Temat: technologie

Dział: INTERNET

Dodano: Maj 04, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Początek roku był dobry dla Apple, Amazona i Google

(fot. pixabay.com)

W pierwszym kwartale 2017 roku znacząco wzrosły przychody koncernów Apple, Amazon, Alphabet i Facebook. Jak wynika z najnowszych raportów finansowych amerykańskich spółek, rosną także ich zyski.

Przychody technologicznego giganta jakim jest Apple w okresie styczeń-marzec 2016 wyniosły 52,9 mld i było o 4 proc. wyższe niż w pierwszym kwartale ub.r., a zysk netto urósł o 4,9 proc. - do 11 mld dol. Choć spadła liczba sprzedanych iPhone'ów (o 1 proc., do 50,8 mln sztuk), to wzrosły wpływy z ich sprzedaży (o 1 proc., do 33,2 mld dol.). O 12 proc. (do 9,9 mln sztuk) spadła liczba sprzedanych iPadów. Do 7 mld dol. (o 17 proc.) wzrosły przychody Apple ze sprzedaży usług, czyli z App Store, Apple Music, Apple Pay, iTunesa i iClouda.

Amazon w pierwszym kwartale 2017 roku miał 35,7 mld dol. przychodu (wzrost o 22,7 proc.) i 724 mln dol. zysku netto (wzrost o 41 proc.). Szczególnie dobre wyniki notuje z subskrypcji (w tym segmencie raportuje wyniki Amazon Prime Video) - 1,94 mld dol. przychodu (wzrost o 49 proc.).

Dużą dynamiką wzrostu pochwaliła się spółka matka wyszukiwarki Google, czyli Alphabet. W pierwszym kwartale 2017 roku jej przychód wyniósł 24,75 mld dol. (wzrost o 22 proc.), a zysk netto 5,4 mld dol. (wzrost o 28 proc.). Przychód Google z reklam wzrósł do 21,4 mld dol. (o 18,8 proc.).

Przychód Facebooka w pierwszym kwartale br. to 8 mld dol. (wzrost o 49 proc.), a zysk netto 3,1 mld dol. (wzrost o 76 proc.). (GK)

(GK, 04.05.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: technologie

Dział: INTERNET

Dodano: Maj 04, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Twórcy apelują do szefa PE o odrzucenie regulacji o streamingu

Ok. 400 osób i organizacji europejskich twórców, w tym polskich, podpisało się pod listem do Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, z prośbą o odrzucenie proponowanych przez Komisję Europejską regulacji o transmisjach radiowych i telewizyjnych online.

We wrześniu ub.r. KE zaproponowała wprowadzenie wspólnych dla wszystkich krajów UE regulacji, które ułatwiłyby emisję lub retransmisję programów radiowych i telewizyjnych pochodzących z innych państw w całej Unii.

Przeciwko zaproponowanym regulacjom protestują jednak europejscy producenci i dystrybutorzy oraz stowarzyszenia zrzeszające twórców. Wśród nich znalazło się siedem polskich organizacji, w tym Gutek Film, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Stowarzyszenie Dystrybutorów Filmowych oraz Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Twórcy obawiają się przede wszystkim zniesienia tzw. zasady wyłączności terytorialnej. Obecnie stacje radiowe i telewizje w UE transmitują programy, które uzyskały w ramach licencji lub wyprodukowały samodzielnie. Żeby móc udostępniać swoje usługi za granicą, muszą wykupić licencję na ich emisję w danym kraju.

Zdaniem KE wyłączność terytorialna nie ma jednak zastosowania, jeśli chodzi o usługi online, które mogą być swobodnie zwielokrotniane w sieci. W zamian chce wprowadzić tzw. zasadę państwa pochodzenia, zgodnie z którą nadawcy muszą kupować licencję na prawa autorskie tylko w tym państwie UE, w którym mieści się dane radio lub telewizja (takie zasady obowiązują już w odniesieniu do telewizji kablowych i satelitarnych). „Rozporządzenie KE zakłada w domyśle »kup licencję tylko w jednym kraju członkowskim, a całą UE będziesz miał za darmo«. – oburzają się twórcy w liście. Ich zdaniem wejście nowych regulacji w życie doprowadzi do znacznego okrojenia funduszy na produkcje filmowe i telewizyjne, a także zaburzy dotychczasowy model biznesowy. Dlatego sygnatariusze listu zaapelowali do Parlamentu Europejskiego i Rady UE o odrzucenie propozycji Komisji Europejskiej.

(JM, PAP, 04.05.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo