Temat: Cannes Lions

Dział: REKLAMA

Dodano: Czerwiec 23, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Siódmy dzień Cannes Lions: warto ryzykować

Jak być mniej beznadziejnym jako klient pomagały zrozumieć kurczaki (fot. Joanna Sagan, K2=

Przedostatni dzień Festiwalu był spokojny i pozwolił na chwilę oddechu przed jutrzejszą galą zamknięcia. Dziś na scenach Cannes Lions występowali najważniejsze osoby reklamy, m.in. Maurice Levy i David Droga, który jest tegorocznym laureatem Lwa Św. Marka

Emocje w reklamie

Wykład, który poprowadzili przedstawiciele agencji adam&eveDDB i klienta - sklepów John Lewis. Na przykładzie kultowych kampanii świątecznych, o których co roku mówi cały świat, opowiadali o tym, jak emocje wykorzystane w reklamie mogą przyczynić się do podniesienia efektywności i korzyści biznesowych. Pozytywne działanie emocji na zyski udowodniła także IPA, analizując szereg kampanii na przestrzeni kilku lat.
Dla sklepów John Lewis, najbardziej kluczowy biznesowo jest okres świąteczny, w którym 40 proc. zysków marki jest generowanych w dwa tygodnie. Marka John Lewis przed rozpoczęciem współpracy z adam&eveDDB cieszyła się dużym zaufaniem ludzi, co jednak nie przekładało się na sprzedaż. Potrzebna była kampania, która rozwiąże ten problem i zadziała w okresie roku. Agencja zaproponowała zupełnie inne podejście, łamiące schematy. Co ciekawe, pierwsze kampanie przed realizacją były poddawane badaniom, które bardzo negatywnie oceniały koncepty. Klient jednak zdecydował się na realizację, osiągając ogromny sukces. Sekretem sukcesu jest ścisła współpraca agencji z klientem - odwaga klienta, pewność i wiara w pomysł. Co ciekawe, IPA potwierdziła że najlepsze światowe kampanie, najbardziej pamiętane i efektywne nie były badane.

Czy kreatywność może zmienić świat?

Dobre pomysły są motorem napędowym postępu, a kreatywność przynosi zmianę. Maurice Levy rozmawiał z Christine Lagarde- szefową Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Była to bardzo interesująca rozmowa o tym, jak ta potężna kobieta funkcjonująca w bardzo męskim świecie, w swojej pracy wykorzystuje kreatywność, o jej walce o równouprawnienie i kobiety. Christine Lagarde od początku swojej kariery musiała mierzyć się ze stereotypami. Na początku drogi zawodowej klienci z którymi pracowała sądzili, że jedynie podaje kawę. Zdaniem Lagarde, kobiety wciąż nie mają takich samych praw i możliwości jak mężczyźni i dlatego - jak przyznała - będzie wciąż walczyć o kobiety. Ta deklaracja wywołała oklaski na sali.
Podczas rozmowy padła ważna uwaga o silnej potrzebie budowania pewności siebie wśród kobiet. Jak żartobliwie przyznała Lagarde, w trudnej sytuacji tylko kobiety chcą pracować i są w stanie naprawiać sytuację, dlatego zajmuje swoje obecne stanowisko. Podjęcie decyzji o przejściu z pracy w biznesie do objęcia stanowisk publicznych wymagało od niej zmierzenia się z dużym ryzykiem. A kreatywność wymaga ryzyka. To co - jej zdaniem - jest pięknego w jej pracy to fakt, że może zrobić kilka drobnych rzeczy, które sprawią że życie ludzi będzie lepsze.

Jak być mniej beznadziejnym jako klient?

Był to panel prowadzony przez klienta roku 2017 czyli Burger Kinga. Rozpoczął się spektakularnym wejściem na scenę kultowego Burger Kinga i Kurczaka, którzy porwali publiczność. Podczas blisko godzinnego wykładu szefowie Burger Kinga w lekkiej i zabawnej formie dzielili się swoimi radami jak być lepszym klientem. Dali pięć ważnych rad. Na początku podkreślili, że zawsze należy zacząć od zrozumienia swojej marki: co czyni ją wartościową i wyjątkową? Kolejna rzecz to stworzenie dobrego briefu - należy znać swojego odbiorę, wiedzieć co chcesz osiągnąć i mieć insight. Kluczowe jest, by nie komplikować briefu. Zdaniem Marketera Roku będąc klientem trzeba pozwolić rosnąć idei i zaufać niepewności. Badając koncepcje należy podchodzić do wyników rozsądnie. Badanie ma dostarczyć wiedzy do samodzielnego podjęcia decyzji. Aby osiągnąć sukces, ważne jest aby przyjęta idea była realizowana. Zdaniem przedstawicieli Burger Kinga największym ryzykiem jest nie podejmowanie ryzyka. Jeśli jako klient się nie boisz, zapewne idea jest nijaka. To czego marki powinny się bać, to bycia niezauważanym. Nawet jeśli jako klient podejmie się złą decyzję, nie stanie się nic starsznego, bo ludzie zapomną. Ostatnia radą było, by jako klient być zespołem i partnerem.

Ostatnim wykładem dnia była rozmowa z Davidem Drogą, laureatem specjalnej nagrody - Lwa Św. Marka, legendą reklamy, który ma na swoim koncie blisko 200 Lwów. Rozmowa dotyczyła jego życia, doświadczeń i historii. Rozmowa z nim w całości dostępna jest na kanale YT Cannes Lions.

Joanna Sagan, K2

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY

Temat: Cannes Lions

Dział: REKLAMA

Dodano: Czerwiec 24, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Ósmy dzień Cannes Lions: Różnorodność generatorem idei

fot. Joanna Sagan, K2

Ostatni dzień Festiwalu to jednocześnie dzień pozwalający spojrzeć na branżę reklamową z najbardziej osobistej strony. Kreatywni i osoby pracujące twórczo otwierają się, dzielą się swoimi doświadczeniami i historiami.

Jak reklama może uratować czyjś film i zdrowie psychiczne?

Podobno większość kreatywnych jawnie lub skrycie pisze skrypty i chciałoby kiedyś stworzyć swój film. Pierwszy wykład był opowieścią o takim marzeniu i drodze do jego realizacji. Opowieść o zbieraniu funduszy na film za pomocą kickstartera, zmaganiu się z partnerami którzy się wycofywali w trakcie, kompletowaniu obsady filmu i samej produkcji. Doświadczenie pracy w reklamie pomogło przezwyciężyć wszystkie przeciwności i stworzyć film. Główną radą dla słuchających było aby nigdy nie bać się walczyć, a nawet zachowywać się głupio aby walczyć i chronić swoje pomysły.

Wszyscy jesteśmy liderami

Rozmowa z Platonem, znanym i cenionym fotografem, który sfotografował wszystkich największych tego świata, w tym Trumpa, Putina czy Obamę, była wykładem dla których przyjeżdża się do Cannes. Rozmowa pełna emocji i historii ludzi, którym robił zdjęcia, zakończyła się owacjami na stojąco. Nie sposób przytoczyć wszystkich opowieści Platona, które zostały przedstawione podczas rozmowy. Trzeba jednak zapamiętać jego przekaz, skierowany do sali i do ludzi z branży reklamowej. Wszyscy jesteśmy liderami i mamy moc opowiadania historii. Musimy więc wybierać dobre i mądre idee, brać odpowiedzialność za przekaz i być odważnym, ponieważ mamy ogromną moc wpływania na ludzi.

Dawcy organów

Wykład "I fell in love with an asshole" można zobaczyć na kanale YouTube Cannes Lions.

Była to rozmowa poświęcona powstawaniu reklamy, która podbiła internet i wywołała sporo dyskusji wokół tematu dawstwa organów.

"See It Be It"

Od kilku lat Cannes Lions prowadzi program "See It Be It". Jest to program kierowany wyłącznie do kobiet, którego celem jest równoważenie dysproporcji kobiet  do mężczyzn w branży kreatywnej. Na scenie gościły trzy uczestniczki ubiegłorocznej edycji programu, które opowiadały o strachu. Przedstawiły osobiste historie, zostawiając słuchających z refleksją, aby wyciągnąć swoje największe strachy i obawy na światło dzienne, tak aby spojrzeć im w oczy i nie dać się im powstrzymywać przed rozwojem.

Osobisty krytyk 

Każdy z nas ma w sobie wewnętrznego krytyka, który nas często stopuje i sprawia, że łagodzimy nasze pomysły i działania, nie jesteśmy tak odważni jakbyśmy mogli. Kolejny wykład był refleksją o tym, jak takiego krytyka poznać i jakich kreatywnych sposobów użyć aby stał się naszym partnerem. Podczas wykładu, publiczność została zaproszona do eksperymentu polegającego na narysowaniu swojego osobistego krytyka, aby go poznać i zobaczyć.

Praca w reklamie to pomaganie klientom

Ostatni panel Cannes Lions 2017 poświęcony był dyskusji o trendach i wnioskach jakie można wyciągnąć ze zgłoszeń i nagrodzonych prac w ramach kategorii Titanium. Jest to kategoria stworzona w 2002 roku, która promuje projekty i kampanie przełomowe, zmieniające takie, obraz reklamy i wprowadzające rzeczywiste zmiany. Gośćmi panelu byli członkowie jury, które w tym roku oceniało prace w kategorii Titanium. Zdaniem przewodniczącego jury, istotną rzeczą jest różnorodność - ludzi, kultur, środowisk. Różnorodność jest generatorem świetnych idei. Jury podkreśliło także fakt, że praca w reklamie polega na pomaganiu klientom rozwiązywać ich problemy, sprzedawać produkty, przynosić zyski - ale jednocześnie każda marka powinna starać się dawać coś w zamian światu. Spośród kampanii które zmieniają sposób myślenia ludzi wymieniono m.in. Fearless Girl, Kenzo czy Boos Your Voice.

Joanna Sagan, K2

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo