media reklama
08.12.2019 niedziela
Press
PresserwisPrenumerataKsięgarniaReklamaKontakt
w najnowszym "Press"
A A A Drukuj Opinia Wyślij RSS
Press 11 (178) Logomotywy 2
Energa, Reserved i Polpharma mistrzami rebrandingu

Po raz drugi postanowiliśmy sprawdzić, które zmiany znaków (niewymuszone czynnikami zewnętrznymi) są przez branżę oceniane najlepiej. Przedstawiciele 10 agencji brand designu dostali do oceny 20 znaków. Przyznawali od 1 do 5 punktów w czterech obowiązujących w branży kategoriach, sformułowanych przez amerykańskiego projektanta J.S.B. Morse’a: 1 Spełnienie podstawowych zasad projektowania; 2 Funkcjonalność; 3 Reprezentowanie wartości firmy; 4 Unikatowość. Nie może ani wzorować się na dotychczas wymyślonych logotypach, ani stanowić przypadkowego połączenia elementów. Każdy logotyp mógł zdobyć maksymalnie 200 punktów.

ENERGA


Dynamiczny 154,5 pkt
zasady projektowania 40,5; funkcjonalność 39,5; wartości firmy 39; unikatowość 35,5
Klient: Grupa Energa
Agencja: Dragon Rouge
Rok rebrandingu: 2008/2009

Strzał w dziesiątkę: czysty, lekki, nowoczesny znak. Grupa Energa nie mogła znaleźć lepszego pomysłu na poinformowanie o nowych formach działalności, w tym m.in. inwestycjach w biogazownie i elektrociepłownie oraz o planach wejścia na giełdę, jak poprzez zerwanie z dotychczasowym wizerunkiem firm energetycznych. Podczas gdy większość z nich wykorzystuje kolory standardowe, Energa odważnie stawia na syntetyczną zieleń (nasuwa skojarzenia z ekologią i programami ochrony środowiska) i bordowy (świat korporacji: firma poważna, solidna i godna zaufania). Font oryginalny i czytelny. Dodatkowy plus za zastosowanie dynamicznego „e” – spirali, która wciąga, zachęca do wnikliwego przyjrzenia się znakowi, przy tym odwołuje się do ruchu wirowego Ziemi i czerpania energii ze środowiska naturalnego (wskazuje tym samym na takie wartości grupy jak: dynamizm, pewność i cykliczność w domyśle dostaw). Jednak „e” może być kojarzone z każdą inną firmą energetyczną (np. Enea i Enion).


RESERVED


Czytelny 154 pkt
zasady projektowania 42; funkcjonalność 41; wartości firmy 41; unikatowość 30
Klient: LPP
Agencja: Brand Nature Access (BNA)
Rok rebrandingu: 2008/2009

Oryginalny i bezpieczny, a przy tym oszczędny i czytelny. Proste odstępy między literami dają bezpieczne pole ochronne, a monochromatyczna kolorystyka nie sprawia trudności w zarządzaniu. Dzięki pozbyciu się symbolu znak zyskał na czytelności i jest łatwiejszy do wykorzystania w miejscach sprzedaży i na wszelkich nośnikach reklamy. Zmiana sprawiła, że Reserved stał się marką globalną, co więcej – takiego logotypu nie powstydziłaby się żadna zagraniczna firma odzieżowa z wyższej półki. Trudno jednak ocenić, czy oryginalne „r” wprost pasuje do wizerunku marki; na pewno przyciąga uwagę.


POLPHARMA


Nowoczesny 146,5 pkt
zasady projektowania 40; funkcjonalność 37; wartości firmy 36; unikatowość 33,5
Klient: Zakłady Farmaceutyczne Polpharma SA
Agencja: Studio DN
Rok rebrandingu:2010

Czytelna i funkcjonalna typografia. W nowym logo zwiększono światła wewnątrzliterowe, co poprawiło jego czytelność, szczególnie ważną przy zmniejszeniach, np. na opakowaniach leków. Zastosowanie miękkiego liternictwa sprawiło z kolei, że znak zyskał na nowoczesności. Spełnienie wymogów światowych trendów wskazuje jednocześnie, że ze starej tradycyjnej fabryki leków Polpharma stała się nowoczesną firmą farmaceutyczną, stawiającą na badania i nowoczesne technologie. Dobrze, że zrezygnowano z zieleni, obciążającej wcześniej znak i kojarzonej z sektorem bankowym. Użyty w znaku błękit nawiązuje do kolorystyki branżowej, symbolizuje spokój i stabilność działania. Słusznie pozostawiono granat, kolor kojarzony z kompetencjami, dyscypliną i odpowiedzialnością. Zbyt mały jest jednak kontrast znaku, co znacznie obniża jego czytelność. Wątpliwości może budzić także sygnet w kształcie tabletki – płaskiej i jednowymiarowej; być może warto było pokusić się o elementy przestrzenne, jak zrobił to swego czasu np. koncern GSK.


Pełna lista najbardziej udanych rebrandingów w listopadowym „Press”


2010-11-25dodaj opinię : wyślij znajomemu : powrót
« poprzedni
Press 11 (178) Ranking miast w social mediach
następny »
Press 12 (179) Koniec etatów
 
Galeria ponad stu tytułów prasowych
 

"Press" na tablet w wersji online do kupienia na Spoti.pl 
 
"Press" 11/2015
Press
Nowy numer w sprzedaży
od 30 września
 

zamów prenumeratę!



specjalna oferta prenumeraty dla wszystkich studentów
 
 

Dołącz do dziennikarzy, redaktorów, fotoreporterów, którzy prezentują swój dorobek na Press.pl.
Bazę z profilami przeglądają dysponujący zleceniami w mediach.
 
 

gadżety w prasie

Zobacz, co można obecnie kupić z polską prasą
 

najczęściej czytane newsy w tygodniu

 

iGoogle

Press
www.press.pl
Press sp. z o.o. sp.k.
ul. Trybunalska 3
60-325 Poznań
Grand Press
www.grandpress.pl
Grand Press Photo
www.grandpressphoto.pl
Presserwis
www.presserwis.pl
Press Euro
www.presseuro.pl
Press Cup
www.presscup.pl
© Press sp. z o.o. sp.k. Za pozycjonowanie tego serwisu odpowiada Sunrise System.