Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 11, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rośnie czytelnictwo prasy wśród osób kupujących dobra luksusowe

(fot. materiały prasowe)

Im wyższe zarobki, tym wyższe czytelnictwo prasy. Osoby zarabiające ponad 5 tys. zł, które kupują dobra luksusowych marek, czytają średnio 5-6 tytułów prasowych - wynika z raportu "Luksus kocha prasę. Wysokie czytelnictwo prasy wśród kupujących dobra luksusowe" Polskiego Badania Czytelnictwa.

W badaniu PBC wyodrębniono dwie grupy czytelników. Pierwsza to osoby aspirujące, które zarabiają poniżej 5 tys. zł, i które pozwoliły sobie na zakup dobra luksusowego w ciągu ostatniego roku mimo że nie osiągnęły rocznego dochodu brutto powyżej 85 tys. zł. Aż 58 proc. aspirujących stanowią mężczyźni.

W drugiej grupie znalazły się osoby zarabiające powyżej 5 tys. zł – zamożni, bardzo zamożni i bogaci (z dochodami powyżej 14 tys. zł). Prof. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego opisuje tę grupę słowami: "Zdecydowanie częściej niż większość Polaków podróżują oraz czytają prasę opiniotwórczą i kolorową".

Wraz z dochodami rośnie bowiem czytelnictwo prasy. Analiza wykazała, że 54 proc. osób bogatych i 45 proc. o dochodach ponad 5 tys. zł czyta prasę przez godzinę lub dłużej dziennie. W grupie zarabiającej ponad 5 tys. zł aż 68 proc czyta miesięczniki, a 31 proc. dzienniki. Dla porównania w grupie ogólnej te dane wynoszą odpowiednio 44 proc. - dla miesięczników i 15 proc. - dla dzienników.

Osoby bogate to najczęściej 30- i 40-letni mężczyźni z wykształceniem co najmniej wyższym. Co druga osoba bogata wydaje miesięcznie ogółem na kosmetyki ponad 500 zł, na ubrania ponad 2 tys. zł, ponad 500 zł na perfumy, kupiła w ciągu roku wysokiej klasy sprzęt elektroniczny, zaś co trzeci bogaty rocznie wydaje na wyjazdy turystyczne ponad 50 tys. zł.

Dwie trzecie Polaków o wysokich dochodach, którzy często kupują marki luksusowe, czyta intensywnie prasę. I tak: heavy users prasy - czytają 10 i więcej tytułów (stanowią 22 proc. grupy), medium users - od 4 do 9 tytułów (27 proc grupy), light users – od 1 do 3 tytułów (33 proc. grupy) oraz osoby niekorzystające z prasy.

Czytelnictwo największych tytułów prasowych jest kilkukrotnie większe w grupie osób o dochodach ponad 5 tys. zł niż wśród ogółu Polaków.
W kategorii dzienniki, wśród mężczyzn o wysokich dochodach, w wieku 18-59 najwyższe czytelnictwo ma "Gazeta Wyborcza" - 12,7 proc. (dla porównania w grupie ogólnej wynosi ono 3,7 proc.), "Przegląd Sportowy" - z czytelnictwem 8,5 proc. (w grupie ogólnej 4,1 proc.), "Fakt" - 7,9 proc. (5,0 proc.). Wśród kobiet w tej kategorii liderem jest: "Gazeta Wyborcza" - 9,7 proc. (2,7 proc.), "Fakt" - 6,9 proc. (3,2 proc.), "Rzeczpospolita" - 5,6 proc. (0,7 proc.).

W kategorii tygodników, wśród mężczyzn zarabiających powyżej pięciu tysięcy złotych najwyższe czytelnictwo ma: "Newsweek" - 13,3 proc. (w grupie ogólnej 3,7 proc.), "Tele Tydzień" - 12,4 proc. (10,4 proc.) oraz "Angora" - 10,9 proc. (7,6 proc.). W przypadku kobiet wyniki wyglądają następująco: "Tele Tydzień" - z czytelnictwem 13,7 proc. (14,5 proc.), "Newsweek" - 10,9 proc. (2,7 proc.), "Życie na Gorąco" - 9,9 proc. (15,8 proc.).

W kategorii dwutygodników przeanalizowano m.in. czytelnictwo kobiet zarabiających powyżej 5 tys. zł i zestawiono z ogółem populacji. Okazało się, że liderem jest "Viva" - z czytelnictwem w zamożnej grupie na poziomie 9,4 proc. i 6,1 proc. w grupie ogólnej. Na kolejnych miejscach są "Przyjaciółka" - 9,3 proc. (8,8 proc.) oraz "Pani Domu" - 8,9 proc. (7,8 proc.).

Z kolei w kategorii miesięczniki i dwumiesięczniki wśród dobrze zarabiających mężczyzn najwyższe czytelnictwo miały tytuły: "Komputer Świat" - 14,0 proc. (4,0 proc.), "National Geographic" - 11,4 proc. (1,3 proc.) oraz "Murator" - 11,3 proc. (3,5 proc.).

W raporcie zbadane zostało także czytelnictwo wśród kobiet – aspirujących oraz z dochodami powyżej 5 tys. zł, które kupują luksusowe marki kosmetyków. W kategorii dzienników liderem w obu grupach była "Gazeta Wyborcza" - czytelnictwo w pierwszej grupie wyniosło 10,1 proc., a w drugiej 11,0 proc. Wśród tygodników liderem okazał się "Tele Tydzień" - z czytelnictwem 16,1 proc. i 14,6 proc.

W kategorii dwutygodników najwyższe czytelnictwo wśród kobiet aspirujących miała "Przyjaciółka" - 12,9 proc., a wśród kobiet o wysokich zarobkach – 11,6 proc. Z kolei wśród miesięczników i dwumiesięczników były to odpowiednio: "Skarb" - 19,7 proc. oraz "Twój Styl" - 20,4 proc.

Wśród kobiet, które kupują luksusowe marki ubrań, butów i dodatków także najchętniej czytana jest "Gazeta Wyborcza" i "Tele Tydzień". Różnica jest wśród dwutygodników. Najwyższe czytelnictwo wśród kobiet aspirujących ma "Gala" - 13,5 proc., a wśród zamożnych "Viva" - 14,3 proc. W kategorii miesięczników i dwumiesięczników najwyższe czytelnictwo ma "Twój Styl" - odpowiednio 20,1 proc. i 24,5 proc.

Wśród mężczyzn kupujących luksusowe marki kosmetyków czytelnictwo wygląda następująco. Wśród dzienników zarówno w grupie aspirującej, jak i mężczyzn z dochodami powyżej 5 tys. zł najpopularniejszym tytułem jest "Gazeta Wyborcza" z czytelnictwem odpowiednio: 9,3 proc. i 15,9 proc. Wśród tygodników najwyższe czytelnictwo w grupie aspirującej ma "Tele Tydzień" - 16,1 proc., a w grupie zarabiającej powyżej 5 tys. zł "Newsweek" - 16,4 proc. W kategorii miesięczników i dwumiesięczników najpoczytniejszy w obu grupach jest "Komputer Świat" - 16,5 proc. i 14,8 proc.

Wśród mężczyzn, które kupują luksusowe marki ubrań, butów i dodatków inaczej przedstawia się czytelnictwo w kategorii dzienników. Mężczyźni aspirujący czytają "Fakt" - 10,3 proc., a zarabiający powyżej 5 tys. zł czytają "Gazetę Wyborczą" - 17,1 proc.

Badanie zostało zrealizowane przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna.

(JOK, 11.12.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.