Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 20, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Planowana dekoncentracja mediów wywołała plotki o sprzedaży "Echa Dnia"

Lokalny serwis Naszekielce.com napisał, że w związku z planowaną przez rząd ustawą o dekoncentracji mediów Polska Press Grupa planuje sprzedaż "Echa Dnia" - regionalnego dziennika wydawanego w Kielcach. Polska Press Grupa zaprzecza. Nie słyszeli też o tym dziennikarze w innych redakcjach w Kielcach.

Naszekielce.com informują w tekście "Kto kupi »Echo Dnia«", że w związku z planowaną dekoncentracją "od kilku tygodniu trwają analizy rentowności i możliwości przejęcia większościowego pakietu akcji" kieleckiego dziennika. Według serwisu najbardziej prawdopodobne jest przejęcie dziennika przez jedną ze spółek skarbu państwa, ale wymienia też lokalne firmy i osoby, które mają być zainteresowane kupnem dziennika: Kamila Suchańskiego, przewodniczącego rady nadzorczej i większościowego udziałowca w spółce Ekobox (zajmującej się projektowaniem i wykonawstwem sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych) oraz specjalizujące się w wydawaniu podręczników wydawnictwo Mac Edukacja. Jego współzałożycielem jest Adam Cyrański, obecnie poseł z partii Nowoczesna.

Temu, że "Echo Dnia" ma być sprzedane, kategorycznie zaprzecza Joanna Pazio, rzeczniczka prasowa Polska Press Grupy. - Totalna nieprawda, a sam artykuł jest żenująco nierzetelny, autor niekompetentny i z wybujałą fantazją - komentuje Pazio. - Polska Press ani jej właściciel nie otrzymali żadnej oferty odkupienia udziałów w spółce Polska Press. Nie prowadzimy żadnych rozmów w sprawie sprzedaży udziałów w spółce - podkreśla Pazio.

O przygotowaniach w Kielcach do kupna "Echa Dnia" nie słyszeli dziennikarze kieleckich redakcji. - Pierwszy raz widzę, żeby wymienione w tekście nazwiska ktoś wiązał z "Echem Dnia" - mówi szef jednej z kieleckich redakcji. - Do tej pory nie znałem też serwisu Naszekielce.com - dodaje.

Artykuł w serwisie Naszekielce.com nie jest podpisany (podobnie jak wszystkie inne teksty w serwisie). Nikt nie odebrał też też telefonu podanego na stronie, nie dostaliśmy też odpowiedzi na wysłane w e-mailu pytania.

Z Kamilem Suchańskim nie udało się nam skontaktować. Grupa Mac do zamknięcia tego wydania "Presserwisu" nie odpowiedziała na nasze pytania, czy rzeczywiście prowadzą jakieś rozmowy lub są zainteresowani kupnem "Echa Dnia". Nieoficjalnie udało nam się ustalić, że nie są prowadzone takie rozmowy. - Spekulacje na temat rzekomej chęci zakupu "Echa Dnia" przez posła są zwykłą plotką dziennikarską, która nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości - informuje "Presserwis" Marek Kowalski, asystent Adama Cyrańskiego.

Średnia sprzedaż "Echa Dnia" w pierwszej połowie br. wyniosła 14 916 egz. i była o 13 proc. niższa niż w pierwszej połowie ub.r.


(JM, 20.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 21, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK daje wydawcom siedem dni na złożenie zeznań w sprawie drukarń

(fot. pixabay.com)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie w sprawie struktury i stopnia koncentracji rynku druku prasy w Polsce. W związku z tym 31 wydawców otrzymało wezwania do składania wyjaśnień w terminie siedmiu dni.

Dyrektor departamentu analiz rynku Wojciecha Szymczak, w imieniu prezesa UOKiK,  wzywa pisemnie wydawców do wypełnienia kwestionariusza dotyczącego rynku drukarni prasowych. Pytania są szczegółowe i dotyczą m.in. podania listy drukarń, z których wydawca korzystał w latach 2013-2017, listy drukowanych tytułów w danej drukarni, planów dotyczących zmiany drukarni, a nawet ujawnienia, jakie badania rynku druku wydawca przeprowadził na własne potrzeby. Postępowanie wszczęto 15 września br., a wydawcy mają siedem dni na udzielenie urzędnikom odpowiedzi. Jeżeli takiej odpowiedzi nie udzielą lub będą one nieprawdziwe, grozi im kara w wysokości do 50 mln euro.  

- Co roku badamy różne branże, po to, by m.in. zebrać dane, sprawdzić, jak funkcjonuje konkurencja na rynkach, czy może dochodzić do jakichś nadużyć - informuje rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch. Podaje, że ankietę wysłano do 31 wydawców.

- To działanie mające dostarczyć szczegółowej wiedzy o wydawcach w kontekście ustawy dekoncentracyjnej mediów – jest przekonany Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy. Do koncernów wydawniczych należą bowiem także drukarnie. Ma je Bauer, Polska Press Grupa czy Agora SA.

Już w lutym br. wiceminister kultury Jarosław Sellin informował, że UOKiK ma pomóc w repolonizacji mediów i będzie miał większe kompetencje w zakresie kontroli koncentracji właścicielskiej w mediach. W lipcu br. posłanka PiS Barbara Bubula domagała się w interpelacji odpowiedzi od rządu, co zrobił w sprawie badania rynku prasy w Polsce i "zapobiegania monopolowi informacyjnemu".

W styczniu 2016 roku w ramach "diagnozy stanu konkurencji oraz koncentracji na rynku prasy" UOKiK pytał ponad 40 wydawców o ich działalność i współpracę z firmami dystrybucyjnymi.


(JOK, 21.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo