Dział: INTERNET

Dodano: Styczeń 26, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rosyjscy agenci stworzyli 129 wydarzeń na Facebooku przed wyborami w USA

(fot. pixabay.com)

Agenci rosyjscy stworzyli na Facebooku 129 wydarzeń podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku - wynika z informacji dostarczonych przez firmę Marka Zuckerberga na wniosek komisji Senatu USA ds. wywiadu.

W datowanym na 8 stycznia pisemnym oświadczeniu, które zostało opublikowane w czwartek, Facebook podał, że 338,3 tys. różnych kont na Facebooku weszło na strony tych wydarzeń, a 62,5 tys. zaznaczyło, że się na nie wybierze. Facebook twierdzi, że nie ma danych pozwalających stwierdzić, które z tych wydarzeń rzeczywiście się odbyły.

Firma Zuckerberga poinformowała o wykryciu pewnych "zbieżności" między działalnością marketingową rosyjskich agentów w internecie w 2016 roku a kampanią obecnego prezydenta Donalda Trumpa, określiła je jednak jako "nieznaczne" i zaznaczyła, że nie jest w stanie obalić lub potwierdzić doniesień o możliwej zmowie między władzami Rosji a współpracownikami Trumpa. Prezydent USA odrzuca podobne oskarżenia.

We wrześniu 2017 roku Facebook informował, że Rosjanie stworzyli podczas kampanii wyborczej "kilka promowanych wydarzeń". Kopie tamtych stron wskazują, że w przypadku co najmniej części z nich chodziło o wiece polityczne poświęcone budzącym kontrowersje kwestiom takim jak imigracja. Rosja odrzuca stanowisko amerykańskiego wywiadu, które uważa, że kraj ten próbował ingerować w przebieg wyborów w USA.

Facebook podawał też, że w ciągu dwóch lat ok. 126 mln Amerykanów mogło widzieć promowane przez Rosję treści polityczne na tym portalu społecznościowym oraz że ok. 16 mln Amerykanów mogło mieć styczność z nimi na Instagramie.

W pisemnej odpowiedzi na pytania senackiej komisji Facebook przekazał również, że w 2017 roku usunął program antywirusowy firmy Kaspersky Lab z listy produktów antywirusowych polecanych użytkownikom logującym się na portal z komputera, który mógł zostać zainfekowany złośliwym oprogramowaniem. Facebook podkreśla, że nie jest w stanie ustalić, ilu użytkowników portalu ściągnęło program tego producenta.

Kontrowersje wokół Kaspersky Lab narastają od września 2017 roku, gdy ministerstwo bezpieczeństwa narodowego USA nakazało wszystkim cywilnym agencjom rządowym usunięcie ze swoich komputerów oprogramowania tej firmy, jako powód podając ryzyko wykorzystania jej produktów przez rząd Rosji i stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa kraju. Firma Kaspersky Lab twierdzi, że z władzami rosyjskimi nie łączą jej "żadne niewłaściwe powiązania".

Facebook podał również, że w najbliższym czasie będzie informował użytkowników o nowym narzędziu, opublikowanym w grudniu, które pozwala sprawdzić, czy polubili lub zaczęli obserwować konta na Facebooku lub Instagramie powiązane z Internet Research Agency, uważaną za rosyjską fabrykę trolli.

(PAP, 26.01.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: INTERNET

Dodano: Styczeń 27, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Badanie PBI/Gemius: Smaker.pl na czele serwisów kulinarnych

Smaker.pl jest pierwszym serwisem kulinarnym, który przekroczył próg 4 mln użytkowników w miesiącu

Smaker.pl (Grupa Interia.pl) jest najpopularniejszym serwisem kulinarnym – wynika z badania PBI/Gemius.

W grudniu ub.r. Smaker.pl odwiedziło 4,54 mln internautów, co oznacza wzrost o 62,8 proc. w porównaniu z grudniem 2016 roku. – Smaker poprawia swoją pozycję dzięki systematycznemu rozwojowi wysokiej jakości treści redakcyjnych i zwiększaniu ich ilości – stwierdza Andrzej Potocki, dyrektor pionu serwisów tematycznych Grupy Interia.pl. Obecnie w serwisie jest 80 tys. przepisów i 3,3 tys. filmików kulinarnych.

Smaker.pl jest pierwszym serwisem kulinarnym, który przekroczył próg 4 mln użytkowników w miesiącu.

Drugi był blog Kwestiasmaku.com, który miał 3,98 mln użytkowników (o 37 proc. więcej, niż rok wcześniej), a trzeci serwis Przyslijprzepis.pl (Grupa Burda Media), powiązany z miesięcznikiem "Przyślij przepis" – 3,16 mln użytkowników (o 10,8 proc. więcej).

Wśród dziecięciu najpopularniejszych serwisów w kategorii kuchnia i gotowanie w badaniu PBI/Gemius znalazły się dwa należące do marek: Doradcasmaku.pl firmy Prymat i Kuchnialidla.pl Lidla. Doradcasmaku.pl miał 2,86 mln użytkowników (wzrost o 83,6 proc. w porównaniu z grudniem 2016 roku), a Kuchnialidla.pl – 2,26 mln (wzrost o 14,7 proc.).

Do pierwszej dziesiątki trafiły również: blog Mojewypieki.com – 2,47 mln internautów (wzrost o 52,6 proc.), Mojegotowanie.pl powiązany z miesięcznikiem "Moje Gotowanie" (Grupa Burda Media) – 2,26 mln (spadek o 18,9 proc.), blog Mniammniam.com – 2,21 mln (wzrost o 75,2 proc.), Durszlak.pl (Grupa Interia.pl) – 1,94 mln (spadek o 32,2 proc.) i Kuchnia.wp.pl (Grupa Wirtualna Polska) – 1,9 mln (wzrost o 74,8 proc.).

– Durszlak.pl stracił nieco na oglądalności na skutek zmian w algorytmach Google’a, lecz w dalszym ciągu jest największym w Polsce agregatorem blogów kulinarnych. Planowane już są jego poprawki i nowa wersja, która zapewni użytkownikom lepsze dotarcie do treści blogów i odzyskanie utraconego ruchu – tłumaczy Andrzej Potocki z Interii.

(KOZ, 27.01.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo