Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 21, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK daje wydawcom siedem dni na złożenie zeznań w sprawie drukarń

(fot. pixabay.com)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie w sprawie struktury i stopnia koncentracji rynku druku prasy w Polsce. W związku z tym 31 wydawców otrzymało wezwania do składania wyjaśnień w terminie siedmiu dni.

Dyrektor departamentu analiz rynku Wojciecha Szymczak, w imieniu prezesa UOKiK,  wzywa pisemnie wydawców do wypełnienia kwestionariusza dotyczącego rynku drukarni prasowych. Pytania są szczegółowe i dotyczą m.in. podania listy drukarń, z których wydawca korzystał w latach 2013-2017, listy drukowanych tytułów w danej drukarni, planów dotyczących zmiany drukarni, a nawet ujawnienia, jakie badania rynku druku wydawca przeprowadził na własne potrzeby. Postępowanie wszczęto 15 września br., a wydawcy mają siedem dni na udzielenie urzędnikom odpowiedzi. Jeżeli takiej odpowiedzi nie udzielą lub będą one nieprawdziwe, grozi im kara w wysokości do 50 mln euro.  

- Co roku badamy różne branże, po to, by m.in. zebrać dane, sprawdzić, jak funkcjonuje konkurencja na rynkach, czy może dochodzić do jakichś nadużyć - informuje rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch. Podaje, że ankietę wysłano do 31 wydawców.

- To działanie mające dostarczyć szczegółowej wiedzy o wydawcach w kontekście ustawy dekoncentracyjnej mediów – jest przekonany Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy. Do koncernów wydawniczych należą bowiem także drukarnie. Ma je Bauer, Polska Press Grupa czy Agora SA.

Już w lutym br. wiceminister kultury Jarosław Sellin informował, że UOKiK ma pomóc w repolonizacji mediów i będzie miał większe kompetencje w zakresie kontroli koncentracji właścicielskiej w mediach. W lipcu br. posłanka PiS Barbara Bubula domagała się w interpelacji odpowiedzi od rządu, co zrobił w sprawie badania rynku prasy w Polsce i "zapobiegania monopolowi informacyjnemu".

W styczniu 2016 roku w ramach "diagnozy stanu konkurencji oraz koncentracji na rynku prasy" UOKiK pytał ponad 40 wydawców o ich działalność i współpracę z firmami dystrybucyjnymi.


(JOK, 21.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 21, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Polityka" i "Gość Niedzielny" utrzymują sprzedaż powyżej 100 tys. egz.

Tygodnik "Polityka"

"Gazeta Polska" (Niezależne Wydawnictwo Polskie) i "Tygodnik Powszechny" (Tygodnik Powszechny) poprawiły sprzedaż w lipcu br., w porównaniu z lipcem ub.r.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy średnia sprzedaż ogółem "Polityki" (Polityka) w lipcu br. wyniosła 108 672 egz. (spadek o 12,14 proc. względem lipca ub.r.). Jej główny konkurent, "Newsweek Polska" (Ringier Axel Springer Polska), osiągnął średnią 96 856 egz. (spadek o 18,48 proc.).

"Sieci Prawdy" (Fratria) – 63 507 egz. (spadek o 10,32 proc.) wyraźnie wyprzedzają pod względem sprzedaży "Tygodnik do Rzeczy" (Orle Pióro) – 41 171 egz. (spadek o 18,12 proc.). Najbardziej wzrosła sprzedaż "Gazety Polskiej" – o 14,91 proc., do 36 294 egz. (rosną także zyski wydawcy "Gazety Polskiej"). Wzrost zanotował też "Tygodnik Powszechny" - o 1,61 proc., do 21 567 egz.

Wśród tygodników opinii największy spadek sprzedaży od miesięcy raportuje "Wprost" (PMPG Polskie Media) - w lipcu o 23 proc., do 18 878 egz.

Średnia sprzedaż "Gościa Niedzielnego" (Instytut Gość Media) to 116 874 egz. (spadek o 6,72 proc.). "Tygodnik Angora" z przedrukami (Wydawnictwo Westa-Druk) sprzedawał średnio 266 587 egz. (spadek o 6,08 proc.).


(JOK, 21.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo