Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 18, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wydawcy prasy chcą się zmierzyć z telewizją i Internetem

(Fot. Archiwum/Press)

Wydawcy prasy zrzeszeni w Izbie Wydawców Prasy i w spółce Polskie Badania Czytelnictwa są jednomyślni, że badania czytelnictwa trzeba zmienić. Nakreślili kierunek, w którym te zmiany mają być prowadzone.

- Istotę naszego porozumienia stanowi to, że jesteśmy zdeterminowani, aby zmienić badania czytelnictwa - mówi prezes Izby Wydawców Prasy Wiesław Podkański. - Obraz prasy jako medium reklamowego jest głęboko zafałszowany in minus. Inne nasze badania, jak np. to zrobione wspólnie z Narodowym Centrum Kultury, pokazują ogromną rolę kulturotwórczą prasy i jej wysoką wiarygodność, a tego wszystkiego nie widać z dotychczasowych badań PBC - dodaje Podkański.

Według nieoficjalnych informacji do zmiany badań PBC dążą od wiosny br. przede wszystkim Wydawnictwo Bauer i Ringier Axel Springer. Przekonały do tego wydawniczą konkurencję. - Wszyscy jesteśmy przekonani, że coś trzeba zmienić. Musimy jednak się zastanowić, jak to zrobić - powiedział "Presserwisowi" prezes Edipresse Polska Zbigniew Napierała po ostatnim spotkaniu zarządu IWP, które poświęcono właśnie zmianom w badaniach.

IWP i PBC we wspólnym komunikacie poinformowały wczoraj, że chcą zmienić metodologię badania czytelnictwa prasy "w celu jego jak najlepszego dopasowania do aktualnych potrzeb klientów reklamowych i domów mediowych". Chcą opracować metodologię, która będzie dostarczać rynkowi wiarygodnych danych na temat struktury i zasięgów prasy drukowanej oraz jednocześnie jej wydań cyfrowych. Ma powstać nowy wskaźnik czytelnictwa, możliwie porównywalny z wynikami badań audytoriów telewizji i Internetu. Planowana reforma PBC zakłada powiązanie danych o czytelnictwie z danymi o sprzedaży poszczególnych tytułów, czyli z raportami Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Nowością ma być dostarczanie reklamodawcom i domom mediowym informacji o łącznym zasięgu poszczególnych wydań tytułów. Każdy badany tytuł ma być opatrzony tzw. metryczką z charakterystyką jego grupy czytelniczej.

Wydawcy zakładają, że zmiana metodologii badań PBC będzie dotyczyła przede wszystkim jakościowych cech prasy i skuteczności reklamy prasowej, efektów synergii kampanii prasowych z telewizyjnymi i internetowymi, obecności marek prasowych w Internecie.

Nowa metodologia badań ma być wprowadzana w 2015 roku. Jeszcze nie wiadomo, czy będzie droższa od dotychczasowej. - Badania czytelnictwa są bardzo drogie, ale ich koszt nie jest czynnikiem determinującym nasze działania - mówi Wiesław Podkański.

Obecne badania czytelnictwa wykonywane są na próbie 42 tys. respondentów w roku i obejmują ok. 180 tytułów prasowych. Opisują czytelnictwo prasy wśród całej populacji Polaków powyżej 15. roku życia. Uzupełnione są o studium konsumenckie Target Group Index.

(GK, 18.09.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.