Radio Zet

USŁYSZEĆ GŁOS NASTOLATKÓW

CO CZUJĄ DZIECI I MŁODZIEŻ W PANDEMII I JAK MOŻNA IM POMÓC?

Od wiosny 2020 roku, to jest od wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce, dzieci i młodzież mierzą się z wyjątkowymi wyzwaniami: nauką zdalną, izolacją, niemożnością korzystania z popularnych form spędzania wolnego czasu, ograniczeniami w kontaktach z rówieśnikami, restrykcjami dotyczącymi sportów grupowych, brakiem dostępu do basenów i sal fitnessu, kin, klubów, odwołaniem koncertów. Lista skutków obostrzeń sanitarnych, które z założenia miały i mają służyć bezpieczeństwu, ale dezorganizują codzienność, jest dłuższa. Dzieciom wyjątkowo trudno odnaleźć się w tej sytuacji. Borykają się więc z uczuciami, które ciężko im zaakceptować. A przecież są one zrozumiałe, nawet jeśli tymi uczuciami są złość, przygnębienie czy smutek. O tym właśnie była wiosenna kampania społeczna Radia ZET #Razemzawszelepiej, której celem było zwrócenie uwagi na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży w pandemii.

Pierwszym elementem działań było badanie przeprowadzone na początku maja br. przez firmę Difference we współpracy z psychologami z Uniwersytetu SWPS zaangażowanymi w projekt RESQL – Lepszy klimat szkoły. W badaniu udział wzięły dzieci i młodzież w wieku 10–18 lat oraz ich rodzice – w  sumie blisko 1 tys. osób. Z badania wyłonił się zatrważający obraz młodych ludzi spędzających wiele czasu przed ekranem komputera (przeciętnie osiem, a nawet 10 godzin dziennie!), bez aktywności fizycznej i kontaktu z rówieśnikami. I którzy kiepsko odnajdują się w warunkach zdalnej nauki oraz pandemicznej izolacji. Uczniowie wskazali w ankietach, że lekcje online są monotonne, a nauczyciele nie zwracają uwagi na to, czy to, co przekazali, zostało zrozumiane. W rezultacie aż 75 proc. badanych potrzebuje pomocy rodziców w nauce; połowa rodziców przyznała, że pomaga dzieciom więcej niż wcześniej, nawet przy pisaniu sprawdzianów. Izolacja i nauka zdalna spowodowała też istotne rozluźnienie więzi z rówieśnikami – aż 29 proc. uczniów spotyka się z nimi tylko online, a 6 proc. w ogóle przestało utrzymywać takie kontakty; 46 proc. rodziców zauważyło, że ich dzieci wycofały się z relacji społecznych, a tym podtrzymywanym często towarzyszą konflikty i nieporozumienia. Towarzyszą temu kłopoty z emocjami: więcej niż co czwarte dziecko stale lub często odczuwa złość, co piąte – przygnębienie, osamotnienie lub smutek.

Press

Kampania, która miała zwrócić uwagę na emocje dzieci i młodzieży, rozpoczęła się 27 maja br. Tego dnia ruszyła specjalna strona internetowa, na której umieszczono raport z badania; jego wyniki omawiano też na antenie Radia ZET. Oprócz tego znaleźć na niej można podcasty z udziałem ekspertów i artykuły opisujące poszczególne problemy, z jakimi w związku z pandemią borykają się młodzi ludzie i ich rodzice oraz porady, w jaki sposób wesprzeć najmłodszych w ich zmaganiach w tym czasie. Swoimi doświadczeniami z okresu izolacji i nauki zdalnej dzielili się m.in. ambasadorowie kampanii, którymi byli aktorka Katarzyna Cichopek i jej mąż Marcin Hakiel, Przemysław Staroń (Nauczyciel Roku 2018), Magdalena Krajewska (InstaLekarz), Marta Żysko-Pałuba (psycholożka dziecięca), Joanna Berendt (trenerka Porozumienia bez Przemocy), Beata Tadla i Damian Michałowski – dziennikarze Radia ZET. Słuchacze zaś mogli dzielić się swoimi przemyśleniami w mediach społecznościowych, opisując posty hashtagami #razemzawszelepiej, #kampaniaspoleczna, #radiozet. Finał działań miał miejsce w Dniu Dziecka – tego dnia słuchacze Radia ZET mogli wziąć udział w otwartym webinarze dla rodziców, który poprowadziła trenerka NVC oraz psycholożka dziecięca Joanna Berendt.

– Wierzę, że kampania zwróciła uwagę na ważny temat i pomogła rodzicom i dzieciom zacząć rozmowę o tym, jak czujemy się w pandemii – mówi pomysłodawczyni i autorka kampanii Małgorzata Kozieł, szefowa komunikacji Grupy Eurozet. Partnerami kampanii byli Fundacja Radia ZET i Wydawnictwo Natuli.

Press

KONTAKT

Małgorzata Kozieł-Pańczyk
rzecznik prasowy
tel. 665 552 198
[email protected]

EFEKTY

DO 4 MLN UŻYTKOWNIKÓW INTERNETU dotarła kampania #Razemzawszelepiej

AŻ 75 PROC BADANYCH UCZNIÓW zadeklarowało, że potrzebuje pomocy rodziców w nauce

WEDŁUG 82 PROC. RODZICÓW nauka zdalna jest gorszej jakości niż ta w szkołach

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.