Dział: TELEWIZJA

Dodano: Kwiecień 29, 2013

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK: blisko 11 mln zł kary dla NC+

(fot. Piotr Król)

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że ITI Neovision wprowadzając ofertę platformy NC+ oraz informując o jej warunkach złamała prawo. Spółka będzie musiała za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zapłacić blisko 11 mln zł. To najwyższa kara, jaką UOKiK nałożył dotąd na operatora płatnej telewizji.

Wszczęte 2 kwietnia przez UOKiK postępowanie administracyjne było odpowiedzią na liczne sygnały napływające od abonentów platformy N. Wątpliwości Urzędu wzbudziły działania spółki dotyczące wprowadzenia oferty NC+, polegające na zmianie warunków umów o świadczenie usług dostępu do programów telewizji satelitarnej w zakresie ceny usługi, pakietu programowego oraz okresu na jaki umowa została zawarta.
Jak podał UOKiK, analiza zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wykazała, że ITI Neovision jednostronnie zmieniając umowy zawarte z abonentami platformy N złamała prawo. Zdaniem Urzędu, treść zawartych z abonentami umów nie stanowiła podstawy do dokonania takiej zmiany, a informując konsumentów o tym spółka naruszyła dobre obyczaje, wprowadzając ich w błąd. Ponadto, jednostronna zmiana warunków umowy naruszała dobre obyczaje, gdyż dotyczyła również umów zawartych na czas oznaczony – stwierdził Urząd.
Prezes UOKiK zakwestionowała również sam sposób przekazywania informacji o zmianie umowy konsumentom oraz zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji z automatycznego przejścia na ofertę NC+. Zdaniem Urzędu, redakcja pisma skierowanego do abonentów oraz sposób prezentacji nowych warunków wprowadzały w błąd konsumentów . "Nawet rozważni konsumenci mogli nie dostrzec informacji o zmianie warunków zawartych w piśmie prezentującym głównie ofertę programową nowego operatora. Skutkiem tego nie mogli oni świadomie zdecydować o wyborze najkorzystniejszej oferty. Niezgodne z prawem były również przewidziane przez spółkę zbyt krótkie terminy na podjęcie decyzji co do przyszłej umowy. Jednocześnie w przypadku braku odpowiedzi konsumenta następowało niezgodne z prawem automatyczne zastępowanie starej oferty nową" - czytamy w komunikacie UOKiK.
Po przeprowadzeniu postępowania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że ITI Neovision wprowadzając ofertę NC+ naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Spółka swoim działaniem naruszyła m.in. zasady lojalnego zachowania kontrahenta wobec konsumenta, dotrzymywania umów oraz uczciwości w wykonywaniu zobowiązań. Mając na uwadze naruszenie interesów rożnych grup konsumentów, prezes UOKiK nałożyła na spółkę obowiązek usunięcia skutków zakwestionowanych działań, w tym liczne obowiązki informacyjne uzależnione od sytuacji, w jakiej znaleźli się abonenci ITI Neovision. Ich realizacji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
W stosunku do:
- abonentów, którzy nie wypowiedzieli umowy: spółka ma poinformować, że usługi telewizyjne będą świadczone na dotychczasowych warunkach do końca okresu wynikającego z dotychczas obowiązującej umowy zawartej na czas oznaczony lub do czasu wyboru przez nich oferty NC+
- abonentów, którzy wypowiedzieli umowy: spółka ma poinformować, że do 31 maja mogą anulować swoje wypowiedzenie. Wówczas będą im świadczone usługi telewizyjne na warunkach obowiązujących przed wypowiedzeniem umowy do końca oznaczonego okresu lub do czasu wyboru przez nich oferty NC+.
- abonentów, którzy wybrali ofertę NC+: spółka ma poinformować, że do 31 maja mogą odstąpić od wybranej oferty NC+. Wówczas będą świadczone usługi telewizyjne na warunkach obowiązujących przed dokonaniem wyboru oferty NC+ do końca oznaczonego okresu lub do czasu wyboru przez nich oferty NC+.
Ponadto prezes UOKiK nakazała umieszczenie decyzji na stronie internetowej ncplus.pl. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na ITI Neovision Urząd nałożył sankcję finansową - 10 mln 841 tys. zł. Określając wysokość kary wzięto pod uwagę, że spółka zaprzestała stosowania niedozwolonych praktyk oraz podjęła działania zmierzające do usunięcia negatywnych skutków. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
"Obecnie analizujemy pod kątem prawnym zarówno samą decyzję Urzędu, jak i jej uzasadnienie. Do czasu zakończenia tych analiz nie odnosimy się do samej decyzji" - czytamy w oświadczeniu NC+.
12 kwietnia platforma NC+ poinformowała, że zrezygnowała z automatycznej migracji abonentów platform N i Cyfry+ do oferty NC+. "Każdy z abonentów będzie mógł pozostać z nami na dotychczasowych warunkach i mieć czas do końca trwania obecnej umowy na podjęcie decyzji" - tłumaczył wówczas Arkadiusz Mierzwa, rzecznik NC+. "Cieszą obecne działania spółki w stosunku do konsumentów, szkoda jednak, że mają miejsce tak późno" - komentowała wtedy Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK.

(29.04.2013)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.