te skargi, to czasami naprawdę trudno jest uwierzyć, co dziennikarze, co nadawca potrafi zrobić. Tu mówię o radiu i telewizji i przeważnie chodzi o komercyjne przedsięwzięcia. Można popaść w depresję, jak czyta się te skargi – mówiła Bochwic.

- Czy można się przeciwstawić, skoro właściciel, czy wydawca każe? Oczywiście, że można. Najprostszy sposób: po prostu się tego nie nagrywa, nie przywiezie się tej surówki do telewizji – radziła Jolanta Hajdasz, szefowa Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

Zdaniem Dawida Wildsteina, wicedyrektora TVP 1 niektóre media przekroczyły wszystkie granice przy relacjonowaniu niedawnej akcji ratunkowej himalaistów pod Nanga Parbat. - Dla mnie uderzający był nagłówek jednego z portali informacyjnych „Po Tomka leci helikopter”. Po przeczytaniu tego, na samym dole było: „wiadomość została zdementowana” - podał przykład Wildstein. Jego zdaniem, w takiej sytuacji fundamentalna staje się rola mediów publicznych, które powinny m.in. zapewnić zajęcie reporterom wojennym. Zauważył na przykładzie krajów byłego Związku Radzieckiego, że czym słabsze media publiczne, tym większe kłopoty z demokracją.

Teresa Bochwic zwróciła uwagę na profesjonalizm dziennikarzy i mówiła, że w Niemczech dziennikarz zanim dostanie pracę w mediach publicznych musi przejść wiele szkoleń i przygotowań.

Elżbieta Ruman, skarbnik Oddziału Warszawskiego SDP zapewniła, że telewizja publiczna cieszy się wielkim zaufaniem. - Szczególnie, jeżeli się jedzie gdzieś dalej od Warszawy – stwierdziła. - To jest wielki skarb, z którego telewizja powinna bardziej korzystać – dodała. Elżbieta Ruman zaproponowała, żeby stworzyć serwis internetowy Dobrzydziennikarze.pl, gdzie wpisywani byliby dobrzy i etyczni dziennikarze. Propozycji tej nie uznał za dobrą Krzysztof Skowroński, prezes SDP. - Nie sądźcie, aby nie być sądzonymi. Nie wiem, kto miałby wybierać i mówić, kto jest dobrym, a kto złym dziennikarzem – skomentował.

Z sali padło pytanie o upolitycznienie mediów publicznych. - Jak widzą państwo paski w TVP Info, to jakie odczucia etyczne państwo mają?

- My nie jesteśmy dziennikarzami tworzącymi paski w Info, ani produkującymi codzienne informacje – zaczęła odpowiadać Elżbieta Ruman. - To nie jest rzeczywistość, którą ja pilnie śledzę. Natomiast można zapytać o rzetelność, bo o to nam chodzi, czy one budują poznanie rzeczywistości. Myślę, że możemy sobie teraz takie pytanie zadać – odpowiedziała Ruman.

Głos w tej sprawie zabrał też Dawid Wildstein: - Ja nie mam prawa oceniać kolegów z TVP Info. Osoby, które mnie znają, czytają moje teksty, mogą się domyślać, że jestem daleki od aprobaty wszystkiego, co tam jest. Ale mówienie, że doszło do jakościowej zmiany w porównaniu do tego, co było, i że jest to zmiana na gorsze, jest absurdalne – mówił Wildstein. Dodał, że w mediach prywatnych nie ma żadnego pluralizmu, a w TVP Info – jego zdaniem - pojawia się druga strona sporów.

(MAK, 30.01.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Styczeń 31, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Michał Krzymowski odchodzi z "Newsweek Polska"

Michał Krzymowski, autor głośnych tekstów w tygodniku "Newsweek Polska" (Ringier Axel Springer Polska), odchodzi z redakcji i z dziennikarstwa - nieoficjalnie dowiedział się "Presserwis".

Z naszych informacji wynika, że Michał Krzymowski złożył wypowiedzenie. Informację potwierdziły dwa niezależne źródła, ale z dziennikarzem nie udało nam się skontaktować.

Krzymowski, który do redakcji "Newsweek Polska" dołączył w 2012 roku, opisywał m.in. zależności polityki i biznesu. W styczniu 2013 roku, wspólnie z Michałem Kacewiczem, napisał tekst pt. "Euroazjaci w Warszawie". Opisali w nim działalność byłego rzecznika Samoobrony Mateusza Piskorskiego i think tanku Europejskie Centrum Analiz Geopolitycznych (ECAG). Organizacja wytoczyła "Newsweekowi" proces o zniesławienie. W listopadzie 2017 roku tygodnik "Newsweek Polska" wygrał proces sądowy z ECAG. Informując o wyroku, "Newsweek" przypominał, że Mateusz Piskorski w 2016 roku został zatrzymany pod zarzutem szpiegostwa.

Michał Krzymowski wspólnie z Wojciechem Cieślą nominowani byli do Nagrody im. Dariusza Fikusa. Dziennikarze otrzymali nominację za teksty "Hotel robotniczy" i "Bałtyk moja własność" opisujące pobyty szefa NSZZ "Solidarność" Piotra Dudy w związkowym hotelu. Rok później, w 2017 roku Krzymowski i Cieśla zostali ponownie nominowani, tym razem za tekst opublikowany w "Newsweek Polska" pt. "Klimat Ziobry". Ta dwójka dziennikarzy w tym samym roku dostała nominację do Europejskiej Nagrody Prasowej za podjęcie tematu nadużyć, jakich miały dopuszczać się europejskie partie konserwatywne. Krzymowski w 2013 roku został uhonorowany statuetką MediaTora w kategorii NawigaTOR.

W listopadzie 2017 roku "Newsweek Polska" (Ringier Axel Springer Polska) osiągnął sprzedaż 84 294 egz. i w porównaniu z tym samym miesiącem 2016 roku był to spadek o 18,42 proc.

(JOK, 31.01.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo