Temat: internet

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Maj 04, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVN sprzedał resztę Onetu, bo z nim rywalizuje

Zdaniem ekspertów sprzedaż przez TVN SA pozostałych udziałów w Onet Holding spółce Ringier Axel Springer Media AG to dobry biznes - szczególnie dla sprzedającego.

26 kwietnia br. Ringier Axel Springer Media AG i TVN SA podpisały umowę dotyczącą nabycia przez RASM AG pozostałych 25 proc. udziałów w Onet Holding. Szwajcarsko-niemiecka spółka stała się tym samym jedynym właścicielem Onetu, co jest finalizacją transakcji zawartej między TVN a Ringier Axel Springer Media AG w 2012 roku. Wtedy RASM AG za 75 proc. Onetu zapłacił 956,25 mln zł. Analitycy giełdowi zwracali uwagę na wysoką wycenę portalu, szczególnie gdy rok później O2 kupiło 100 proc. Wirtualnej Polski za 375 mln zł.

- Krótkoterminowo kupienie za takie pieniądze Onetu jest ewidentnie mniej korzystnym interesem niż kupiona nieco później Wirtualna Polska - ocenia przedsiębiorca internetowy Rafał Agnieszczak. - Bardzo trudno odpowiedzieć na pytanie, czy to Onet kupiono drogo, czy też WP tanio - zastanawia się Andrzej Garapich, były prezes Polskich Badań Internetu.

Zdaniem Agnieszczaka długofalowo Onet jest jednak dobrą inwestycją. - To jest długodystansowiec i aktualna wycena nie ma dla jego obecnego właściciela wielkiego znaczenia. Z perspektywy czasu to na pewno będzie dla niego bardzo korzystna transakcja - analizuje Agnieszczak.

Zdaniem Garapicha sytuacja, w której TVN SA miał udziały w bezpośrednim konkurencie rynkowym, była mało komfortowa. - Onet i TVN stały się przecież konkurentami na rynku mediów elektronicznych. Onet próbuje znaleźć swoje miejsce w gronie nadawców telewizyjnych, TVN szuka przychodów w sieci. Dla TVN będzie lepiej, gdy pępowina łącząca były holding ITI z Onetem zostanie wreszcie odcięta - uważa Garapich.

- To TVN skorzystał z opcji put, co ma sens, zważywszy na atrakcyjną wycenę grupy Onet z punktu widzenia podmiotu sprzedającego oraz większość potencjalnych synergii po stronie podmiotu kupującego - uważa Marek Sowa, ekspert rynku mediów, współzałożyciel Golf Channel Polska, a w przeszłości prezes Agory i Axel Springer Polska. - Zarówno TVN, jak i RASM są w trakcie konsolidacji swoich inwestycji w obszarze mediów, akcjonariusze i partnerzy zaczynają naciskać na konkretne rezultaty obiecywanych synergii pomiędzy formatami, tytułami i grupami docelowymi - dodaje Sowa.

Wraz z transakcją z zarządu Onet Holding i rady nadzorczej Grupy Onet odeszli reprezentanci TVN - Piotr Jastrzębski i Marek Szydłowski. Rafał Agnieszczak zauważa jednak, że wpływy TVN na spółkę były marginalne. - Nic się zapewne nie zmieni, RASP od dawna tam rządzi i dzieli - mówi Agnieszczak.

- Finalizacja sprzedaży Onetu to z jednej strony symboliczny koniec barwnej kiedyś opowieści o telewizyjno-internetowej potędze ITI, a z drugiej strony to równie symboliczny, konsekwentny krok Ringer Axel Springer na drodze do cyfryzacji tradycyjnej niegdyś grupy mediowej - komentuje Marek Sowa.

(JM, 04.05.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.