Meksykańskie media i firmy technologiczne łączą siły w walce z fake newsami
(fot. pixabay.com)
Na kilka miesięcy przed prezydenckimi wyborami w Meksyku ponad 60 wydawców, uniwersytetów, firm technologicznych i organizacji społecznych w tym kraju pracuje nad nowym projektem mającym weryfikować informacje.
Projekt opracowany przez takich wydawców jak Animal Político and AJ+ Español nazywa się Verificado 2018, a jego zadaniem jest wykrywanie fałszywych informacji w mediach społecznościowych na temat zaplanowanych na 1 lipca wyborów prezydenckich w Meksyku. Korzystając z doświadczeń i rozwiązań takich narzędzi jak CrossCheck i Electionland, Verificado 2018 ma wyprzedzić problem, który dotknął wiele krajów na całym świecie.
Podczas trzech planowanych debat kandydatów na urząd prezydenta grupa dziennikarzy i ekspertów ds. polityki będzie analizować liczby i propozycje, podawane przez startujących w wyborach, by ocenić co w ich wypowiedzią jest prawdą, a co fikcją. W ramach Verificado 2018 powołana zostanie też grupa dziennikarzy, którzy przez całą dobę będą monitorować informacje i weryfikować publiczne wypowiedzi polityków. Artykuły powstałe na bazie tej działalności mają być publikowane na stronach mediów uczestniczących w projekcie, w serwisie samego projektu oraz na Facebooku i Twitterze.
Projekt Verificado 2018 został zainicjowany przez Animal Político, AJ+ Español, Pop-Up Newsroom i "Newsweek Español", ale mają do niego dołączyć tacy wydawcy, jak Univision, BuzzFeed News i El Universal. Wsparcie zadeklarowały firmy technologiczne, m.in. Slack. Innymi ważnymi uczestnikami projektu są Facebook i Google.
(MM, 16.03.2018)