Temat: badania telewizji

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 27, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Widownia TVP 1 starzeje się najszybciej - to efekt spadku oglądalności

Spośród czterech największych stacji najszybciej starzeje się widownia TVP 1. Najmniej widzów powyżej 60. roku życia ma TVN i w ostatnich latach ubywa ich na rzecz młodszej widowni.

Dom mediowy Codemedia na podstawie danych Nielsen Audience Measurement przeanalizował dla "Presserwisu" zmiany w profilu widowni czterech największych stacji: TVP 1, TVP 2, Polsatu i TVN (porównywalny okres: styczeń-wrzesień 2012-2017). W ciągu ostatnich pięciu lat widać znaczące zmiany w wieku widzów tych stacji - podczas gdy antenom TVP przybyło dużo odbiorców po 60., w Polsacie ten trend jest wolniejszy, a w TVN - wręcz odwrotny.

Najszybciej starzeje się widownia TVP 1. W br. już 54,26 proc. widzów Jedynki jest powyżej 60. roku życia, podczas gdy pięć lat temu stanowili 40,1 proc. – Fakt, że profil widza TVP 1 jest skrzywiony w stronę osób powyżej 60. roku życia, wynika ze spadku widowni stacji – zauważa Katarzyna Baczyńska, tv director w Codemedia. Młodsza widownia odpłynęła do innych kanałów, co z jednej strony wpływa na udziały w rynku, z drugiej – powoduje postępujące starzenie się grupy odbiorców stacji. – Czy w takiej sytuacji TVP 1 należy eliminować z planów komunikacji? Absolutnie nie - podkreśla Baczyńska. - Po pierwsze, grupa komercyjna 16-49 lub 16-59 nie zawsze jest tożsama z grupą celową klienta. Po drugie, w dzisiejszej rzeczywistości ogólny profil stacji to za mało, by zadecydować o efektywności w dotarciu do danej grupy, nawet młodszej – wyjaśnia.

Prawie osiem na dziesięć osób (78,99 proc.) oglądających TVP 1 ma więcej niż 45 lat - w 2012 roku było to 68,78 proc. Udział widzów między 16. a 24. rokiem życia zmalał z 4,77 do 2,18 proc., a tych w wieku 25-44 lata – z 21,75 do 16,9 proc.

Press

Podobną tendencję wykazuje widownia TVP 2. Udział osób powyżej 60. roku życia wzrósł z 36,76 proc. w 2012 roku do 44,6 proc. w br. Dwójka również traci w młodszych grupach wiekowych – udział grupy 25-44 lata spadł z 24,17 do 22,52 proc.

Press

W widowni Polsatu też rośnie udział grupy 60+, ale wolniej – z 22,97 do 29,4 proc. w ciągu pięciu lat. – Wiekowy profil widzów tej stacji utrzymuje się na względnie stałym poziomie odpowiadającym rzeczywistości rynku telewizyjnego – zaznacza Katarzyna Baczyńska z Codemedia.

Press

Najmłodszą widownię ma teraz TVN (w 2012 roku - Polsat). Odsetek widzów powyżej 60. roku życia zmalał w okresie 2012-2017: z 30,67 do 26,63 proc. TVN zyskał za to widzów w grupie 25-44 lata: z 30,71 do 35,22 proc.

Press

W tzw. grupie komercyjnej (16-49 lat) TVP 1 ma już tylko 23,91 proc. widzów, podczas gdy w 2012 roku – 32,99 proc. W przypadku TVP 2 odsetek ten zmalał z 36,01 do 32,45 proc. W Polsacie spadek też jest, ale z 46,92 do 42,97 proc. Natomiast TVN może chwalić się wzrostem z 44,26 do 48,84 proc.

– Analizując spadki w grupie komercyjnej, strata TVP 2 jest mniejsza niż TVP 1, co świadczy o tym, że młodsi widzowie częściej rezygnują z TVP 1 niż z TVP 2. To efekt bardziej rozrywkowego układu ramówki i topowych seriali kobiecych emitowanych na tej antenie – komentuje Katarzyna Baczyńska z Codemedia.

(KOZ, 27.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: badania telewizji

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 27, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Program medyczny Ewy Drzyzgi ogląda w TVN średnio 793 tys. widzów

Ewa Drzyzga w "36,6°C" rozmawia z lekarzami o zdrowiu (fot. TVN/East News)

Średnio 83 tys. widzów mniej niż w ramówce wiosennej przyciąga jesienią do TVN medyczny talk-show Ewy Drzyzgi - "36,6°C".

Program Ewy Drzyzgi oglądać można w soboty o 18. Emisja drugiej serii rozpoczęła się w TVN 9 września. Średnio program ogląda 793 tys. widzów (najwięcej 23 września - 1,04 mln).
W grupie ogólnej podczas emisji "36,6°C" TVN ma 8,03 udziału w rynku. Większy udział mają: Polsat - 11,39 proc., TVP 1 - 8,82 proc. i TVP 2 - 8,53 proc. W grupie komercyjnej (widzowie 16-49) program Drzyzgi ma 9,88 proc. udziału w rynku i ustępuje tylko Polsatowi - 11,86 proc. Dalej są TVP 2 - 5,70 proc. i TVP 1 - 5,63 proc. Przed wakacjami program Drzyzgi średnio przyciągał 876,8 tys. widzów.
Dane: Nielsen Audience Measurement.

(Mackuch, 27.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo