media reklama
20.08.2018 poniedziałek
Press
PresserwisPrenumerataKsięgarniaReklamaKontakt
Komentarz
A A A Drukuj Opinia Wyślij
Otrzyj oczy, dziennikarzu
Mam za złe dziennikarzom, że udają kogoś, kim nie są. Że zamiast ćwiczyć trudną sztukę mówienia w obliczu śmierci, wolą uciekać w łatwe emocje i tanie zachwyty.

Rozumiem płaczących Polaków. Nie rozumiem płaczących dziennikarzy. Oni nie są od tego, by przeżywać na ekranie emocje, ale od rzetelnego informowania o tych, którzy te emocje odczuwają. Dziennikarka, którą nie tak dawno Lech Kaczyński nazwał Stokrotką, teraz przez trzy dni roni łzy w trakcie wywiadów. A ja się zastanawiam, czy chciałbym pójść do lekarza, który zamiast mi fachowo pomóc, chlipałby nad moim nieszczęściem. Przez łzy gorzej widać.
Wolałbym, żeby polscy dziennikarze zamiast przeżywać - analizowali, komentowali, wyjaśniali, zbierali informacje. A te, jeśli już, znajduję prawie wyłącznie w prasie. W telewizji jest ich ostatnio jak na lekarstwo. Mamy za to serial ścigania się o to, kto cichszym i niższym głosem spyta setnego rozmówcę: „Gdy widział pan prezydenta ostatnio, co pan czuł?”.
Dziennikarze nie są od współczucia, tylko od informowania. Gdy wczoraj agencje światowe obiegła wieść o trzęsieniu ziemi, które w Chinach zabrało co najmniej 600 istnień ludzkich, na polskich portalach tej informacji nie było albo umieszczono ją gdzieś na samym końcu. Zabrakło miejsca.
Brak też – przede wszystkim w telewizji – analiz, jakie są możliwe polityczne skutki smoleńskiej tragedii. A przecież to jest właśnie moment, w którym nasi politycy mogliby się uczyć debaty, w której nie tylko nie obraża się pamięci ofiar, ale przede wszystkim uczuć nas – odbiorców. To jest dobry moment na nowy język, kulturalne różnienie się, spór bez obrażania rozmówcy i zadawania mu bólu. Na tydzień żałoby zawieszając dziennikarstwo na kołku, epatując żałobą, przyczyniamy się do tego, co nastąpi: po jednoczącej ciszy polityczny jazgot. A wtedy dziennikarze będą mogli z godnością pytać: co takiego się stało, że nie potrafimy być razem? A stało się to, że byliśmy razem, ale sztucznie. Łatwo być tego samego zdania, milcząc.
To milczenie za tydzień czy dwa doprowadzi do tego, że gdy już dziennikarze ochłoną, to zaczną walić w PiS, gdy ten zechce skorzystać z niespodziewanej sympatii społecznej, którą mu media teraz nakręcają swoimi dytyrambami.
Przypochlebianie się opinii publicznej nie jest misją dziennikarza. Jest nią poszukiwanie prawdy, prezentowanie rozbieżnych opinii, publiczna debata, czasem spór. Spór, który nie oznacza bijatyki, do czego przyzwyczaili nas polscy politycy, w tych dniach tak dumni, że społeczeństwo jest po ich stronie.
Ksiądz Adam Boniecki często powtarza usłyszaną radę: „Dziennikarz nigdy nie klaszcze, dziennikarz nigdy nie płacze, dziennikarz nigdy się nie obraża”. A my wszystko robimy na odwrót.

Andrzej Skworz

2010-04-15dodaj opinię : wyślij znajomemu : powrót
« poprzedni
Milczenie

Wywiad

Nie zamykamy się w zaścianku

Rozmowa z Barbarą Krajnc, executive director festiwalu reklamowego Golden Drum w Portorożu 
 

w najnowszym "Press"

Ranking agencji PR

Ile zarabiają agencje public relations. Czytaj dalej >>  
 

wydarzenia

Gala Grand Press Photo 2016


5 maja 2016 w warszawskim kinie Kultura ogłosiliśmy laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Prasowej Grand Press Photo 2016. 
 

Street art, music & fun


W Hard Rock Cafe w Warszawie bawili się klienci "Tygodnika Angora" 
 

ankieta

Kto zostanie Dziennikarzem Roku 2015? 

Bogusław Chrabota
Katarzyna Janowska
Konrad Piasecki
Tomasz Sekielski
Filip Springer
Grzegorz Sroczyński
Ewa Wanat
Rafał Woś
Krzysztof Ziemiec
ktoś inny
 

oglądalność TV

TVN wciąż przed Jedynką. 
 

przegląd prasy

Skarb Państwa reklamuje się w "Gazecie Polskiej", "W Sieci" i "Do rzeczy"
wyborcza.biz
Cyfrowy Polsat zwiększył zysk
Pb.pl
Instagram - kopalnia danych osobowych dla złodziei tożsamości
Bankier.pl
Wystartował polski Business Insider! Jaki będzie?
eFakt.pl
TVP wyciąga przeszłość szefowej firmy Nielsen. Badania niewiarygodne, bo robiła sondaże w PRL
"Gazeta Wyborcza"
Rynek reklamy: Daleka droga do państwowego domu mediowego
"Gazeta Prawna"
Statistica: Kto i jak zapłaci składkę audiowizualną?
Wirtualna Polska
 

dziennikarskie w(y)padki

Poległa na teście

Pomyłki, lapsusy językowe, głupie pytania i inne wpadki znalezione w Internecie 
 

forum

 

przegląd blogów

Co tam konkurencja! My będziemy wyjątkowi - mówi nam redaktor naczelny Business Insider Polska, Łukasz Grass
Spider's Web
Chcesz innowacji od Apple? Nic nie rozumiesz...
Paweł Tkaczyk
Czym jest conversational commerce i dlaczego firmy powinny się nim zainteresować?
Interaktywnie.com
Koniec taryfy ulgowej dla piratów. HBO bierze na celownik fanów Gry o tron
Spider's Web
Organizacje branżowe piszą do Jacka Kurskiego...
Interaktywnie.com
 

Także Twoja opinia może znaleźć się na tej stronie.

Przygotuj swoją opinię, przedstaw się imieniem i nazwiskiem, podaj gdzie pracujesz, załącz zdjęcie i wyślij wszystko na adres www@press.pl  
 
Galeria ponad stu tytułów prasowych
 

"Press" na tablet w wersji online do kupienia na Spoti.pl 
 
"Press" 11/2015
Press
Nowy numer w sprzedaży
od 30 września
 

zamów prenumeratę!



specjalna oferta prenumeraty dla wszystkich studentów
 
 

Dołącz do dziennikarzy, redaktorów, fotoreporterów, którzy prezentują swój dorobek na Press.pl.
Bazę z profilami przeglądają dysponujący zleceniami w mediach.
 
 

gadżety w prasie

Zobacz, co można obecnie kupić z polską prasą
 

najczęściej czytane newsy w tygodniu

 

iGoogle

Press
www.press.pl
Press sp. z o.o. sp.k.
ul. Trybunalska 3
60-325 Poznań
Grand Press
www.grandpress.pl
Grand Press Photo
www.grandpressphoto.pl
Presserwis
www.presserwis.pl
Press Euro
www.presseuro.pl
Press Cup
www.presscup.pl
© Press sp. z o.o. sp.k. Za pozycjonowanie tego serwisu odpowiada Sunrise System.