Dział: INTERNET

Dodano: Luty 18, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Start-upy z Europy Środkowo-Wschodniej powinny stawiać na globalny rozwój

Konferencja Rockit przyciągnęła głównie przedsiębiorców internetowych z Europy Środkowo-Wschodniej (fot. screen z YT)

Start-upy z naszego regionu powinny być wyspecjalizowane, ale rozwijać się globalnie, bo tak najłatwiej pozyskać inwestorów - uważają uczestnicy konferencji Rockit Warsaw.

16 lutego, podczas pierwszego dnia konferencji Rockit Warsaw w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, występowali przedsiębiorcy internetowi, wielu związanych z rynkiem medialnym. Katarzyna Dorsey, prezes wyszukiwarki modowej Yosh, zauważyła, że rynek w Europie Środkowo-Wschodniej jest pełen młodych, wykształconych ludzi, którzy dzięki niższym kosztom utrzymania są tańsi niż np. pracownicy w Stanach Zjednoczonych. Dorsey radziła, by inwestorów szukać za granicą. - Na rodzimym rynku warto szukać inwestorów we wstępnej fazie. Potem lepiej jest ich szukać globalnie, jest to łatwiejsze. Dużo lepiej jest specjalizować się w niszy i działać na całym świecie, niż próbować dostać się z bardziej ogólnym projektem tylko na jeden rynek - mówiła Katarzyna Dorsey.

Zdaniem uczestników Rockit jednym z trendów, które będą się rozwijać, jest wykorzystanie sztucznej inteligencji. - 2017 rok to moment, kiedy AI stało się dostępne finansowo dla start-upów - zauważyła Katarzyna Dorsey, która planuje, że do 2020 roku w jej firmie 85 proc. obowiązków przejmie sztuczna inteligencja (w tej kwestii współpracuje z superkomputerem IBM Watson).

Firma Logograb, założona w Irlandii przez byłych researcherów Google'a, pokazała, jak można wykorzystywać sztuczną inteligencję. Przez 10 miesięcy zyski ze sprzedaży ich produktu, który wyszukuje automatycznie logo firm w filmach i zdjęciach w internecie, wyniosły 1 mln euro. Produkt jest wykorzystywany m.in. przez Nielsena do badań i serwis Ebay do wyszukiwania podróbek. - Piwo Corona przeniosło budżety reklamowe, bo odkryło, że ludzie w mediach społecznościowych wrzucają zdjęcie z ich produktem przy oglądaniu premier w serwisie Netflix. W ostatnich latach liczba nastolatków nieczytających książek się potroiła, trzeba się skupić na obrazie - mówi Luca Boschin, współzałożyciel firmy Logograb.

Słowenka Marta Svetek z brytyjskiej firmy zajmującej się transformacją cyfrową przedsiębiorstw Freeformers zauważyła, że przy projektowaniu sztucznej inteligencji przejmuje ona nasze wady i zalety. - Stworzone przez nas AI będzie wykorzystywać nasze wartości. Jeśli tworzą je tylko Azjaci albo tylko biali, to wykorzysta ich uprzedzenia i przekonania. Musimy pamiętać, aby przy projektowaniu takich systemów uwzględniać ludzi różnych płci, ras i w różnym wieku, bo inaczej może dojść do dyskryminacji - mówiła Svetek.

W panelu o przyszłości przedsiębiorstw internetowych uczestnicy Rockit wskazali też na inne trendy, które będą się rozwijać w najbliższych latach: wirtualną rzeczywistość, samosterujące się samochody, analizę danych.

(JM, 18.02.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.