Dział: PRASA

Dodano: Maj 09, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Freedom House: Polska wypadła z grupy krajów z wolnymi mediami

Ostatni raz Polska została zakwalifikowana do grupy krajów z częściowo wolnymi mediami w raporcie z 1990 roku (źródło mapy: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2017)

Polska zanotowała największy spadek w rankingu wolności mediów na świecie i po raz pierwszy od 1990 roku nie zakwalifikowała się do kategorii państw, w których istnieje pełna wolność mediów - wynika z raportu "Press Freedom 2017" amerykańskiej organizacji pozarządowej Freedom House.

Polska w raporcie podsumowującym ub.r. uzyskała 34 pkt (w skali 1-100, im mniej punktów, tym większa wolność mediów), o 6 pkt więcej niż w raporcie podsumowującym 2015 rok. Nasz kraj zajął 66. miejsce na 199 państw i terytoriów (ex aequo z Antiguą i Barbudą oraz Koreą Południową). W raporcie z ub.r. byliśmy na 51. miejscu (ex aequo z Francją, Łotwą i Hiszpanią).

Polska zanotowała największy spadek w zestawieniu i z grupy państw z wolnymi mediami (tak kategoryzowane są kraje, które uzyskały do 30 pkt) została przeniesiona do grupy państw z częściowo wolnymi mediami (od 31 do 60 pkt, dalej są kraje, w których nie ma wolności mediów).

Ostatni raz Polska została zakwalifikowana do grupy krajów z częściowo wolnymi mediami w raporcie z 1990 roku, podsumowującym 1989 rok. Do 2016 roku Polska była w grupie państw z wolnymi mediami. 

W raporcie łączna ocena każdego kraju składa się z trzech wskaźników: otoczenie prawne, polityczne i ekonomiczne. W przypadku Polski otoczenie prawne oceniono na 11 pkt (wzrost o 2 pkt w porównaniu z ub.r., w skali do 30 pkt), otoczenie polityczne - 14 pkt (wzrost o 3 pkt w skali do 40 pkt), otoczenie ekonomiczne - 9 pkt (wzrost o 1 pkt w skali do 30 pkt).

"Status Polski spadł z powodu braku tolerancji rządu dla niezależnego i krytycznego dziennikarstwa, politycznego wpływu na media publiczne i ograniczenia wolności wypowiedzi na temat polskiej historii oraz tożsamości, co doprowadziło do polaryzacji i autocenzury" - możemy przeczytać w raporcie.

Jako najważniejsze zmiany mające wpływ na ograniczenie wolności mediów w Polsce Freedom House wymienia m.in.: ustawę medialną, która zaczęła obowiązywać w styczniu ub.r.; próbę ograniczenia dostępu dziennikarzy do Sejmu; wypowiedzenie przez urzędy prenumerat prasy sprzyjającej opozycji i przeniesienie budżetów reklamowych przez spółki skarbu państwa do mediów prorządowych.

Raport Press Freedom 2017 za państwo z najbardziej wolnymi mediami uznał Norwegię (8/100 pkt), która wyprzedziła Holandię i Szwecję (po 11 pkt). Na końcu rankingu są: Korea Północna i Turkmenistan (po 98 pkt), które wyprzedzają Uzbekistan (95 pkt).

Wśród krajów, które zmieniły swoją kategorię w raporcie, poza Polską są: Afganistan (awansował z kategorii krajów bez wolnych mediów do krajów z częściowo wolnymi) i Malediwy (spadły z grupy z częściowo wolnymi do bez wolnych mediów). 61 państw (31 proc.) uznano za takie, które mają wolne media, 72 (36 proc.) za te z częściowo wolnymi mediami i 66 (33 proc.) za państwa bez wolnych mediów. 

Spośród krajów Unii Europejskiej w grupie państw z częściowo wolnymi mediami, poza Polską, znalazły się Włochy (31 pkt), Rumunia (38 pkt), Chorwacja (41 pkt), Bułgaria (42 pkt), Grecja, Czarnogóra i Węgry (po 44 pkt).

Raport "Freedom of the Press" jest przygotowywany od 1980 roku przez amerykańską organizację pozarządową Freedom House. Cały raport "Press Freedom 2017" jest dostępny tutaj

Polska spadła też o siedem pozycji w tegorocznym zestawieniu "World Press Freedom Index", przygotowywanym przez organizację Reporterzy bez Granic, i znalazła się na 54. pozycji. Przed rokiem Polska spadła z 18. na 47. miejsce tego rankingu.


(JM, 09.05.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: REKLAMA

Dodano: Styczeń 19, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

ORLEN wystartował z nową platformą marketingową

(fot. materiały prasowe)

PKN ORLEN uruchomił nową platformę marketingową, która umożliwi uspójnienie komunikacji wszystkich marek Koncernu.

Obok aspektów wizerunkowych, narzędzie ma efektywnie wspierać cele biznesowe w zakresie dotarcia do klienta, czy promocji produktów i usług dostępnych w sieci ORLEN. - Koncepcja nowego modelu komunikacji  wynika z obserwacji, że w dzisiejszych czasach konsumenci najbardziej cenią sobie czas i wygodę. PKN ORLEN wychodząc naprzeciw tym potrzebom, wdraża szereg pomysłów i innowacyjnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania stacji paliw, aby zapewnić klientom możliwie kompleksową obsługę - mówi Rafał Pasieka, dyrektor wykonawczy ds. marketingu. - Już teraz na stacjach można nie tylko zatankować samochód, ale zjeść zdrowy, przygotowany na miejscu posiłek, czy wypożyczyć auto. To wymaga nowoczesnego podejścia do komunikacji i nasza platforma doskonale wpisuje się w bieżące trendy – dodaje Pasieka.

Platforma utrzymana jest w duchu komunikacji opartej na relacjach „human to human” (H2H). Zaprojektowana została w sposób angażujący klientów, oparty o aspekty emocjonalne. Jej strategicznym celem w dłuższej perspektywie jest transformacja marki ORLEN w markę pożądaną przez Klientów – lovebrand oraz promocja produktów i usług, oferowanych przez Koncern.

Pierwszym etapem wdrożenia platformy jest wizerunkowa kampania reklamowa pod hasłem „Kierunek ORLEN”, w której kluczowym narzędziem jest marketing narracyjny. Zbudowana została ona wokół historii różnych bohaterów w momencie zaistnienia konkretnej potrzeby - pozornie nie związanej ze stacją paliw. Waga takich, mniej lub bardziej wyszukanych zachcianek zostaje humorystycznie wyolbrzymiona adekwatnym i odpowiednio zaintonowanym komentarzem lektora. Okazuje się, że wszyscy bohaterowie kierują się na stację ORLEN, która jest w stanie odpowiedzieć nawet na najbardziej zaskakujące oczekiwania klientów.

Koncepcja artystyczna kampanii zakłada opieranie się na kontrastach uzyskanych dzięki właściwym technikom filmowania,  z nieco zdystansowaną humorystyczną narracją. Głosu do kampanii użyczył Piotr Machalica, w wypowiadanych przez niego słowach słychać pogodne, ciepłe nastawienie do ludzi i ich codziennych życiowych spraw.

Wykorzystana muzyka - utwór Cold Little Heart - którego autorem jest Michael Kiwanuka, ma wzbudzać pozytywne emocje, które mogą przełożyć się na postrzeganie poszczególnych marek.

W ramach nowego modelu komunikacji, zaplanowana została szerokozasięgowa, ogólnopolska kampania reklamowa 360 stopni, obejmująca kampanię telewizyjną (spoty 45 i 30 sek.), przekaz w radio, prasie, Internecie, na tablicach  outdoorowych oraz w kinie. Dodatkowo wykorzystane zostaną media własne, kanały social mediowe, a także eventy organizowane przez PKN ORLEN.

Press

Za przygotowanie kampanii odpowiedzialny był Obszar Marketingu PKN ORLEN, agencja Publicis oraz dom mediowy Mullen Lowe Media Hub. Spot wyreżyserowany przez Sebastiana Pańczyka wyprodukował dom produkcyjny Dobro.

(Artykuł sponsorowany)

Więcej na: dlakierowcow.orlen.pl/kierunekorlen

(19.01.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo