Serwis o mediach i reklamie

O nas Pressletter

Dział: KSIążKI

Dodano: Marzec 29, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Art Branding”

Press

Igor Gałązkiewicz
Wydawnictwo Słowa i Myśli
Lublin 2016

Co sztuka ma wspólnego z marketingiem? A jednak. Autor, specjalista od budowania strategii i tworzenia komunikacji dla instytucji kulturalnych, ma za sobą lata doświadczeń i studiów teoretycznych. Sprawnie opisuje mechanizmy, które sprawiły, że niektóre marki weszły do świata sztuki. Opisuje sztukę marek i markę sztuki. Wyjaśnia np., dlaczego Chanel jest nie tylko legendarną marką odzieżową, ale też sztuką projektowania ubrań i dodatków, a jej pokazy haute couture to wydarzenia bardziej ze świata artystycznego niż pokaz nowej kolekcji. Zresztą Chanel prowadzi też Chanel Art Pavilion, gdzie luksus ubraniowy miesza się ze sztuką odzieżową. Co z kolei – zdaniem autora – jest przykładem tego, jak produkty i marki (m.in. Cartier czy Rolex) wchodzą do popkultury i powszechnej świadomości, stając się synonimem sztuki i dobrego smaku.

Autor pisze też m.in. o targach sztuki Art Basel, które tak naprawdę są wydarzeniem mieszającym sztukę z markami. Weźmy szampana Veuve Clicquot – nie tylko pito go na targach, ale pod patronatem tej marki prezentowano akcesoria sztuki użytkowej: instalację i modułowy pawilon autorstwa Toma Dixona (w tym lampę wykonaną z elementów kartonowych pudełek po szampanie). Inny przykład: Davidoff Art Institute, który – także podczas podczas Art Basel – prezentował projekty artystów z wysp, na których produkuje się cygara Davidoffa, nie zapominając przy okazji podkreślić znaczenia marki Davidoff dla sztuki.

„Art Branding” jest napisana przystępnym językiem, czytelnik niezwiązany z marketingiem czy rynkiem sztuki może ją z przyjemnością przeczytać, nie będąc zmuszonym zaglądać co chwila do słownika branżowego slangu. Na plus należy też zaliczyć estetykę książki, co jest chyba najlepszym komentarzem – pozycja o łączeniu sztuki z marką musi być wydana zgodnie z najnowszymi trendami w designie. To jedna z tych pozycji, którą po przeczytaniu można przeglądać dla samej przyjemności oglądania rzeczy ładnych, rozumiejąc już, dlaczego aż tak się nam podobają.

(AMS, 29.03.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY

Dział: KSIążKI

Dodano: Marzec 29, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Świat Andrzeja Fidyka”

Press

Andrzej Fidyk, Aleksandra Szarłat
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Kraków 2017

Fidyka dobrze jest oglądać – tym razem można go też przeczytać. Choćby po to, by poznać warunki, w jakich przyszło mu kręcić filmy, za które zbierał nagrody. Nie koloryzuje, nie stosuje artystycznych zabiegów, tylko zwyczajnie opowiada, jak pracował nad „Defiladą”, „Kiniarzem z Kalkuty”, „Dojeniem wielbłąda” czy „Karnawałem”. Zabiera czytelnika w podróż we wszystkie zakątki świata, gdzie jeździł z kamerą, i uczy patrzenia na świat. Czasami aż zbyt zwyczajna to opowieść, biorąc pod uwagę to, jaki był efekt wypraw Fidyka. Lecz kto go zna, wie, że ten dokumentalista nie lubi koloryzować, więc tego w jego książce nie znajdziecie.

Oprócz wspomnień o pracy nad filmami Fidyk dzieli się też swoimi przemyśleniami filmowca dokumentalisty i zdradza tajniki sztuki filmowej. Czym różni się telewizja od kina? W telewizji najważniejszy jest początek, w kinie – koniec. Jaka jest różnica między dokumentem a newsem? Filmowi dokumentalnemu dobrze robi pokazywanie przyczyn i skutków. News pokazuje wszystko od frontu (to Fidyka nigdy nie interesowało). No i przede wszystkim: temat to jednak nie wszystko. Gdy jako szef redakcji filmu dokumentalnego TVP Fidyk był pytany, czy dany temat go interesuje, odpowiadał, że jego interesuje pomysł, czyli co z danym tematem można zrobić. To akurat każdy doświadczony dziennikarz zrozumie: bo o ile tematy są wszędzie dookoła, to pomysł na nie trzeba dopiero znaleźć.

(RG, 29.03.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo