Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 06, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Super Express" jest już drugi w segmencie dzienników, ale reklam mu od tego nie przybędzie

"Super Express" w październiku br. miał minimalne wyższą średnią sprzedaż od "Gazety Wyborczej"

"Super Express" (ZPR Media SA) w październiku br. miał minimalne wyższą średnią sprzedaż od "Gazety Wyborczej" (Agora SA) - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. To nie jest zaskoczenie, bo gazety opiniotwórcze tracą czytelników na rzecz internetu szybciej od tabloidów.

Najlepiej sprzedającym się ogólnopolskim dziennikiem pozostaje "Fakt" (Ringier Axel Springer Polska), który w październiku br. miał średnią sprzedaż ogółem 266 940 egz. (o 10,71 proc. mniej niż w październiku 2015). Na drugie miejsce z trzeciego awansował "Super Express" ze średnią sprzedażą 135 685 egz. (spadek o 5 proc.), wyprzedzając "Gazetę Wyborczą" - 135 277 egz. (spadek o 13,14 proc.). Dziennik Agory zanotował najwyższy spadek sprzedaży w tym segmencie prasy.

- "Gazeta Wyborcza" i "Super Express" mają zupełnie innych czytelników i reklamodawców, nie powinno być więc korelacji między tą zamianą miejsc w zestawieniu sprzedaży a wpływami reklamowymi obu tytułów. Czytelnicy i budżety reklamowe przenoszą się do internetu, a w dziennikach opiniotwórczych ta zmiana zachodzi szybciej niż w tabloidach, które mają starszych czytelników - komentuje Monika Rychlica, head of press, outdoor, cinema and new media w domu mediowym Initiative Media. Spodziewa się jednak, że wydawca "SE" wyprzedzenie "GW" może wykorzystać do celów promocyjnych.

Podobnego zdania jest Dariusz Sachajko, commercial director w domu mediowym Universal McCann. - Trend w dłuższej perspektywie czasowej pokazuje, że dzienniki opiniotwórcze straciły ok. 2/3 sprzedaży w ostatnich 10 latach, a sprzedaż tabloidów spadła o 1/3. Warto podkreślić fakt, że mimo spadków sprzedaży wszystkich dzienników "SE" ma najbardziej lojalnych czytelników. Od lat jego sprzedaż spada najwolniej - analizuje Sachajko. - Nie sądzę, by zmiana miejsc w rankingu sprzedaży dzienników miała duży wpływ na rynek reklamowy, bo "SE" i "GW" to dwa różne światy w przedstawianiu treści. Z powodu tego typu różnicy "Fakt" nigdy nie zarobił na reklamie więcej niż "GW", mimo że od początku istnienia sprzedaje się lepiej - zauważa Sachajko.

PRZECZYTAJ TEŻ: Zwolnienia w Agorze muszą być większe niż dotychczas planowano.

Za dwoma tabloidami i dziennikiem Agory w rankingu sprzedaży są: "Rzeczpospolita" (Gremi Media) - 52 139 egz. (spadek o 5,15 proc.), "Dziennik Gazeta Prawna" (Infor Biznes) - 42 498 egz. (spadek o 4,09 proc.), "Przegląd Sportowy" (RASP) - 27 213 egz. (spadek o 11,78 proc.), "Gazeta Podatkowa" (Gofin) - 24 773 egz. (spadek o 4,48 proc.).
W październiku wzrost sprzedaży zanotował tylko jeden dziennik - "Gazeta Polska Codziennie" (Forum SA) - o 2,92 proc., do 19 890 egz.
"Puls Biznesu" (Bonnier Business Polska) sprzedawał w październiku 9966 egz. (spadek o 6,58 proc.), a "Parkiet Gazeta Giełdy" (Gremi Media) - 4372 egz. (spadek o 9,03 proc.).

(JM, 06.12.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.