Temat: public relations

Dział: PUBLIC RELATIONS

Dodano: Maj 26, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Praca z love brandem - nie ma jednego przepisu na sukces, ale są wskazówki

Z jednej strony praca dla love brandu i prowadzenie kanałów społecznościowych takiej marki to jedna z fajniejszych rzeczy, jakie mogą się przytrafić agencji reklamowej. Z drugiej strony jest to konieczność sprostania nieustannemu wyzwaniu kreatywnemu i wyzwaniom, jakie niesie ze sobą dzisiejszy świat social mediów.

Czy istnieją więc jakiekolwiek wytyczne do tego, jak prowadzić czy stworzyć love markę w social mediach? Niestety odpowiedź brzmi: nie. Nie ma jednego przepisu lub zasad, które gwarantowałyby sukces. Można się za to pokusić o kilka obserwacji i wniosków, które są charakterystyczne dla love marek.

Różne nazwy produktów czy usług otaczają nas z każdej strony. Akceptujemy je jako naturalną część otoczenia, jednak nazwy te w większości nie znaczą dla nas nic szczególnego. Mimo to, pośród natłoku haseł i szumu marketingowego, jest kilka marek, które się wyróżniają, sprawiając, że trochę szybciej bije nam serce i uśmiech pojawia się na twarzy. Marka, która ma status love brandu żyje 24/7 – nieustannie jest na ustach ludzi, pojawia się w dyskusjach, budzi emocje, generuje oczekiwania, towarzyszy ludziom na co dzień. Musi też wchodzić z nimi w dialog i relacje. Status love marki wiąże się z dużymi wymaganiami, jakie stawiają odbiorcy. Dzisiejsze czasy nieustannego życia online potęgują te wyzwania. 

Każda love marka ma swój charakter. Od razu jesteśmy w stanie rozpoznać komunikację Nike czy charakterystyczne łuki McDonald’s. Podobnie na polskim podwórku kapsel Tymbarka stał się  już pewnym symbolem, mającym rzesze lojalnych fanów, którzy z namaszczeniem podchodzą do haseł na kapslu. Silne kody wizualne stanowią ogromną przewagę komunikacyjną dla marki, jednak same w sobie nie stanowią o byciu love marką. Za love marką musi stać także pewna idea i narracja, która sprawi, że ludzie będą chcieli ją podziwiać. Ta idea musi się również przejawiać w komunikacji w social mediach. W końcu social media to integralna część całej platformy komunikacyjnej, która jest najbliżej odbiorcy marki. Posty, język wizualny, moderacja – wszystko to musi być spójne z całą ideą komunikacji love marki.

Press

Love brandy darzone są przez ludzi szczególnymi emocjami i często zostały stworzone po to, by zaspokajać konkretne potrzeby. Mają konkretny cel i wizję, która za nimi stoi. W komunikacji dla takich marek istotne jest, aby agencje i sami marketerzy umiejętnie definiowali i pilnowali głównego celu marki. Dla przykładu Disney jest marką, której misją jest tworzenie najbardziej kreatywnych i innowacyjnych doświadczeń związanych z rozrywką (http://disneycompanyprofile.weebly.com/ ), a nie firmą, która tworzy filmy i bajki. Zupełnie inaczej wyglądałaby komunikacja i działania Disneya, gdyby firma komunikowała się jako producent filmów (czy byłaby porywająca, czy sprawiłaby, że markę kochałyby miliony?).

Press

Kiedy już zdefiniujemy główny cel i misję marki, warto zacząć słuchać odbiorców. Obserwowanie ludzi i tego, jak oraz o czym, kiedy, z jakimi emocjami mowią/piszą staje się bezcennym narzędziem strategicznym i kreatywnym. Monitorowanie social mediów to kopalnia insightów i wniosków, które pomagają tworzyć treści interesujące dla odbiorców. Jeśli znamy naszych odbiorców, ich zainteresowania, język jakim się posługują, łatwiej jest nam wchodzić z nimi w dialogi i budować relacje. Love marki tworzą dokumenty, w których zapisują wszystkie insighty i obserwacje, co stanowi nieocenioną pomoc w trakcie tworzenia komunikacji. Świetnym przykładem jest tu Spotify ze swoją kampanią „Thanks 2016. It’s been weird”.

Press

Kolejnym przykładem marki, która doskonale tworzy treści dopasowane do odbiorców jest Netflix. Komunikacja w social mediach rezonuje z odbiorcami i pokazuje, że słuchanie, okazywanie zrozumienia swoim odbiorcom może przełożyć się na bezwarunkową miłość z ich strony. Netflix nie boi się dialogu, zabawy i gier za swoimi fanami, co tylko buduje jego status marki, którą kochają miliony. To, czego można się nauczyć od Netflixa, to odwaga w moderacji. Marka nie ucieka przed trudnymi tematami i komentarzami oraz zachowuje duży dystans do siebie.

Press

Love marka w mediach społecznościowych może i powinna również inspirować swoich odbiorców. Przykładem takiego działania jest GoPro.

Press

Kolejna rzecz, którą można podpatrzeć u love brandu, to nieuciekanie przed krytyką. Tu znów przykładem jest Netflix, który - wchodząc do Polski - musiał zmierzyć się z falą krytyki i zarzutów. Na początku komunikacji społeczność często pisała o błędach językowych lub stylistycznych, jakie pojawiały się w tłumaczeniach contentu. Netflix nie obrażał się, ale dziękował za zwrócenie uwagi i poprawiał błędy. Co więcej, potrafił nawet zażartować z tego, organizując specjalny spektakl „Bitwa na dubbingi” wspólnie z Klubem Komediowym. Obecnie regularnie w komentarzach można znaleźć wyznania miłości do Netflixa. 

Love marka żyje razem ze swoimi fanami. Korzystając z monitoringu mediów, śledząc „życie” w Internecie, dyskusje i tzw. gorące tematy, łatwiej jest obserwować trendy i przewidywać co za chwilę będzie „hot”. Kiedy cały kraj dyskutował o San Escobarze, przywołując popularny serial Narcos, Netflix wykorzystał moment, tworząc posty wpisujące się w trend. Innym, ikonicznym już przykładem działań w social mediach, które umiejętnie wpisują się w kontekst są działania marki Oreo. 

Obserwując tematykę dyskusji w social mediach, łatwiej jest podjąć decyzje o wsparciu reklamowym i większym priorytecie komunikacyjnym. Social media charakteryzują się dużą dynamiką i otwartością. Polegają na dialogu i komunikacji, stąd istotna rola moderacji. Konsumenci chcą czuć się zrozumiani i słuchani. W momencie kiedy dostają odpowiedzi, widzą reakcję marki na swój komentarz – zaczynają kochać ją jeszcze bardziej. Twitter jest świetnym przykładem kanału social, który daje odbiorcom wrażenie komunikacji z marką jeden do jednego. Użytkownik widzi, że jego post jest retweetowany lub marka odnosi się bezpośrednio do niego. Dobrym przykładem budowania relacji z odbiorcami jest Tymbark na Twitterze. Marka komentuje, zachęca do interakcji i angażuje się w to, co piszą o niej i do niej fani.

Press

W prowadzeniu love marek zdarzają się oczywiście wpadki, które z racji znaczenia marki są dłużej pamiętane i bardziej spektakularne. Pamiętny jest błąd firmy Coca – Cola, która publikując noworoczną reklamę przypisała Rosjanom Półwysep Krymski. W sprawę zaangażowali się nawet dyplomaci. Innym pamiętnym potknięciem był bot marki Microsoft. Na fali innowacji i zachwytów nad BOT-ami, firma stworzyła na Twitterze wirtualnego 19-letniego bota Tay’a. Twórcy chcieli, aby docelowo rozpoznawała głos i mówiła jak amerykańska nastolatka. Pomysł był zabawny i ciekawy, ale bot wymknął się spod kontroli i po dobie zamienił się w rasistkę zafascynowaną Hitlerem.  Tay został wyłączony po kilkunastu godzinach i jest przykładem, że głęboka ufność pokładana w sztucznej inteligencji powinna zostać wyhamowana. 

Jak zostało powiedziane na samym początku, nie ma jednego i prostego przepisu na budowanie love marki w social mediach. Warto jednak mieć na uwadze, że media społecznościowe dają możliwość dialogu marki z otoczeniem, a wchodząc w ten dialog ważny jest szacunek do odbiorcy, aktywne słuchanie rozmówców i mówienie z sensem, tak aby odbiorcy chcieli z nami rozmawiać.

Joanna Sagan

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: public relations

Dział: PUBLIC RELATIONS

Dodano: Czerwiec 06, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Powstaje wirtualne biuro prasowe dla spółek giełdowych

Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych i PRConnect opracowały ofertę dla spółek i członków SEG - wirtualne biuro prasowe dla spółek giełdowych Pressroom.

- Każda spółka giełdowa musi prowadzić nieustający dialog z mediami, tak aby móc dotrzeć ze swoimi komunikatami do jak najszerszej grupy odbiorców. W związku z ewolucją mediów i rewolucją informacyjną w Internecie jest to coraz trudniejsze. Dlatego gdy pojawił się na horyzoncie produkt, który może ułatwić emitentom codzienny kontakt z dziennikarzami postanowiliśmy poprzeć tę inicjatywę – mówi dr Mirosław Kachniewski, prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

Zaletą Pressroomu ma być połączenie szerokiej bazy adresowej, na bieżąco aktualizowanej, z łatwym w obsłudze interfejsem. Do systemu mailingowego można dodać również swoje kontakty.

- Spółki, zwłaszcza mniejsze, które nie mają rozbudowanych działów IR/PR będą mogły zlecić przygotowanie komunikatu prasowego w ramach usługi Pressroom. Współpraca obejmuje również możliwość wysyłania komunikatów do mediów zagranicznych – wyjaśnia Lidia Sobańska prezes PRConnect. – Platforma ułatwia dotarcie do dziennikarzy związanych nie tylko z rynkiem finansowym, ale również pomaga zaistnieć w mediach branżowych, co spółki mogą wykorzystać do komunikacji marketingowej swoich produktów i usług – dodaje.

(06.06.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY