Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Sierpień 07, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Tabloid za paywallem

Pierwszy miesiąc subskrypcji dostępny jest w promocji za 1 zł

Eksperci twierdzą, że wprowadzenie płatnych treści na Fakt.pl to słuszna decyzja, ale mają wątpliwości, czy serwis ma na tyle dobrą ofertę unikatowych materiałów, by już teraz zachęcić użytkowników do płacenia.

Jak podkreśla RAS Polska, za paywallem na Fakt.pl będą wybrane artykuły z kategorii Wydarzenia, Polityka, Prawo, Pieniądze, Porady, archiwa papierowego "Faktu", dostęp do treści i wydań PDF dodatków cyklicznych dziennika oraz dostęp do codziennego wydania "Faktu" (w formacie PDF). Pierwszy miesiąc dostępny jest w promocji za 1 zł, później miesięczna prenumerata kosztuje 14,9 zł. 

Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny "Dziennika Gazety Prawnej", uważa, że treść jest produktem jak każdy inny, odpłatność nie może więc dziwić. - Jeśli "Fakt" zaoferuje "towar" zbyt niskiej jakości lub za drogi, chętnych do kupna nie będzie. Zadziałają tu proste prawa rynku, z tym zastrzeżeniem, że na razie rynek ten jest trudny i zwichrowany pod wieloma względami: przed polskim internetem wciąż długa droga, jeśli chodzi o naukę płacenia za wartościowy kontent – uważa.

Potrzeba konsekwencji

Według Macieja Kabrońskiego, dyrektora zarządzającego w Polskiej Grupie Infograficznej, a w przeszłości szefa serwisu Fakt.pl, to tak naprawdę test, którym wydawca chce sprawdzić reakcje odbiorców. - Kolejny krok to nie myślenie jak to zmonetyzować, tylko co zmonetyzować. Musi być więcej treści jakościowych. To musiałyby być teksty polityczne. Nie licząc afery z okładką z prezydentem Andrzejem Dudą, to nie słyszałem ostatnio o głośnej publikacji "Faktu". Pytanie, jak bardzo ucierpi ruch na stronie. Użytkownik będzie wchodził, patrzył: to jest płatne, to sobie znajdzie gdzieś indziej, kolejną rzecz zignoruje. Nie jestem przekonany, że „Fakt" ma już w ofercie coś takiego, że czytelnicy będą chcieli stale płacić – dodaje Kabroński. Jak zaznacza, to mogłyby być np. zdjęcia z sesji gwiazd dostępne tylko dla subskrybentów. - Użytkownik, żeby do czegoś wracał, musi być przyzwyczajony, że w poniedziałek ma dodatek human stories, we wtorek dodatek kibica i kolejne cykle w następnych dniach. Nie jestem pewien, czy „Fakt" będzie na tyle konsekwentny – mówi.

Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce (Digitalflow.pl), uważa, że to dobra decyzja wydawcy i należy patrzeć na nią długofalowo. - To nie jest tylko płacenie za jakościowy kontent, bardziej za unikalny. To budowa przeświadczenia odbiorcy, że dostaje coś, czego nigdzie indziej nie dostanie albo trudno mu taki zamiennik znaleźć. Być może dla „Faktu” to będzie długa droga i może na razie nie będzie to znacząca część przychodów - podkreśla. Jego zdaniem nie można wykluczyć, że takiego unikalnego kontentu będzie tam więcej. - Przykładowo RASP mógłby np. kupić dla Fakt.pl, Onetu i „Przeglądu Sportowego” prawa do bramek piłkarskiej Ekstraklasy. I byłyby to jedyne platformy, gdzie znajdą je polscy internauci. Co wtedy zrobią? - stwierdza Nowacki.

Press

Być jak "Expressen"

- Pandemia i spowolnienie gospodarki spowodowały spadek przychodów z reklam i wzrost kosztów dystrybucji prasy drukowanej. Wymusza to na mediach przyspieszenie transformacji cyfrowej i dywersyfikację przychodów – mówi Grzegorz Piechota z International News Media Association. - Cyfrowe prenumeraty to sprawdzony model. Według moich badań 39 procent krajowych mediów w 33 krajach sprzedaje treści w internecie, w tym wiele tabloidów podobnych do polskiego "Faktu" - tłumaczy. Podkreśla, że tabloid "Expressen" w Szwecji wystartował z cyfrowymi prenumeratami półtora roku temu i w końcu czerwca br. miał już 90 tys. prenumeratorów. - Jeśli "Fakt" osiągnie sukces na rynku tabloidów, wielu wydawców w innych niszach może uwierzyć, że także im cyfrowe prenumeraty mogą przynieść finansową stabilność – dodaje Piechota. Tym bardziej że wpłaty czytelników pomagają mediom zachować niezależność od władzy czy reklamodawców.

Papierowe wydanie "Faktu" jest najczęściej czytanym dziennikiem w Polsce: jak podaje ZKDP, w czerwcu średnia sprzedaż ogółem wyniosła 178 150 egz. (spadek o 14,75 proc. w porównaniu z czerwcem 2019 roku).

Jak wynika z badania Gemius/PBI, w czerwcu serwis Fakt.pl odwiedziło 9,81 mln użytkowników (wzrost o 56,5 proc. względem czerwca 2019 roku), był liderem wśród serwisów dzienników ogólnopolskich. 

Liderem pod względem cyfrowych subskrypcji w Polsce jest "Gazeta Wyborcza", która w kwietniu miała ich 240 tys.

(JSX, 07.08.2020)

Pozostałe tematy weekendowe

Czarne listy
Kryzys TikToka nie dotarł do Polski
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.