Temat: internet

Dział: KSIążKI

Dodano: Marzec 15, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Mali bogowie 2. Jak umierają Polacy”

Press

Paweł Reszka

Czerwone i Czarne
Warszawa 2018

Tym razem Paweł Reszka wprosił się do karetki, w której udawał ratownika medycznego. To kolejny etap jego doświadczeń od środka z polską służbą zdrowia. Wcześniej zatrudnił się w szpitalu jako sanitariusz i w książce „Mali bogowie” opisał znieczulicę lekarzy.

W kolejnej części pokazał, jak ludzie zachowują się w obliczu śmierci, bólu, strachu, rozmaitych patologii, odpowiedzialności za ratowanie czyjegoś życia. Opisał sytuacje straszne, a niekiedy też groteskowe. Karetki wyjeżdżają bowiem zarówno do pijaków, którzy z rowerów spadają do rowów, jak i do dzieci, którym już nie można pomóc.

Praca w karetce lub na SOR-ze to nie jest zajęcie dla każdego – autorowi udało się uchwycić specyficzne cechy osobowości tych ludzi i ich motywacje do tej roboty. Przy czym nie znajdziemy w tej książce opowieści o heroizmie dzielnych lekarzy i ratowników. Reszka raczej uchwycił mechaniczność ich działania, która ratuje przed rozczulaniem się nad każdym cierpiącym, co utrudniałoby pracę. Emocje pojawiają się wtedy, gdy ekipa ratunkowa musi wyjechać do kogoś, kto zatruł się alkoholem albo wezwał karetkę, bo ma rozbitą wargę.

Nie da się pisać takich tekstów, uprawiając powszechne dziś dziennikarstwo przez telefon. Reszka zastosował starą reporterską szkołę: najpierw musiał zdobyć zaufanie lekarzy i ratowników medycznych, by pozwolili mu sobie towarzyszyć, potem rozmawiał i obserwował.

Walorem książki jest też jej konstrukcja – reporterskie opisy z pracy w karetce poprzedzielane są szczerymi rozmowami z ludźmi zajmującymi się ratowaniem życia. A mają co opowiadać.

(MAK, 15.03.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: internet

Dział: KSIążKI

Dodano: Marzec 15, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Ogilvy o reklamie w epoce cyfrowej”

Press

Miles Young

Wydawnictwo Arkady
Warszawa 2018

Bez względu na czas, miejsce i technologie konwencja reklamy się nie zmienia – wciąż ma docierać do klienta i przekonać do zakupu produktów czy usług. Young napisał de facto podręcznik, jak tworzyć skuteczną komunikację w dobie internetu.

Najpierw tłumaczy mechanizmy reklamy dawnej analogowej i nowej cyfrowej, a potem pokazuje, że zasady są praktycznie te same, tylko narzędzia inne. W 18 rozdziałach opisuje ewolucję; wyjaśnia, czym właściwie jest reklama cyfrowa. Krok po kroku na przykładach pokazuje, jak tworzyć dobrą reklamę w dobie internetu i social mediów. Pokazuje zarówno możliwości, jak i konieczności nowoczesnej reklamy, a wnioski opiera na najnowszych badaniach naukowych i wiedzy płynącej z doświadczenia. Young uczy też, jak się przebić w szumie medialnym, który jego zdaniem jest wyzwaniem dla nowoczesnej komunikacji.

Miles Young zęby zjadł na reklamie. Pracował i wciąż pracuje (choć już nie operacyjnie) w Ogilvy. Od pierwszej strony czujemy więc, że nie pisał tego teoretyk, tylko doświadczony reklamiarz. Pokusił się też o stworzenie 13 prognoz dla branży. Według niego np. słowo „cyfrowy” zniknie. Przestaniemy bowiem dzielić świat na on- i offline.

Jego książka przeznaczona jest dla tych, którzy już pracują w reklamie, ale chcą robić to lepiej. Ale też dla tych, którzy myślą o karierze w branży, lecz nim podejmą decyzję, będą chcieli ją lepiej zrozumieć.

(AMS, 15.03.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.