IAB Polska: Nakłady na reklamę cyfrową wciąż niższe, niż na telewizję
"Raport strategiczny Internet 2017/2018" wzbogacono o omówienie wyzwań rozwojowych stojących przed branżą reklamy online
Wydatki na reklamę cyfrową w Polsce w 2017 roku zbliżyły się do 4 mld zł, mimo to wciąż są niższe, niż na reklamę telewizyjną. Polska podąża jednak za światowymi trendami i w tym roku może dojść do zmiany proporcji na rzecz reklamy internetowej – wynika z 15. edycji raportu badającego funkcjonowanie rynku reklamy online w Polsce, opracowanego przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
"Raport strategiczny Internet 2017/2018" podzielono na pięć części: Polski rynek internetowy, Reklama online, Źródła wiedzy i rozwiązania dla firm, Zmiany prawne i Działalność IAB Polska. Tegoroczny raport strategiczny IAB został uzupełniony o rozdział nt. wyzwań rozwojowych stojących przed branżą reklamy cyfrowej w roku bieżącym, w którym poruszane są kwestie viewability, brand safety i adblockingu. Do raportu dodano również opracowane przez ekspertów PwC omówienie wartości danych w marketingu.
Zgodnie z raportem, po spowolnieniu obserwowanym od 2016 roku, pod koniec 2017 roku poprawiła się dynamika wzrostu reklamy online w Polsce. Do jej rozwoju przyczyniać się mają głównie wideo online i media społecznościowe, nadal jednak połowa tego rynku należy do reklamy graficznej. Eksperci podkreślają duży potencjał reklam na urządzeniach mobilnych, a także zgodną ze światowym trendem dynamikę wzrostu wydatków w modelu programmatic. Dodają przy tym, że w 2017 roku aż 72 proc. wzrostu wartości w tym ostatnim obszarze trafiło do firm globalnych.
Wydatki na reklamę online w 2017 roku wzrosły o 337 mln zł – do blisko 4 mld zł, tj. o 9 proc. rok do roku (w porównaniu do 8 proc. w Niemczech, 14 proc. w Wielkiej Brytanii, 16 proc. w Turcji i 21 proc. w USA). Jeśli tempo to utrzyma się w 2018 roku, nakłady na reklamę internetową mogą przekroczyć 4,3 mld zł lub nawet 4,5 mld zł w razie korzystnych dodatkowych czynników rozwojowych, po raz pierwszy wyprzedzając reklamę telewizyjną. Zgodnie z danymi Magna globalnie do ich zrównania doszło już w 2016 roku, a od 2017 roku nakłady na reklamę online przewyższają te na telewizję.
(MK, 17.06.2018)