Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Marzec 05, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

KRRiT: przy programach dla dzieci emitowano reklamy niezdrowej żywności

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zarzuciła kanałom MiniMini+, TeleToon+, Nickelodeon, TVP 1, TVP 2, TVP Polonia, Polsat, TV 4 i TV Puls, że przy programach dla dzieci pojawiły się reklamy niezdrowej żywności. To narusza ustawę o radiofonii i telewizji.

Przewodniczący KRRiT Jan Dworak zażądał wyjaśnień od nadawców. Według regulatora stacje naruszyły przepis ustawy o radiofonii i telewizji, który zastrzega, że ”audycjom dla dzieci nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana”.
W lipcu i wrześniu ub.r. Rada przeprowadziła monitoring kanałów MiniMini+, TeleToon+, Nickelodeon, TVP 1, TVP 2, TVP Polonia, Polsat, TV 4 i TV Puls, sprawdzając reklamy produktów spożywczych i napojów zawierających w swym składzie duże ilości tłuszczu, soli i cukru. ”Wyniki pokazały, że audycjom dla dzieci wielokrotnie towarzyszyły reklamy napojów energetyzujących i produktów spożywczych, zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach jest niewskazana w codziennej diecie dzieci” – czytamy w komunikacie KRRiT. ”We wszystkich skontrolowanych programach stwierdzono obecność reklam słodyczy: cukierków, ciastek, batonów, przekąsek, a także tzw. napojów energetyzujących, napojów gazowanych i żywności typu fast food” – wskazuje regulator.
Jak informuje rzeczniczka KRRiT Katarzyna Twardowska, jeśli nadawcy nie zastosują się do wezwania przewodniczącego, może on nakazać zaniechanie tych działań. W przypadku niezastosowania się do nakazów na nadawców może zostać nałożona kara finansowa.
Większość nadawców, od których wyjaśnień zażądała Krajowa Rada, wczoraj nie chciała sprawy komentować.
– Problem polega na tym, że nie ma odpowiednich podstaw prawnych pozwalających na stwierdzenie, że w tej kwestii jakaś telewizja w Polsce narusza przepisy prawa – stwierdza Jacek Rakowiecki, rzecznik Telewizji Polskiej. TVP uważa, że potrzebne są szczegółowe zalecenia i konkretne limity, które doprecyzowałyby sformułowanie o „nadmiernych ilościach”. – Siłą rzeczy TVP sama nie ma wiedzy na temat kryteriów żywieniowych, składu produktów i szkodliwości zawartych w nich składników, zaleceń żywieniowych czy limitów, wobec których produkty są lub nie są wskazane w codziennej diecie – podkreśla Jacek Rakowiecki.
Rzecznik TVP dodaje jednak, że telewizja nie lekceważy tej kwestii. – Przeciwnie: we współpracy z innymi nadawcami prowadzimy intensywne prace nad przygotowaniem i wdrożeniem samoregulacji w tej kwestii. Prawdopodobnie przyjmiemy regulację przygotowaną przez Radę Reklamy, opartą na oświadczeniach żywieniowych warunkujących dopuszczenie do emisji reklam, w których udział widowni dziecięcej w wieku poniżej 12 lat wynosi co najmniej 35 procent – informuje.
Nad projektem samoregulacji, który ma wprowadzić ograniczenie w kierowanej do dzieci reklamie żywności jej producentom i dystrybutorom oraz nadawcom telewizyjnym, pracuje Polska Federacja Producentów Żywności. ”Reklamodawca chcący promować swój produkt przy programach dla dzieci musi dostarczyć do domu mediowego lub wprost do medium specjalne oświadczenie, że produkt ten spełnia kryteria żywnościowe” – tłumaczy w najnowszym wydaniu miesięcznika ”Press” Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ.

(KOZ, 05.03.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.