Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 16, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Nielsen wprowadził zmiany korzystne dla nadawców telewizji naziemnej

Schemat badań telemetrycznych w siedmiu krokach (grafika NAM)

Mierząca oglądalność telewizyjną firma Nielsen Audience Measurement (NAM) wprowadziła wczoraj zmiany w tzw. uniwersie, czyli modelu populacji będącym podstawą ważenia danych. Przeprowadzone badanie założycielskie wykazało, że w Polsce przybyło odbiorców telewizji naziemnej, a skurczył się segment telewizji płatnej.

Uniwers zmodyfikowano, by dane o oglądalności odzwierciedlały te zmiany. Uniwers to model, do którego NAM odnosi dane uzyskiwane z mierników telemetrycznych, umieszczonych w domach panelistów. Od tego, jaki jest uniwers (np. jaki jest w nim udział osób oglądających telewizję z sieci kablowych lub telewizję naziemną), zależy, jakie wagi są przypisywane danym z badania telemetrycznego – ilu i jakich widzów reprezentuje każdy panelista, a w konsekwencji jakie wyniki telewizja może zaprezentować reklamodawcom.
Nielsen co roku przeprowadza dwie fale badania założycielskiego (ES) sprawdzającego m.in., jak i na jakim sprzęcie Polacy oglądają telewizję. Potem na podstawie tego badania zmienia uniwers. Od wielu lat te zmiany dokonywane były tylko raz w roku, z uwzględnieniem wyników obu fal. Tym razem wzięto pod uwagę tylko drugą falę ES, jesienną, gdyż pierwsza była przeprowadzana wiosną i latem, gdy na rynku zachodziły duże zmiany związane z kolejnymi etapami wyłączeń emisji analogowej.
W tym roku będzie jeszcze jedna zmiana uniwersu. - Zdecydowaliśmy, że w lipcu 2014 roku będziemy mieli drugą zmianę, na podstawie pierwszej fali tegorocznego badania założycielskiego – informuje Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement. Druga tegoroczna fala ES posłuży zaś za podstawę zmiany uniwersu w styczniu 2015 roku.
Wprowadzone teraz zmiany odzwierciedlają większą popularność odbioru naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T). NAM nie ujawnia szczegółowych danych, ale z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że odsetek gospodarstw domowych oglądających telewizję naziemną, który w ubiegłorocznym uniwersie wynosił 29,5 proc., w tegorocznym wzrósł do 30,3 proc. Mniejszy wzrost zanotowała telewizja kablowa: z 32,6 do 33 proc. Ubyło natomiast gospodarstw korzystających z platform satelitarnych: ich udział spadł z 37,9 do 36,7 proc. W sumie segment telewizji płatnej (kategoria cab/sat w danych Nielsen Audience Measurement) spadł z 70,5 do 69,7 proc. gospodarstw, tracąc na rzecz telewizji naziemnej.

Telemetria w siedmiu krokach:
Pierwszy krok: Analiza struktury społeczeństwa (tzw. sondaż założycielski - Establishment Survey).
Drugi krok: Wybór grupy rodzin, która pozwoli odtworzyć strukturę demograficzną Polski w mniejszej skali (budowa panelu telemetrycznego).
Trzeci krok: Instalacja mierników telemetrycznych, dzięki którym gromadzone są informacje.
Czwarty krok: Codzienna transmisja danych od rodzin do komputerowej biblioteki  Nielsen Audience Measurement.
Piąty krok: Obróbka danych i stworzenie z tysięcy elementów jednej spójnej bazy danych.
Szósty krok: Opisanie sekunda po sekundzie, jakie programy były nadawane przez poszczególne stacje.
Siódmy krok: Przekazanie klientom Nielsen Audience Measurement plików, które po umieszczeniu w oprogramowaniu dają pełny obraz widowni telewizyjnej.

(RUT, 16.01.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.