Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 21, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Polityka" i "Gość Niedzielny" utrzymują sprzedaż powyżej 100 tys. egz.

Tygodnik "Polityka"

"Gazeta Polska" (Niezależne Wydawnictwo Polskie) i "Tygodnik Powszechny" (Tygodnik Powszechny) poprawiły sprzedaż w lipcu br., w porównaniu z lipcem ub.r.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy średnia sprzedaż ogółem "Polityki" (Polityka) w lipcu br. wyniosła 108 672 egz. (spadek o 12,14 proc. względem lipca ub.r.). Jej główny konkurent, "Newsweek Polska" (Ringier Axel Springer Polska), osiągnął średnią 96 856 egz. (spadek o 18,48 proc.).

"Sieci Prawdy" (Fratria) – 63 507 egz. (spadek o 10,32 proc.) wyraźnie wyprzedzają pod względem sprzedaży "Tygodnik do Rzeczy" (Orle Pióro) – 41 171 egz. (spadek o 18,12 proc.). Najbardziej wzrosła sprzedaż "Gazety Polskiej" – o 14,91 proc., do 36 294 egz. (rosną także zyski wydawcy "Gazety Polskiej"). Wzrost zanotował też "Tygodnik Powszechny" - o 1,61 proc., do 21 567 egz.

Wśród tygodników opinii największy spadek sprzedaży od miesięcy raportuje "Wprost" (PMPG Polskie Media) - w lipcu o 23 proc., do 18 878 egz.

Średnia sprzedaż "Gościa Niedzielnego" (Instytut Gość Media) to 116 874 egz. (spadek o 6,72 proc.). "Tygodnik Angora" z przedrukami (Wydawnictwo Westa-Druk) sprzedawał średnio 266 587 egz. (spadek o 6,08 proc.).


(JOK, 21.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 21, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Mniej niż połowa Polaków wierzy informacjom politycznym przekazywanym przez media

Niemal 70 proc. Polaków ufa informacjom przekazywanym przez media na tematy społeczne, do przekazów o tematyce gospodarczo-finansowej zaufanie ma 57 proc., zaś w rzetelność wiadomości związanych z polityką wierzy niespełna połowa naszych rodaków – wynika z badania „Zaufanie do mediów. Źródła informacji i ich weryfikowanie”, przeprowadzonego przez firmę Danae na zlecenie Press Club Polska, AXA i Providenta.

Połowa Polaków za najbardziej interesujące informacje przekazywane przez media uważa te związane z ich hobby, np. sportem czy kulturą. Tematami społecznymi interesuje się ponad 40 proc. Zaledwie 35 proc. Polaków przywiązuje dużą wagę do informacji z zakresu gospodarki i finansów, zaś co trzeci interesuje się newsami politycznymi.

Najczęściej wykorzystywanym do pozyskiwania informacji źródłem jest telewizja. Programów informacyjnych w ogóle nie ogląda tylko ok. 2-3 proc. Polaków. W przypadku programów radiowych odsetek ten wynosi ok. 15 proc., podobny jest w przypadku prasy. Z ogólnoinformacyjnych portali internetowych korzysta blisko 80 proc., co jest zbieżne z odsetkiem gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu.

Najrzadziej do pozyskiwania informacji wykorzystujemy takie źródła jak blogi specjalistyczne i media społecznościowe, ale nawet w tych kategoriach odsetek korzystających – przynajmniej od czasu do czasu – sięga już ok. 65 proc. Ponad połowa seniorów deklaruje, że nie korzysta z mediów społecznościowych, ani nie czyta blogów, ale z portali informacyjnych nie korzysta już tylko co czwarta osoba po 60. roku życia.

Badanie pokazuje także, co sprawia, że informacja uznawana jest przez odbiorców za bardziej bądź mniej wiarygodną. Okazuje się, że na zwiększenie wiarygodności najbardziej wpływa prezentowanie opinii niezależnych ekspertów, autorytetów w danej dziedzinie – odpowiedziało tak blisko 60 proc. respondentów. Duże znaczenie ma także prezentowanie różnych źródeł informacji i odwoływanie się do badań naukowych – to zwiększa wiarygodność informacji zdaniem ponad połowy badanych. Ukazanie kontekstu przedstawianego problemu, używanie neutralnego języka czy popularność danego źródła mają dla odbiorców mediów mniejsze znaczenie.

„Blisko 80 proc. Polaków deklaruje, że weryfikuje informacje na tematy polityczne, najczęściej sprawdzając, co mówią na ten temat inne media, wyszukiwarka internetowa czy internauci za pośrednictwem social mediów. Informacje ekonomiczne oraz społeczne cieszą się co prawda większym zaufaniem, ale mimo to ponad 60 proc. respondentów nie ufa w pełni relacjom pozyskanym tylko z jednego źródła. Co ciekawe, informacje medialne są dla Polaków częstym tematem rozmów w gronie rodziny i znajomych. Dla ponad 40 proc. konfrontacja własnych opinii z informacjami i przekonaniami innych jest jednym ze sposobów weryfikacji informacji” – zauważa, cytowany w informacji prasowej Jarosław Włodarczyk z Press Club Polska.

„Wiarygodność i popularność źródeł to czynniki, które mogą występować obok, ale też niezależnie od siebie. Z jednej strony, mamy od zawsze silną pozycję w obu obszarach mediów klasycznych, jak telewizja czy radio, z drugiej strony rosnącą pozycję portali informacyjnych i blogów eksperckich. Zwraca uwagę fakt, że nie tyle sam typ źródeł decyduje o ich wiarygodności, ale przede wszystkim dodatkowe elementy wzmacniające rzetelność i obiektywność przekazu informacji. Nawet najlepiej „opakowane” medium, czy to mające charakter programu telewizyjnego czy bloga, jeżeli ulegnie pokusie jednostronności, nadużywania rzeczywistości pod kątem prezentowania poglądów wybranych grup interesu – w szerszej perspektywie traci na wiarygodności. Stąd zapewne bierze się wskazywana przez badanych potrzeba weryfikowania informacji w więcej niż jednym źródle –– wskazuje Marcin Spławski z firmy Danae, która przeprowadziła badanie.

(21.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo