Serwis o mediach i reklamie

O nas Pressletter

Temat: technologie

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 03, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Czesi uruchomili kolejny multipleks DVB-T2

Telewizja DVB-T2 w Polsce mogłaby funkcjonować w ramach MUX 5 (fot. pashminu/pixabay.com)

W Czechach uruchomiono kolejny multipleks wykorzystujący technologię DVB-T2 i kodowanie HEVC. To element tzw. sieci przejściowej.

MUX oznaczony numerem 13 jest kolejnym obok multipleksu 12 elementem sieci przejściowej, która ma umożliwić czeskim widzom płynną migrację na technologię DVB-T2 i kodowanie HEVC. Jak podaje serwis Parabola.cz, MUX 13, którego operatorem jest spółka Digital Broadcasting, zasięgiem obejmuje na razie Pragę i okolicę. Z kolei MUX 12, którym zarządza spółka Ceske Radiokomunikace, obejmuje już niemal całą populację kraju.

Czesi utrzymują obecnie dwie sieci naziemnej telewizji cyfrowej - DVB-T, która wykorzystuje kodowanie MPEG-2 (w Polsce jest to MPEG-4) oraz DVB-T2 kodowaną w HEVC. Wprowadzanie tego ostatniego standardu w przyszłości czeka także Polaków, a wynika to m.in. ze strategii cyfryzacji, którą realizuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

- Jednym z najbardziej prawdopodobnych scenariuszy jest wprowadzenie dodatkowego lub dodatkowych multipleksów dublujących wszystkie lub poszczególne kanały. Zmiana jest nieunikniona, ale Polacy muszą mieć czas, by bez problemów i dużych nakładów przejść na nowy system - wyjaśnia Krystyna Rosłan-Khun, ekspertka KRRiT. - O szczegółach jeszcze nie można mówić, jest na to za wcześnie. Na razie musi powstać specyfikacja standardu, który może być stosowany w Polsce dla producentów telewizorów i nadawców - dodaje.

Wprowadzenie DVB-T2 daje realną szansę na uruchomienie kolejnych kanałów i/lub zastąpienie obecnych kanałami w jakości HD. Telewizja cyfrowa drugiej generacji w połączeniu z kodowaniem HEVC wykorzystuje bowiem mniej pasma.

(TAD, 03.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 05, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Jacek Karnowski proponuje ponowne rozdanie koncesji

(fot. Screen z Youtube)

Jacek Karnowski w serwisie Wpolityce.pl apeluje o ponowne rozdysponowanie koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji - tak, aby rynek był bardziej pluralistyczny. W tym samym czasie aplikuje o koncesję dla swojej stacji.

"Może więc warto wszystko zacząć od nowa? Ale tak zupełnie. Telewizję publiczną usamodzielnić, oddzielić od polityki tak bardzo jak to możliwe, wyważyć światopoglądowo jej władze, ale jednocześnie wygasić wszystkie koncesje mediów prywatnych i rozdać je od nowa?" - napisał Karnowski. Jego zdaniem taki ruch zapewniłby "realny pluralizm". 

Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski nie chciał odnieść się do propozycji Jacka Karnowskiego, tłumacząc, że nie zna jego tekstu. Warto dodać, że w najbliższych tygodniach Rada ma się zająć wnioskiem o koncesję należącej do spółki braci Karnowskich telewizji Wpolsce.pl - z pismem wystąpili już kilka tygodni temu, ale muszą poprawić błędy formalne.

Maciej Myśliwiec, medioznawca z Akademii Górniczo-Hutniczej, przekonuje, że Karnowski pisze to, co chcą przeczytać jego czytelnicy. - Pokazuje też poparcie mediów, które są przychylne rządowi, wobec tych pomysłów, które jednocześnie mogą ograniczyć działalność mediów krytycznych wobec Szydło i jej ministrów. Ja bym nie głosił tak radykalnych wniosków, bo można zapytać - co z koncesjami mediów, w których pracował Karnowski? One też były przyznane w nieprawidłowy sposób? - pyta Maciej Myśliwiec.

Przypomnijmy, że 25 sierpnia 2017 roku brat Jacka Karnowskiego Michał tak skomentował na Twitterze wygranie przez Agorę przetargu na koncesję radiową w Gdańsku: "To takie wzruszające, że tyle musiało się zmienić, by Agora nadal otrzymywała częstotliwości od Krajowej Rady".

(JM, 05.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo