Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 05, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Dziennikarze uważają, że zajmowanie się osobami wykluczonymi to obowiązek mediów

Badanie PressInstitute "Dziennikarze wobec osób wykluczonych"

Zdaniem połowy badanych dziennikarzy materiały w mediach o osobach wykluczonych zmieniają postrzeganie tych osób przez społeczeństwo. Jedynie 8 proc. dziennikarzy uważa, że ich rezultatem zawsze jest realna pomoc wykluczonym - wynika z badania "Dziennikarze wobec osób wykluczonych", przeprowadzonego wśród dziennikarzy przez PressInstitute.

Zdaniem 88 proc. badanych dziennikarzy materiały w mediach o osobach wykluczonych tylko czasami niosą za sobą realną pomoc. 77 proc. badanych uważa, że zajmowanie się problemami osób wykluczonych to obowiązek mediów. 

Badanie "Dziennikarze wobec osób wykluczonych" przeprowadzono na potrzeby debaty "Dialog o empatii i wykluczeniu społecznym" zorganizowanej przez Komitet Dialogu Społecznego Krajowej Izby Gospodarczej, która odbyła się 4 kwietnia w Warszawie. O problemach osób wykluczonych i potrzebie empatii dyskutowali praktycy z organizacji pozarządowych, władz miasta i reprezentanci biznesu. 

91 proc. badanych dziennikarzy zgadza się z tezą, że media zajmują się przede wszystkim tragediami ludzkimi, które najbardziej budzą emocje wśród odbiorców, a 66 proc. zauważa, że media zajmują się osobami wykluczonymi okazjonalnie, np. bezdomnymi zimą lub przy okazji dużych akcji charytatywnych. Jedynie co piąty ankietowany uważa, że dziennikarze są bardziej wrażliwi na problemy ludzi niż inne grupy zawodowe.

79 proc. ankietowanych dziennikarzy zadeklarowało, że wspiera organizacje pozarządowe, które pomagają osobom wykluczonym (regularnie to robi 23 proc. badanych). Przez rok finansowo pomogło im 35 proc. badanych, a 34 proc. wsparło datkiem bezdomnego na ulicy. Co czwarty ankietowany zapewnił, że udzielił pomocy finansowej komuś ze swojej rodziny, znajomemu lub innej biednej osobie lub rodzinie. 

Z badania wynika, że gdyby dziennikarze mieli wesprzeć trzy organizacje dużą kwotą, ponad połowa (55 proc.) wybrałaby organizację, która pomaga dzieciom niepełnosprawnym fizycznie, 37 proc. - prowadzącym schroniska lub jadłodajnie dla osób bezdomnych, 30 proc. - rodzinom zastępczym lub domom dziecka. Zdaniem dziennikarzy te grupy są najbardziej bezbronne i bez pomocy innych nie poradziłyby sobie.

Badanie zostało przeprowadzone przez PressIstitute metodą ankiety internetowej w dniach 10-20 marca br. na grupie 204 dziennikarzy ze wszystkich rodzajów mediów. Wyniki badania dostępne są pod tym linkiem.  

(JS, 05.04.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.