Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 05, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Przemysław Rudzki nowym redaktorem naczelnym Przeglądu Sportowego

Przemysław Rudzki (fot. za twitter.com/Rudzki77)

- Są w życiu propozycje, których się nie odrzuca, zwłaszcza gdy prosi szkolna miłość - napisał na Twitterze nowy szef Przeglądu Sportowego.

Dzisiaj zostałem redaktorem naczelnym @przeglad. Są w życiu propozycje, których się nie odrzuca, zwłaszcza gdy prosi szkolna miłość.

— Przemysław Rudzki (@Rudzki77) 5 czerwca 2017

(05.06.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 05, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Do obniżki stawki VAT na e-prasę jeszcze jest daleko

(fot. na lic. CC0)

Parlament Europejski zgodził się na zmianą dyrektywy o VAT, która ma umożliwić znaczące obniżenie stawki VAT na książki i prasę w wersji cyfrowej. Wydawcy od dawna zabiegali o tę zmianę, ale do pełnego sukcesu jeszcze daleka droga.

Obecnie w Polsce drukowana prasa objęta jest podatkiem VAT w wysokości 5 lub 8 proc., a cyfrowa normalną stawką dla usług - 23 proc. Zmiana unijnej dyrektywy ma prowadzić do zrównania tych stawek w dół. Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, zauważa, że decyzja Parlamentu Europejskiego jeszcze nie przesądza sprawy. - Teraz muszą to jeszcze zaakceptować jednogłośnie ministrowie finansów państw Unii, którzy zajmą się tym najprawdopodobniej po wakacjach. Kilka państw, m.in. Czechy i Dania, są przeciwko tym zmianom. Dopiero po akceptacji przez Radę Europejską kraje członkowskie będą mogły wprowadzać korzystne dla wydawców e-prasy rozwiązania w swoim prawodawstwie. W Polsce w komisji sejmowej jest już projekt złożony przez Kukiz'15 równający VAT na e-wydania i papierowe wersje książek oraz prasy, ale pewnie przed przyjęciem dyrektywy parlament tego nie zmieni - mówi Hoffman. Jego zdaniem obniżenie stawki podatku mogłoby spowodować średnią obniżkę cen e-wydań o ok. 10 proc.

Mariusz Czykier, commercial director w zajmującym się dystrybucją i przygotowaniem e-wydań Optizen Labs, przekonuje, że zmiana prawa zwiększyłaby zyski wydawców. - Z punktu widzenia odbiorcy niewiele się zmieni, bo ceny w marketach ustawiane są w taki sposób, żeby były zbliżone do kioskowej ceny brutto. Dla wydawcy zmiana stawki VAT oznacza istotnie wyższe wpływy, co mamy nadzieję, przełoży się na odważniejsze inwestycje, zwłaszcza w promocję wydań cyfrowych - komentuje Czykier.

Bardziej sceptyczny jest Piotr Kubiszewski, product owner księgarni internetowej Literia.pl. - Moim zdaniem rewolucji nie będzie. Trudno mi uwierzyć, że nawet jeśli ceny spadną, w co wątpię, zwłaszcza w przypadku e-prasy, czytelnicy przerzucą się na czytanie cyfrowych książek i czasopism. Już niestety wiadomo, że e-wydania nie są formą, w której czytelnicy chcą czytać gazety i czasopisma - mówi Kubiszewski.

(JM, 05.06.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo