Ruch przestanie dostarczać prasę. "Budka podtrzymał decyzję"  |  Polacy na World Press Photo  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Google i Demagog będą sprawdzać polityków  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Ruch przestanie dostarczać prasę. "Budka podtrzymał decyzję"  |  Polacy na World Press Photo  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Google i Demagog będą sprawdzać polityków  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Ruch przestanie dostarczać prasę. "Budka podtrzymał decyzję"  |  Polacy na World Press Photo  |  Allegro decyduje o zakończeniu współpracy  |  Google i Demagog będą sprawdzać polityków  |  Polskie tytuły oryginalne w bibliotece Netflixa  |  Spółka GPW DAI z kolejnymi kampaniami  |  Mecze Polek w Lidze Narodów  |  Szef anteny Radia Eska i Eska2  |  SkyShowtime z reklamami  |  Z łódzkiej redakcji "GW" do "Wysokich Obcasów"  |  Oglądalność "Pamiętników z wakacji"  |  E-widzowie na Smart TV najczęściej korzystają z Netflixa i YouTube'a  |  Ministerstwo Zdrowia zapowiada szereg przetargów  |  Curaprox wybrała  |  Kompania Piwowarska  |  Google zapłaci za gromadzenie danych o lokalizacji  |  RAI z zarzutami wprowadzania cenzury  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Październik 12, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

160 osób do zwolnienia w RAS Polska, znika "Auto Świat", a "Przegląd Sportowy" rzadziej. Eksperci: "Zaszkodziło myślenie korporacyjne"

"Przegląd Sportowy" do portfolio Ringier Axel Springer Polska trafił w listopadzie 2007 roku (fot. Piotr Molecki/East News)

Ringier Axel Springer Polska zapowiada zwolnienia grupowe. Likwiduje papierową wersję magazynu "Auto Świat", zamyka serwisy Vod.pl i Literia.pl. Z kolei "Przegląd Sportowy" ma się ukazywać dwa razy w tygodniu. W poniedziałki i piątki. - W przypadku "Przeglądu Sportowego" mamy do czynienia ze zgniłym kompromisem. Wydawcy zabrakło pomysłu na tytuł lub odwagi, by go zamknąć - mówią eksperci.

- Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której dany mecz czy inne ważne wydarzenie sportowe ma miejsce we wtorek czy środę, a relacja z niego ukazuje się w wydaniu papierowym dopiero w piątek. Nie ma to racji bytu. Trzeba szukać zupełnie nowej formuły - ocenia Grzegorz Kita, prezes i założyciel Sport Management Polska.

"Zarząd Ringier Axel Springer Polska zdecydował o podjęciu konkretnych działań w reakcji na postępujące spowolnienie rynku i drastyczny wzrost kosztów" - czytamy w przesłanym przez RASP komunikacie. "W konsekwencji zarząd podjął decyzję o redukcji zatrudnienia w firmie oraz ograniczeniu kosztów. Jednocześnie, aby wesprzeć osoby najbardziej dotknięte rosnącymi kosztami, Ringier Axel Springer Polska zaoferuje jednorazowe wsparcie finansowe dla najmniej zarabiających pracowników" - napisano w komunikacie.

W związku z rosnącymi cenami papieru i energii w grudniu ukaże się ostatnie papierowe wydanie tygodnika "Auto Świat". Wydawca ma się skupić na rozwijaniu treści redakcyjnych w internetowym serwisie Autoswiat.pl. "Po dokonaniu przeglądu rentowności poszczególnych obszarów biznesowych, podjęto również decyzję o zakończeniu z końcem grudnia br. działalności serwisów Literia.pl i VOD.pl" - czytamy w dalszej części oświadczenia.

Dla pracowników istotna jest przede wszystkim redukcja zatrudnienia. Wydawnictwo zapowiada zwolnienia na poziomie 8 proc., ale nie zamierza informować, których konkretnie segmentów i w jakim wymiarze mają dotyczyć.

8 procent przy obecnym stanie zatrudnienia w RAS Polska (wydawca utrzymuje, że zatrudnia 2 tys. pracowników) to 160 osób. Zarząd firmy informuje, że rozpoczyna negocjacje ze związkami zawodowymi - zgodnie z prawem pracy rozmowy mają trwać do 20 dni i powinny zostać zakończone do końca października.

"Równocześnie, aby wesprzeć osoby najbardziej dotknięte drastycznym wzrostem cen, Zarząd Ringier Axel Springer Polska podjął decyzję o przyznaniu jednorazowego wsparcia finansowego pracownikom otrzymującym miesięczne wynagrodzenie niższe niż średnia krajowa" - kończy się komunikat prasowy.

- Nie będziemy komentować kwestii personalnych, a także obszarów firmy dotkniętych zwolnieniami. Obecnie przystępujemy do negocjacji ze związkami zawodowymi i tego rodzaju kwestie będą w pierwszej kolejności negocjowane ze związkami, a następnie z pracownikami, których one dotyczą - zaznacza Agnieszka Skrzypek-Makowska, rzeczniczka RASP.

- Zapowiedź zwolnień grupowych w RASP raczej nie jest początkiem fali zwolnień w całej branży, bo nie widzimy tego typu ruchów w innych wydawnictwach, choć przyznać trzeba, że większość z nich różnego rodzaju ograniczenia wprowadzała już znacznie wcześniej, jeszcze przed pandemią i obecnym kryzysem - mówi "Presserwisowi" Maciej Myśliwiec, medioznawca z Wydziału Humanistycznego AGH.

W styczniu tego roku koncern RAS Polska połączył redakcje "Przeglądu Sportowego" i Onet Sport. Już wtedy byli pracownicy dziennika wspominali, że sytuacja zmierza do tego, że tytuł zamieni się w pismo ukazujące się dwa razy w tygodniu. Przedstawiciele wydawnictwa temu zaprzeczali, ale wydarzenia powoli zaczęły iść w tym kierunku. W sierpniu uruchomiono serwis Przegladsportowy.onet.pl, do którego treści tworzą dziennikarze obu dotychczasowych redakcji. Redaktor naczelny Paweł Wołosik przestał być samodzielnym szefem, w sportowym konglomeracie był podwładnym szefa segmentu Jacka Stańczyka.

Agnieszka Skrzypek-Makowska tłumaczy "Presserwisowi", że "bieżące wydarzenia sportowe, w tym relacje z imprez, nadal będą się pojawiać na łamach zarówno Przeglądu Sportowego, jak i serwisu Przegląd Sportowy Onet”.

- Nie jestem zaskoczony tą decyzją, bo w dzisiejszych czasach, w których treści sportowe dystrybuuje się głównie cyfrowo, utrzymanie dziennika tematycznego musiało być bardzo trudne - przekonuje Maciej Myśliwiec. - Jestem raczej zaskoczony tym, że tak długo to się udawało. Z utrzymaniem czytelników mają problemy dzienniki ogólnotematyczne, a co dopiero takie, które trafiają do dość wąskiej grupy odbiorców - dodaje. Myśliwiec uważa, że decyzja o wydawaniu gazety dwa razy w tygodniu, a nie od razu w formie tygodnika, jest ciekawa, choć czas pokaże, czy trafiona pod względem biznesowym.

Rzeczniczka koncernu nie chce odpowiedzieć, czy planowane zmiany wpłyną na charakter treści zamieszczanych w wersji papierowej. Faktycznie bowiem trudno wyobrazić sobie sytuację, w której wydarzenie sportowe ma miejsce np. w środę, ale relacja na jego temat ukazuje się dopiero w piątek. Kibice śledzą wyniki, komentarze i relacje niemal w czasie rzeczywistym w sieci.

Takiego właśnie zdania jest Grzegorz Kita. Ograniczenie gazety do wydań poniedziałkowych i piątkowych określa mianem zgniłego kompromisu polegającego na tym, że obcina się koszty, ale jednocześnie unika ostatecznego kroku, czyli likwidacji wersji papierowej. - RASP już od dawna jest między młotem i kowadłem: z jednej strony "Przegląd Sportowy" to bardzo silna marka o dużej rozpoznawalności i tradycji, a z drugiej wciąż brakuje pomysłu i umiejętności, jak w nowoczesny, konstruktywny i pragmatyczny sposób monetyzować ten tytuł, również w wersji cyfrowej - przekonuje Kita.

Dodaje, że w czasie, gdy „Przegląd Sportowy” przeżywał trudności, powstawały dobrze prosperujące serwisy i kanały, jak Meczyki.pl, Goal.pl, czy też Kanał Sportowy.

- Myślę, że koncernowi RASP w pewnym sensie szkodzi korporacyjność i wynikające z tego zarówno błędy strategiczne, jak i operacyjne - jak chociażby decyzja o wprowadzaniu płatnego dostępu do treści w serwisie "Przeglądu Sportowego”. Koncern uznał, że za niektóre treści trzeba płacić, nie patrząc na to, że czasy są specyficzne i trudne dla portfeli konsumentów. Konkurencja ma równie wartościowe treści za darmo - analizuje Kita.

Podkreśla, że razem ze zredukowaniem liczby wydań papierowych redakcja "Przeglądu Sportowego” powinna zadać sobie pytanie o format, cel, grupy docelowe i charakter ukazujących się w druku treści.

Dziennikarze "PS", którzy nie chcą oficjalnie się wypowiadać, zwracają uwagę, że gazeta straci charakter, a także klasę. - Jeżeli zostawić dwa wydania w tygodniu, to oczywiście w poniedziałek i piątek. Najwięcej wydarzeń sportowych mamy w weekendy. W poniedziałek będziemy jak zwykle mieli gazetę naładowaną wynikami. W piątki będą zapowiedzi wydarzeń weekendowych. Ale gdzie miejsce na publicystykę? A ta zapełniała strony w środku tygodnia - mówi nam anonimowo jeden z dziennikarzy "PS". - Dobrze chociaż, że ze zmianą wyczekano do piłkarskich Mistrzostw Świata. Gdyby bowiem doszło do tego już teraz, relacjonowanie tej imprezy w papierze nie miałoby sensu - dodaje.

"Przegląd Sportowy” to jedyny ogólnopolski dziennik poświęcony wyłącznie tematyce sportowej. Założony w Krakowie w 1921 roku jest najstarszą gazetą wydawaną w Polsce oraz jednym z najstarszych dzienników sportowych na świecie.

Według danych PBC w drugim kwartale br. sprzedaż wydania "Przeglądu Sportowego" wyniosła 14 927, w tym było 1465 e-wydań (w obu przypadkach to średnia miesięczna).

Wskaźnik "sprzedaż wydania" stanowi zsumowane dane dla wskaźników "sprzedaż wydania drukowanego" i "sprzedaż e-wydania". Od początku 2022 roku PBC nie posługuje się już średnią sprzedażą ogółem, dlatego danych z tego roku nie można porównać z analogicznym okresem rok wcześniej. (MZD, ŁO)

(12.10.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.