Przeglądarka Alibaby rywalizuje z Google Chrome na rynkach azjatyckich
(fot. pixabay.com)
Przeznaczona na urządzenia mobilne przeglądarka internetowa UC Browser chińskiej firmy Alibaba na rynkach indyjskim, indonezyjskim i chińskim dorównuje popularnością Google Chrome - podał we wtorek "Wall Street Journal".
Według danych Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) przy ONZ z internetu korzysta zaledwie 30 proc. z 1,3 mld mieszkańców Indii i 25 proc. z 260-milionowej populacji Indonezji. Zamiast dominującej na świecie przeglądarki Google Chrome, użytkownicy wschodzących rynków azjatyckich decydują się na opracowaną przez Alibabę aplikację UC Browser.
Zgodnie z danymi firmy analitycznej StatCounter za grudzień 2017 roku Google Chrome odpowiada za 49,7 proc. globalnego rynku mobilnych przeglądarek. UC Browser zajmuje trzecie miejsce z wynikiem 15,7 proc., niewiele za należącą do Apple aplikacją Safari kontrolującą 18,3 proc. światowego rynku. Na całym świecie z UC Browsera korzysta ponad 430 mln użytkowników, a z Chrome'a - ponad 1 mld.
Mało znana na Zachodzie przeglądarka chińskiej firmy Alibaba lokalnie odpowiada za ok. 31,4 proc. rynku (w porównaniu z 37 proc. Chrome), w Indonezji - za 33,3 proc. (względem 42,2 proc. aplikacji Google). Na najważniejszym wschodzącym rynku indyjskim UC Browser przewyższa Chrome'a wynikiem 43,4 proc. do 35,5 proc.
Lokalne powodzenie przeglądarki Alibaby ma wynikać z lepszego przystosowania do ograniczonej pojemności tańszych, lokalnie dostępnych smartfonów. Specjaliści wskazują na znaczenie udostępnianych za pośrednictwem aplikacji wiadomości oraz wyników sportowych, a także na jej małe rozmiary.
Jak wskazują dane StatCounter, wdrażane przez Google od kilku miesięcy zmiany przynoszą spodziewane skutki, pozwalając liderowi na odbudowanie odzyskanie pozycji za wyjątkiem ściśle regulowanego rynku chińskiego.
UC Browser jest dostępny od 2004 roku; Chrome - od 2008 roku (od 2012 roku w wersji na Androida)
(PAP, 02.01.2018)