Tomasz Sakiewicz reaguje na pozew TVP  |  Jak Jacek Kurski zdewastował Telewizję Polską  |  PKO BP wybierze agencje  |  Trójka ze specjalną ramówką  |  Odejścia z TVP Sport  |  Wieczór wyborczy Interii i Polsat News  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  Disney+ i Polsat Box Go ze wspólną akcją  |  Sztuczna inteligencja pilnuje komentarzy  |  Widownia bikini reality w TV 4 rośnie  |  Programy na Wielkanoc w RMF FM  |  Debaty w Radiu Szczecin  |  Dyrektor żegna się z Radiem Gdańsk  |  Premiery programów kabaretowych  |  Google zablokował ponad 5,5 mld reklam  |  O świętach w telewizji i popycie ze strony reklamodawców  |  Streetcom  |  WebTalk  |  Imagine Nation  |  Disney połączył Hulu z Disney+  |  Rosja przedłuża areszt Evana Gershkovicha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 52 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Tomasz Sakiewicz reaguje na pozew TVP  |  Jak Jacek Kurski zdewastował Telewizję Polską  |  PKO BP wybierze agencje  |  Trójka ze specjalną ramówką  |  Odejścia z TVP Sport  |  Wieczór wyborczy Interii i Polsat News  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  Disney+ i Polsat Box Go ze wspólną akcją  |  Sztuczna inteligencja pilnuje komentarzy  |  Widownia bikini reality w TV 4 rośnie  |  Programy na Wielkanoc w RMF FM  |  Debaty w Radiu Szczecin  |  Dyrektor żegna się z Radiem Gdańsk  |  Premiery programów kabaretowych  |  Google zablokował ponad 5,5 mld reklam  |  O świętach w telewizji i popycie ze strony reklamodawców  |  Streetcom  |  WebTalk  |  Imagine Nation  |  Disney połączył Hulu z Disney+  |  Rosja przedłuża areszt Evana Gershkovicha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 52 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Tomasz Sakiewicz reaguje na pozew TVP  |  Jak Jacek Kurski zdewastował Telewizję Polską  |  PKO BP wybierze agencje  |  Trójka ze specjalną ramówką  |  Odejścia z TVP Sport  |  Wieczór wyborczy Interii i Polsat News  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  Disney+ i Polsat Box Go ze wspólną akcją  |  Sztuczna inteligencja pilnuje komentarzy  |  Widownia bikini reality w TV 4 rośnie  |  Programy na Wielkanoc w RMF FM  |  Debaty w Radiu Szczecin  |  Dyrektor żegna się z Radiem Gdańsk  |  Premiery programów kabaretowych  |  Google zablokował ponad 5,5 mld reklam  |  O świętach w telewizji i popycie ze strony reklamodawców  |  Streetcom  |  WebTalk  |  Imagine Nation  |  Disney połączył Hulu z Disney+  |  Rosja przedłuża areszt Evana Gershkovicha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 52 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Listopad 22, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Marszałek Senatu Tomasz Grodzki na celowniku

"Wiadomości" TVP negatywnie pokazywały Tomasza Grodzkiego (screen YouTube/ Platforma Obywatelska)

Ponad 30 materiałów negatywnych o nowo powołanym marszałku Senatu Tomaszu Grodzkim, sporo neutralnych i ani jednego pozytywnego - to efekt analizy mediów publicznych wykonanej przez firmę Press-Service Monitoring Mediów.

Tomasz Grodzki (Koalicja Obywatelska) został marszałkiem Senatu 12 listopada. Jak policzył dla nas Press-Service Monitoring Mediów, w pierwszym tygodniu jego urzędowania (12-18 listopada) w mediach tradycyjnych pojawiło się 4,4 tys. publikacji na temat marszałka Grodzkiego, z czego w serwisach internetowych 2,8 tys. informacji, w radiu - 821, w telewizji – 486, w prasie – 250. Z kolei w samych mediach społecznościowych pojawiło się ponad 29 tys. publikacji.

W pierwszych trzech dniach (12-14 listopada) media publiczne informowały o Tomaszu Grodzkim wyłącznie w kontekście negatywnym lub neutralnym (nie pojawiła się ani jedna informacja w kontekście pozytywnym). W Polskim Radiu wyemitowano 216 materiałów, z czego 6 było negatywnych, a reszta neutralna. Z kolei w Telewizji Polskiej na 134 materiały 25 miało wydźwięk negatywny, a pozostałe były neutralne. Najbardziej krytyczna była stacja TVP Info – na jej antenie pojawiło się 19 negatywnych informacji o Tomaszu Grodzkim. Chociaż telewizja publiczna odnotowała fakt, że Tomasz Grodzki został nowym marszałkiem Senatu, chwilę później zaczęła go dyskredytować. W "Wiadomościach" z 13 listopada przytoczono słowa Grodzkiego: "To zwycięstwo demokracji" z ironicznym komentarzem Danuty Holeckiej, która pytała: "Co takiego się stało, że mimo kolejnych przegranych wyborów, zdaniem polityków PO, znów możemy cieszyć się w Polsce demokracją?". 

Następnie wyemitowano materiał, w którym odniesiono się do oświadczenia majątkowego marszałka, zaznaczając, że ma kilkaset tysięcy złotych oszczędności i "jeździ luksusowym jaguarem XF". Do sprawy powrócono dzień później, 14 listopada w materiale "Kulisy majątku marszałka Grodzkiego". W zapowiedzi do niego Holecka mówiła wprost: "Ciąg dalszy zamieszania z marszałkiem Senatu". 

Tego samego dnia po godz. 20. Tomasz Grodzki na antenie TVP wygłosił orędzie, którego stacja nie mogła mu odmówić, gdyż reguluje to ustawa o radiofonii i telewizji.

- Telewizja Polska stosuje typowe chwyty propagandowe, przedstawiając marszałka Senatu jako wroga PiS i dobrej zmiany – komentuje Wiesław Gałązka, ekspert ds. wizerunku politycznego. - Na miejscu senatora zapytałbym telewizję publiczną, co by mówiła o nim, gdyby przyjął od PiS stanowisko ministra zdrowia, które mu proponowano – dodaje Gałązka.

Zdaniem Jakuba Bierzyńskiego, prezesa Grupy OMD i doradcy politycznego, negatywne materiały w TVP nie zaszkodzą wizerunkowi Tomasza Grodzkiego. - TVP nie jest źródłem informacji. Nawet dla jej odbiorców oczywiste jest, że Telewizja Polska jest medium rządowym – mówi Bierzyński. 

- Zajadłość TVP wobec marszałka Grodzkiego może być szczególnie intensywna, bo ten posiada prawne narzędzie występowania w TVP bez jakiejkolwiek cenzury – ocenia Adam Łaszyn, ekspert ds. strategii wizerunkowych. - Jeśli więc głos jednego z liderów opozycji może wybrzmieć do odbiorcy korzystającego niemal wyłącznie z TVP jako źródła informacji, jest to głos szczególnie niebezpieczny. Dlatego trzeba go neutralizować poprzez negatywny przekaz – dodaje Łaszyn.

W ciągu tygodnia ze wszystkich stacji telewizyjnych najwięcej informowano o nowym marszałku Senatu w TVP Info (143 informacje). Dalej były w TVN 24 (103), Polsat News (93), TVN 24 BiŚ (41) i Polsat (37). Tytułami prasowymi, które najczęściej pisały o Grodzkim, były: "Rzeczpospolita" i "Super Express" - po 13 publikacji. 10 materiałów opublikowała "Gazeta Wyborcza" i po 9 materiałów opublikowały: "Kurier Szczeciński" i "Gazeta Polska Codziennie". W radiu najwięcej mówiło się o nowym marszałku Senatu w Polskim Radiu 24 (112 materiałów). Chętnie informowało także o tym radio Tok FM (94 materiały), a także radiowe Jedynka i Trójka – po 41 materiałów. RMF FM wyemitowało 27 materiałów, a Radio Zet – 21. Po kilkanaście materiałów wyemitowano w regionalnych stacjach Polskiego Radia. O marszałku Senatu mówiło też Radio Maryja – wyemitowano 16 materiałów.

Chirurg Tomasz Grodzki jako kandydat Koalicji Obywatelskiej w październikowych wyborach zdobył mandat senatora na drugą kadencję z rzędu. W okręgu szczecińskim uzyskał 149,2 tys. głosów (65,57 proc.). Jako kandydat opozycji większością 51 głosów został wybrany marszałkiem Senatu.

(IKO, 22.11.2019)

Pozostałe tematy weekendowe

Czego nie widać
Złoto, srebro i brąz dla Polaków w konkursie Epica
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.