W maju spadła sprzedaż wszystkich dzienników ogólnopolskich
W maju br. spadła sprzedaż wszystkich dzienników ogólnopolskich. W porównaniu z tym miesiącem ub.r. najwięcej straciły tytuły Presspubliki: "Rzeczpospolita" i "Parkiet Gazeta Giełdy". "Gazecie Wyborczej" na razie nie pomagają zmiany, polegające na publikowaniu głównie analiz, komentarzy i wywiadów.
Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że liderem segmentu pozostaje "Fakt" (Ringier Axel Springer Polska) ze średnią sprzedażą ogółem 383 508 egz. (spadek o 0,8 proc. wobec maja ub.r.). Druga w zestawieniu "Gazeta Wyborcza" (Agora) mimo zmiany formuły pisma (od końca kwietnia ukazują się w niej głównie analizy, komentarze i wywiady) odnotowała sprzedaż 229 269 egz. (spadek o 14,7 proc.).
Piotr Stasiński, zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej", przekonuje, że gdyby redakcja nie zdecydowała się na zmianę formuły, spadek sprzedaży byłby większy. - Powiem rzecz banalną: czytelników odbierają nam bezpłatne formy publikacji informacji, głównie Internet - mówi Stasiński. - Znaleźliśmy się w pułapce cywilizacyjnej, ale nie zrezygnujemy z obranej linii - dodaje. I zapewnia: - Będziemy robić gazetę dla czytelników, którzy rozumieją, że opiniotwórczym i wartościowym medium są gazety, a nie serwisy internetowe i blogi.
Na podium znalazł się jeszcze "Super Express" (Murator SA) z wynikiem 155 680 egz. (spadek o 6,8 proc.).
Największe spadki zanotowały tytuły Presspubliki. Sprzedaż ogółem "Rzeczpospolitej" w maju br. wyniosła 77 099 egz. (spadek o 25,1 proc.), a "Parkietu Gazety Giełdy" - 4179 egz. (spadek o 21,9 proc). "Dziennik Gazeta Prawna" (Infor Biznes) miała sprzedaży ogółem 60 020 egz. (spadek o 21,7 proc.).
- W maju ubiegłego roku do "Rzeczpospolitej" dołączyliśmy dwanaście dodatków - broszur i płyt - mówi Hanna Wawrowska, pełnomocnik zarządu Presspubliki. - W tym roku żadnego, bo okazało się, że były nierentowne. To mogło mieć pewien wpływ na wielkość sprzedaży kioskowej. Ale główny powód gorszych wyników to ogólny trend odchodzenia od prasy drukowanej - dodaje Wawrowska.
W przypadku niektórych tytułów widoczne są spore różnice między deklarowaną przez wydawców średnią sprzedażą ogółem a średnim rozpowszechnianiem płatnym razem. Rozpowszechnianie płatne razem poszczególnych tytułów wynosi odpowiednio: "Fakt" - 383 508 egz. (spadek o 0,8 proc.), "Gazeta Wyborcza" - 248 700 egz. (spadek o 18,5 proc.), "Super Express" - 156 510 egz. (spadek o 6,7 proc.), "Rzeczpospolita" - 106 074 egz. (spadek o 20,9 proc.), "Dziennik Gazeta Prawna" - 75 479 egz. (spadek o 16,42 proc.), "Przegląd Sportowy" - 44 403 egz. (spadek o 4 proc.), "Gazeta Podatkowa" - 30 240 egz. (spadek o 5,9 proc.), "Gazeta Polska Codziennie" - 26 091 egz. (ukazuje się od września ub.r.), "Puls Biznesu" - 17 756 egz. (spadek o 1,51 proc.), "Parkiet Gazeta Giełdy" - 7284 egz. (spadek o 9 proc.). (AT, JF)
(06.07.2012)










