Serwis o mediach i reklamie

O nas Pressletter

Temat: social media

Dział: INTERNET

Dodano: Grudzień 29, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK sprawdzi, czy Facebook narusza prawa konsumentów

(fot. pexels.com)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające, sprawdzając zasady zbierania i udostępniania danych użytkowników stosowane przez Facebook Ireland.

UOKiK wstępnie sprawdził wzorce umów i regulaminy dostępne na stronie facebook.com. Analiza dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego dotyczącego praktyk spółki Facebook Ireland. Wątpliwości wzbudziły m.in. postanowienia, które niejednoznacznie określają sposób korzystania z gromadzonych danych użytkowników oraz procedurę ich udostępniania innym podmiotom. UOKiK zwrócił również uwagę na szeroki i nieokreślony katalog gromadzonych informacji. Przykładem są klauzule, które dotyczą zbierania informacji na temat użytkownika, „przez uzasadniony czas”, które następnie mogą być przekazane „firmom będącym częścią Facebooka”. Tym samym konsument może nie wiedzieć, jakie dane o nim zostaną zgromadzone, jak długo będą przechowywane i komu dokładnie mogą być przekazane.

- W trakcie postępowania przeanalizujemy zasady zbierania i przekazywania danych użytkowników. Sprawdzimy również czy wzorce umów mogą w inny sposób naruszać prawa konsumentów – mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał. - Podobne działania prowadzone są także w innych państwach. Kraje europejskie coraz większą uwagę zwracają na duże platformy internetowe, które pozornie są darmowe, jednak konsumenci płacą za korzystanie z nich swoimi danymi osobowymi – dodaje Prezes UOKiK.

Postępowanie wyjaśniające prowadzone przez UOKiK toczone jest w sprawie, a nie przeciwko  podmiotowi. Zebrane informacje mogą natomiast prowadzić do postawienia zarzutów i wszczęcia przeciwko przedsiębiorcy postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

(PAP, TAD, 29.12.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: reklama

Dział: INTERNET

Dodano: Grudzień 29, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rynek reklamy online w Polsce wzrósł w trzech kwartałach o 17 proc.

(fot. za pexels.com)

W okresie od stycznia do września 2016 roku wydatki na reklamy w internecie wyniosły 2,53 mld złotych. Oznacza to wzrost w porównaniu z tym okresem ub.r. o 17 proc. - wynika z raportu AdEx realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Poza e-mail marketingiem, w którym na reklamy w trzech kwartałach br. wydawano o 12,9 proc. mniej, wszystkie podstawowe formaty reklamy cyfrowej zanotowały wzrost. Największy wzrost rok do roku zanotowała reklama display (bez reklam wideo) – o 23,3 proc. Jej udział w rynku wyniósł 49,2 proc. Niższy wzrost zanotowały reklamy w przeglądarkach - o 11,2 proc. (udział w rynku 33,6 proc.) Rynek ogłoszeń wzrósł o 17,6 proc. (udział 14 proc.).

Duży wzrost zanotowała reklama mobile (o 63 proc., do 21,3 proc. udziału w rynku) i w mediach społecznościowych (o 48 proc., do 12,6 proc. udziału).

Najwięcej na reklamę online wydały branże: motoryzacyjna i handlowa (każda po 13 proc. udziału).

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.

(IKO, 29.12.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo