Facebook traci popularność wśród nastolatków
Facebook traci popularność wśród nastolatków. Liczba użytkowników pomiędzy 15 a 19 rokiem życia spadła z 80 proc. w 2016 roku do 72 proc. w 2017 - twierdzi holenderska agencja mediowa Newcom w swoim najnowszym raporcie.
Według raportu Newcom, spadła również liczba nastolatków, których zwyczajem jest codzienne korzystanie z Facebooka. Obecnie jest ich jedynie 43 proc., czyli o 9 proc. mniej, niż w 2016 roku.
Nastolatki rezygnują z Facebooka na rzecz bardziej atrakcyjnych wizualnie, zdominowanych przez obraz alternatyw - takich, jak YouTube, Snapchat i Instagram. Najpopularniejszą siecią społecznościową wśród nich jest wciąż WhatsApp, z której korzysta 97 proc. holenderskich nastolatków. Najszybciej natomiast rośnie Instagram - ma już wśród nastolatków w Holandii 4,1 mln użytkowników.
Instagram oraz WhatsApp to aplikacje, których popularność wzrasta we wszystkich grupach wiekowych wśród Holendrów.
Badania Newcom wykazały, że społeczność użytkowników Facebooka starzeje się. W Holandii z serwisu społecznościowego Marka Zuckerberga korzysta 69 proc. osób pomiędzy 65 a 79 rokiem życia. Nastolatki natomiast w przeprowadzonej ankiecie deklarują, że głównym powodem rezygnacji z korzystania z Facebooka jest "brak identyfikacji z innymi użytkownikami" (31 proc. badanych) oraz "fakt, że nie czują się już na Facebooku jak w domu" (30 proc.). Jedynie 13 proc. nastolatków zrezygnowało z serwisu z powodu obecności w nim ekspansywnej reklamy.
Agencja Newcom w swoim raporcie wskazuje również, że zaufanie do mediów społecznościowych w Holandii wciąż jest ograniczone, co ma duży związek z dominacją treści dezinformujących oraz zamieszaniem wokół wpływu mediów społecznościowych na procesy demokratyczne.
(PAP, 02.02.2018)