Maciej Świrski ignoruje ultimatum  |  WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Maciej Świrski ignoruje ultimatum  |  WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Maciej Świrski ignoruje ultimatum  |  WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 22, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Dziennikarskie studia nie cieszą się popularnością. Uczelnie biją się o adeptów

Studenci wolą wybierać inne kierunki niż dziennikarstwo (fot: Compare Fibre/Unsplash)

Uczą zasad zbierania materiałów, ich kontroli, autoryzacji wypowiedzi, a jednak nie są popularne. Polskie uniwersytety biją się o adeptów dziennikarstwa.

W Szczecinie przewidziano 80 miejsc dla studentów dziennikarstwa.

Skazani na wyniki matur

W Poznaniu liczba jest wyższa – 110. Choć tu warunki przyjęcia na kierunek są ścisłe. Trzeba być laureatem olimpiady przedmiotowej, a z matury trzeba uzbierać przynajmniej 100 proc. z języka polskiego, obcego i wiedzy o społeczeństwie.

Czytaj też: Osoby 50+ występują tylko w 11 proc. telewizyjnych spotów reklamowych

– Jesteśmy skazani na wyniki matur – mówi dr Bernard Grzonka z instytutu dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. – Przyjmiemy wszystkich, którzy spełnią wymagania, ale ilu znajdzie pracę w mediach, to otwarte pytanie.

Dr Grzonka zwraca uwagę, że dziś większość absolwentów dziennikarstwa zwraca się ku drugiej części kierunku, czyli ku komunikacji społecznej. – Wielu z nich pracuje już w redakcjach, zanim skończą studia – zaznacza.

Zajęcia prowadzone przez dziennikarzy

Do 8 lipca trwa rekrutacja internetowa kandydatów na kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna na lubelskim Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej. Komisja rekrutacyjna zastrzega, że w przypadku niewypełnienia miejsc ogłosi drugą listę zakwalifikowanych.

Czytaj też: Koniec miesięcznika "Komputer Świat". Po 25 latach papierowa wersja znika z rynku

Toruński Uniwersytet Mikołaja Kopernika poza dziennikarstwem i nowymi mediami szkoli również studentów w zakresie brandingu i public relations.

– Studenci mają kontakt z młodą kadrą, która oprócz pracy na uczelni rozwija zainteresowania, przygotowując projekty, angażując się w akcje społeczne. Swoje doświadczenie przekazują studentom – informuje toruński wydział dziennikarstwa. – Nasze zajęcia prowadzone są przez dziennikarzy ("Nowości", TVP Bydgoszcz, Polsat, TVN) oraz specjalistów z branży reklamy i public relations.

Uczenie nowego podejścia do mediów

Uniwersytet Warszawski kusi specjalizacją w zakresie fotografii prasowej. – Program studiów został skomponowany tak, by ułatwić absolwentom wejście na rynek pracy – mówi Maria Łoszewska-Ołowska, prodziekan do spraw studenckich wydziału.

Czytaj też: Władze TVP, Polskiego Radia i PAP z absolutorium za 2021 rok

– Dziennikarstwo i medioznawstwo to nie tylko tradycyjne podejście do mediów: uczymy studentów, w jaki sposób odnaleźć się w tak dynamicznie zmieniającym się świecie mediów. Hybrydyzacja, platformizacja, kultury organizacyjne, data journalism, to tylko nieliczne zagadnienia, które wpływają na nowe podejście do mediów – dodaje dr hab. Katarzyna Gajlewicz-Korab, kierowniczka studiów niestacjonarnych kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo w UW.

Bernard Grzonka przyznaje, że studia dziennikarskie stały się niezbyt popularne. – Młodzi ludzie starają się zdobyć wiedzę z innych zakresów, dopiero potem oglądają się na dziennikarstwo.

Jego zdaniem to wzorzec znany w Polsce jeszcze z połowy lat 80., kiedy dziennikarstwo było kierunkiem podyplomowym.

Czytaj też: Prezes TVP eksponowany podczas opolskiego festiwalu. "Pokazujemy to, na co mamy ochotę"

(PAR, 22.06.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.