Temat: social media

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Lipiec 21, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TikTok podsuwa użytkownikom fake newsy szybciej niż inne media społecznościowe

Właścicielem platformy społecznościowej TikTok jest chińska firma ByteDance

Algorytmy TikToka pokazują nowym użytkownikom platformy więcej fałszywych informacji niż inne media społecznościowe – wynika z badania grupy NewsGuard.

Nawet użytkownicy, którzy nie szukają na TikToku treści związanych z wojną w Ukrainie są narażeni na kontakt z rosyjskimi fake newsami – wynika z analizy grupy NewsGuard, która prześledziła wiadomości na tej platformie społecznościowej.

Na TikToku najtrudniej walczyć z dezinformacją

"TikTok podaje użytkownikom fałszywe i wprowadzające w błąd treści dotyczące wojny na Ukrainie w ciągu 40 minut od ich zarejestrowania się w aplikacji, niezależnie od tego, czy przeprowadzają jakiekolwiek wyszukiwania na platformie" – informują analitycy z NewsGuard, którzy założyli nowe profile, żeby prześledzić działanie algorytmów TikToka.

Czytaj też: Prawie wszystkie dzieci z komórką i przed TV. Tylko 2 procent maluchów nie gapi się w ekran. Wyniki badania KIM

– TikTok jest od dawna znany jako platforma, na której najtrudniej walczyć z dezinformacją. Wiemy o tym nie tylko ze względu na wojnę, ale i wcześniejsze doświadczenia z pandemii – komentuje Małgorzata Fraser, niezależna analityczka współpracująca z portalem Defence24.

TikTok i wir, z którego nie ma wyjścia

– Algorytmy TikToka uczą się zachowań użytkowników wręcz ekspresowo. Wystarczy obejrzenie jednego lub dwóch filmików zawierających teorie spiskowe na temat rzekomego tchórzostwa prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, czy też zbawczej roli Władimira Putina chcącego ocalić jego kraj przed drapieżnym NATO, abyśmy wpadli w wir, z którego nie ma wyjścia – dodaje Fraser.

Czytaj też: Proces Elon Musk vs. Twitter w październiku

– Problemy z wychwytywaniem dezinformacji na tej platformie są w dużej mierze związane z niewrażliwością algorytmów i konstrukcją samej platformy, ale nie bagatelizowałabym też kwestii własności TikToka, którego właścicielami są Chińczycy – podsumowuje analityczka.

(PAR, 21.07.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.