Ringier Axel Springer

DLA ŻYCIA PLANETY

DŁUGOFALOWĄ AKCJĄ EDUKACYJNĄ STARAMY SIĘ ZMIENIĆ NAWYKI POLAKÓW, TAK BY WSPÓLNIE RATOWAĆ PLANETĘ

Koronawirus zmienił świat. Pokazał też, jakimi szkodnikami jesteśmy na co dzień dla naszego wspólnego i jedynego domu. Możemy jednak wykorzystać czas wychodzenia z pandemii, „odmrażania” gospodarek do rozpoczęcia nowej, bardziej zrównoważonej wersji świata. Tylko od nas zależy, czy to zrobimy.

W Polsce, jak wynika z badań, 72 proc. ludzi jest świadomych, że aby uratować planetę, potrzebne są natychmiastowe działania. Ale jedynie co drugi wie, co sam mógłby w tej sprawie zrobić w codziennym życiu. Onet zdecydował, że wykorzysta siłę głosu największego portalu informacyjnego w kraju, by to zmienić. W tym celu w lipcu 2020 roku uruchomiliśmy 10-miesięczną akcję „Niech żyje planeta” – jej celem jest edukacja, zmiana nawyków i w rezultacie ograniczenie śladu węglowego, który zostawia każdy z nas. Oszczędzona kropla wody, energia, mniej śmieci i odpadów – ta suma małych kroków daje ogromne ograniczenie emisji CO2.

Press

Nie chcieliśmy straszyć katastrofą klimatyczną. Chcieliśmy dać wszystkim nadzieję. Bo przecież jeśli zaczniemy wspólnie działać, mamy szansę. A pandemia pokazała – co pokrzepiające – że jako społeczeństwo jesteśmy gotowi do wyrzeczeń i wysiłku dla wspólnego dobra.

Akcja #NiechŻyjePlaneta to polska odsłona globalnej akcji organizowanej przez United Nations ActNow zachęcająca ludzi do podjęcia 10 wyzwań, takich jak pięciominutowy prysznic zamiast kąpieli w wannie, posiłki bez mięsa, bezodpadowa moda. To inicjatywa oparta na przekonaniu, że zmiana nawyków milionów ludzi pomogłaby chronić planetę.

Sercem akcji był landing page Niech Żyje Planeta. Przez 10 miesięcy grupa naszych dziennikarzy uświadamiała, doradzała i mobilizowała użytkowników Onetu do działania. Każdego miesiąca omawialiśmy wszechstronnie jeden wybrany problem. Specjalnie na potrzeby akcji powstała „zielona” redakcja, która tworzyła artykuły, quizy, infografiki. Przeprowadzała wywiady z ekspertami, pokazywała przykłady zmiany przyzwyczajeń, np. jak oszczędzać wodę lub nie marnować żywności. O rzetelność i wiarygodność materiałów dbali oprócz dziennikarzy partnerzy merytoryczni projektu, WWF, United Nations Global Compact i Uniwersytet Warszawski. A ponieważ najskuteczniejsze jest edukowanie przez angażowanie, przygotowaliśmy również niestandardowe reportaże multimedialne i działania w mediach społecznościowych.

Press

Co miesiąc stawialiśmy też przed odbiorcami wyzwania – takie, które realnie wpływają na to, czy i w jakim stopniu ograniczamy swój negatywny wpływ na planetę.

Akcję wsparliśmy ogólnopolską kampanią reklamową w telewizji, prasie, kinach, radiu oraz kanałach online. Jej partnerami zostały znane i popularne marki: IKEA, Biedronka i Garnier. My jako medium mamy świetne możliwości, by edukować, uświadamiać i dawać proste podpowiedzi, ale to dzięki produktom IKEA ludzie mogą łatwiej żyć ekologicznie, np. zakładając fotowoltaikę, ogranicznik wody lub chociażby mały ogródek na tarasie. W sierpniu promowaliśmy kupowanie lokalnych produktów – my jako medium piszemy, dlaczego to ważne dla planety, ale to największa w Polsce sieć sklepów Biedronka, rozbudowując półki z lokalnymi produktami, ułatwia klientom ich zakup. Dzięki budowaniu partnerstw z markami docieramy do szerszej grupy Polaków i to nie tylko w wirtualnym świecie.

Projekt przyniósł nadzwyczajne rezultaty. Dotarliśmy z komunikacją do 30 mln Polaków. Ponad 300 materiałów edukacyjnych przygotowanych przez „zieloną” redakcję odnotowało ponad 10 mln odsłon. A przeprowadzone w kwietniu 2021 roku badanie pokazało, że już 61 proc. użytkowników Onetu, którzy zetknęli się z akcją, zgadza się, że wszyscy musimy zacząć zmieniać nawyki, i deklaruje podjęcie związanych z tym wyzwań.

Ale ponieważ nawyków nie zmienia się z dnia na dzień, będziemy kontynuowali tę akcję również w tym roku i w następnym – naszym celem jest trwała zmiana postaw Polaków, która przyniesie realne ograniczenie emisji CO2. W lipcu 2021 roku uruchamiamy II edycję projektu.

Press

KONTAKT

Magdalena Jóźwiak-Antczak
sustainability manager
tel. 502 709 360
[email protected]

EFEKTY

30 MLN OSÓB zetknęło się z kampanią „Niech żyje planeta”

61 PROC. UŻYTKOWNIKÓW ONETU zadeklarowało podjęcie wyzwań i zmianę nawyków, by chronić środowisko naturalne

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.