Kolporter przejął punkty i dominuje na rynku  |  Odejście z Dentsu Polska  |  REM o artykule Renaty Kim  |  Ilu pracowników zatrudniła TVP?  |  Związek zawodowy w Bauer Media obecny w Grupie RMF  |  Wyniki "Tańca z gwiazdami"  |  Opłata audiowizualna od podmiotów VoD  |  Polsat liderem  |  Szef Teatru Polskiego Radia  |  Kanał Red Top TV ma zostać połączony  |  Przejście z Radia Eska do Radia Łódź  |  RIOTS reprezentuje  |  Stołeczne Biuro Turystyki chce promować  |  Nowy klient Havas PR Warsaw  |  Microsoft i OpenAI oskarżone przez osiem amerykańskich gazet  |  Dziennikarze RAI strajkują przeciw polityce kadrowej i cenzurze  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Kolporter przejął punkty i dominuje na rynku  |  Odejście z Dentsu Polska  |  REM o artykule Renaty Kim  |  Ilu pracowników zatrudniła TVP?  |  Związek zawodowy w Bauer Media obecny w Grupie RMF  |  Wyniki "Tańca z gwiazdami"  |  Opłata audiowizualna od podmiotów VoD  |  Polsat liderem  |  Szef Teatru Polskiego Radia  |  Kanał Red Top TV ma zostać połączony  |  Przejście z Radia Eska do Radia Łódź  |  RIOTS reprezentuje  |  Stołeczne Biuro Turystyki chce promować  |  Nowy klient Havas PR Warsaw  |  Microsoft i OpenAI oskarżone przez osiem amerykańskich gazet  |  Dziennikarze RAI strajkują przeciw polityce kadrowej i cenzurze  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Kolporter przejął punkty i dominuje na rynku  |  Odejście z Dentsu Polska  |  REM o artykule Renaty Kim  |  Ilu pracowników zatrudniła TVP?  |  Związek zawodowy w Bauer Media obecny w Grupie RMF  |  Wyniki "Tańca z gwiazdami"  |  Opłata audiowizualna od podmiotów VoD  |  Polsat liderem  |  Szef Teatru Polskiego Radia  |  Kanał Red Top TV ma zostać połączony  |  Przejście z Radia Eska do Radia Łódź  |  RIOTS reprezentuje  |  Stołeczne Biuro Turystyki chce promować  |  Nowy klient Havas PR Warsaw  |  Microsoft i OpenAI oskarżone przez osiem amerykańskich gazet  |  Dziennikarze RAI strajkują przeciw polityce kadrowej i cenzurze  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: INTERNET

Dodano: Luty 23, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wiedza o pracy dziennikarza jest kluczem do walki z fake news

Na Rockit wiele prezentacji poświęcono tematyce fake news

Tłumaczenie, na czym polega praca dziennikarza, edukacja konsumentów mediów i przeprosiny po błędach - tak zdaniem uczestników konferencji Rockit Warsaw można walczyć z nieprawdziwymi informacjami, tzw. fake news.

Podczas drugiego dnia konferencji Rockit wiele prezentacji poświęcono tematyce fake news. Uczestnicy wskazywali, że problem jest obecny w wielu państwach. Olga Yurkova, współzałożycielka serwisu Stopfake.org, pokazywała rosyjską informację o ukrzyżowanym dziecku, a Emma Lacey-Bordeaux ze stacji CNN mówiła o Pizzagate, czyli spekulacji prawicowych mediów o zaangażowaniu współpracowników Hillary Clinton w tajną grupę pedofilską. Litewska dziennikarka Liepa Zelniene opowiadała, że w jej kraju nieprawdziwe informacje dotyczą głównie wojny na Ukrainie.

- Ta informacja może nie być prawdziwa, ale pokazuje nam, w co wierzą ludzie - mówi o fake news Emma Lacey-Bordeaux. - W każdej jest zarodek prawdy, który po drodze jest zmieniany lub pozbawiony kontekstu i użytkownicy dostają zupełnie inną treść - wyjaśnia Mandy Jenkins z serwisu Storyful.

Zdaniem uczestników Rockit najważniejsze jest dokładne informowanie odbiorców o kulisach pracy dziennikarskiej i przepraszanie za popełnione błędy. - Ludzie nie powinni od razu ufać mediom, one muszą sobie na to zasłużyć - mówiła Liepa Zelniene.

Lacey-Bordeaux zauważyła, że problemem mediów jest też ich geograficzna centralizacja. - CNN ma dziennikarzy na stałe tylko w kilku większych miastach w USA - powiedziała. To powoduje, że reporterzy słabo znają inne części kraju i trudniej im weryfikować informacje.

Uczestnicy panelu zwrócili uwagę, że użytkownicy różnie podchodzą do informacji. Ludzie z widowni wyjaśniali, że np. informacje biznesowe podają dalej w mediach społecznościowych bez weryfikacji - a te polityczne starają się sprawdzać.

Poza Rockit w Warszawie odbyły się też warsztaty Techcamp, w których również poruszano tematykę fact checkingu.

(JM, 23.02.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.