Dział: PRASA

Dodano: Listopad 05, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Tabloidy tracą najmniej - sprzedaż dzienników za trzy kwartały 2014 roku

W okresie styczeń-wrzesień 2014 roku tabloidy wyhamowały spadki sprzedaży - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Największy spadek miała "Gazeta Polska Codziennie" (Forum SA).

Pierwsze miejsce w zestawieniu za trzy kwartały br. zajmuje "Fakt" (Ringier Axel Springer Polska) ze średnią sprzedażą ogółem 327 003 egz. Porównując te dane z wynikami sprzedaży z analogicznego okresu ub.r. zanotował on spadek o 4,2 proc. Drugie miejsce zajmuje "Gazeta Wyborcza" (Agora SA) - 171 006 egz. (spadek o 15,1 proc.), trzecie "Super Express" (ZPR Media SA) - 151 853 egz. (spadek o 1,5 proc.).
Jedyny wzrost w zestawieniu odnotował "Parkiet Gazeta Giełdy" - o 19,6 proc. do 4 512 egz. Najbardziej spadła sprzedaż "Gazety Polskiej Codziennie" - o 22 proc. do 20 652 egz.

Generated chart

Niewielkie spadki sprzedaży tabloidów pokazują, że ich czytelnik wciąż chętniej sięga po informacje w tradycyjnym formacie. - Polacy wybierają tabloidy ze względu na ich cenę i to, że zawierają dużą liczbę symulacji, prostych objaśnień, kolorowych obrazów. Sensacja i plotki w pewnych grupach społecznych są najważniejszym wyznacznikiem atrakcyjności treści redakcyjnych. Czytelnik bardziej zaangażowany coraz częściej sięga po pogłębione treści do Internetu lub do wydań cyfrowych dzienników - ocenia media planner/buyer PRO Media House Aneta Hebda. Dostrzega ona, że wydawcy przy rozwijaniu sekcji online zwiększają szanse na pozyskanie reklamodawców w sieci. Na korzyść tabloidów przemawia to, że ich grupa docelowa jest wciąż silna. - Czytelnicy tabloidów z reguły mają czas na czytanie reklam w prasie, więc reklamodawcy łatwo nie zrezygnują z tych nośników - dodaje Hebda.

Wydawcy pozostałych dzienników, by minimalizować straty wynikające ze spadku sprzedaży, posiłkują się m.in. nowymi produktami czy podwyższaniem ceny. "Gazeta Wyborcza" w tym roku dwa razy podwyższyła cenę - w styczniu o 30 groszy, a z początkiem października o 10 groszy (aktualnie ceny wydań w poniedziałki, wtorki i środy wynoszą 2,90 zł, w czwartki, piątki i soboty – 3,30 zł).

Na pytanie "Presserwisu", czy wyrównało to straty ze spadków sprzedaży, dyrektor wydawniczy i zastępca redaktora naczelnego "GW", Wojciech Fusek odpowiada jedynie: - Zmiany ceny dokonane w 2013 roku i na początku 2014 roku nieznacznie wpłynęły na dynamikę sprzedaży egzemplarzowej. Wpływy w pierwszym półroczu br. spadły jedynie o 3,3 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2013 r., choć średnie rozpowszechnianie płatne "Wyborczej" zmniejszyło się o 15,2 proc. Widać więc, że przychody ze sprzedaży egzemplarzowej "Wyborczej" spadają istotnie mniej niż liczba sprzedanych egzemplarzy dziennika.

Fusek zauważa też wpływ nowych produktów "GW" na ograniczenie spadku sprzedaży egzemplarzowej. - Sądzimy, że to pierwsze efekty prac zespołu "Wyborczej" nad nowymi projektami i wprowadzenia kolejnych propozycji redakcyjnych, m.in. tygodników „Tylko Zdrowie” i „Na Pamięć”, czy "Magazynu Świątecznego" w nowej odsłonie - dodaje Fusek.

Gremi Business Communication, by zachęcić czytelników do korzystania z produktów cyfrowych, wprowadziło dla "Parkietu" i "Rzeczpospolitej" e-wydania, które dostępne są już wieczorem przed wydaniem drukowanym dziennika datowanym na następny dzień.

 

Sprzedaż dzienników ogólnopolskich w trzech kwartałach 2014 roku
  styczeń - wrzesień 2014 styczeń - wrzesień 2013
Tytuł średnia sprzedaż ogółem średnie rozpowszechnianie płatne razem średni nakład jednorazowy średnia sprzedaż ogółem średnie rozpowszechnianie płatne razem średni nakład jednorazowy
Fakt 327003 -4,16% 327003 -4,16% 452008 -4,64% 341 197 341 197 473 979
Gazeta Wyborcza 171006 -15,05% 191494 -13,70% 255031 -14,63% 201 295 221 889 298 749
Super Express 151853 -1,46% 152573 -1,45% 256427 -3,39% 154 101 154 821 265 429
Rzeczpospolita 56128 -7,64% 57990 -29,38% 68216 -24,84% 60 772 82 121 90 764
Dziennik Gazeta Prawna 48206 -6,73% 58365 -15,49% 67457 -10,64% 51 686 69 064 75 492
Przegląd Sportowy 35779 -8,41% 35779 -8,41% 69865 -11,24% 39 066 39 066 78 710
Gazeta Podatkowa 27552 -6,16% 27552 -6,16% 40237 -7,24% 29 360 29 360 43 378
Gazeta Polska Codziennie 20652 -22,04% 20664 -22,04% 72281 -19,19% 26 490 26 505 89 442
Puls Biznesu 10631 -9,18% 12110 -24,19% 13653 -22,04% 11 706 15 974 17 512
Parkiet Gazeta Giełdy 4512 19,62% 5001 -21,59% 10178 -5,77% 3 772 6 378 10 801

(MAL, 05.11.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.