Temat: marketing

Dział: TREśCI PROMOCYJNE

Dodano: Listopad 15, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Kupując zmysłami - emocje i ich wpływ na decyzje konsumenta

W dzisiejszych czasach strategie marek coraz częściej uwzględniają zmiany społeczne, kulturowe i cywilizacyjne. Znaczące staje się oddziaływanie na emocje narzędziami, które budują zaangażowanie konsumenta w działania marki. Działania z zakresu customer experience i marketingu sensorycznego pozwalają zbudować przywiązanie i lojalność wobec marki.

Marki coraz częściej obserwują i analizują zachowania klientów, aby poprzez dopasowaną komunikację móc dotrzeć do nich jak najlepiej. Customer experience czy marketing sensoryczny są wiodącymi narzędziami w budowaniu relacji na linii marka-konsument.

Customer experience

Decyzja o zakupie opiera się na odczuciach. Jeśli firmy chcą do siebie przyciągnąć klientów, wprowadzają rozwiązania, które intensyfikują pozytywne przeżycia. Obecnie do każdej grupy odbiorców należy docierać w inny sposób.
Po latach doświadczeń mamy pewność, że inaczej należy zarządzać produktem skierowanym do młodych ludzi, a inaczej do starszego pokolenia. Dobrym tego przykładem są liczne amerykańskie apteki w których towary dla ludzi starszych ustawia się na półkach na wysokości wzroku, aby starsze osoby nie musiały się po nie schylać. Na podłogach kładzie się dywany, które przykrywają śliskie płytki, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo. Liczy się również design opakowań, aby starsze dłonie mogły je z łatwością otworzyć. Natomiast aby zaspokoić oczekiwania pokolenia Millenium, lokale usługowe i handlowe z powodzeniem wykorzystują nowe technologie, w tym np. smartfony, darmowe WiFi, Beacony, tablety, czytniki kodów – tłumaczy Wojciech Grendziński z Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Handlowy IMS,prelegent tegorocznej międzynarodowej konferencji MAPIC. Inne trendy w zakresie customer experience to przechodzenie ze świata online do offline (sklepy internetowe), video rozmowy z klientem czy zbieranie danych o konsumentach za pomocą Big Data.

Mózg na zakupach

Uzupełnieniem działań marketingowych we współczesnym brandingu jest marketing sensoryczny. Jednym z działań sensorycznych jest budowanie atmosfery w miejscu sprzedaży poprzez wykorzystanie reklamy w mediach In-store. Badania przeprowadzone przez firmę IMS i Millward Brown pokazują, że takie reklamy mają pozytywny wpływ na klienta przebywającego w galerii. W centrach handlowych, w których były obecne, zdecydowana była zadowolona z wizyty – takiej odpowiedzi udzieliło blisko 90% respondentów. Media In-store mają również istotny wpływ na decyzje zakupowe – co czwarta badana osoba przyznała, że kupuje pod wpływem informacji, które usłyszała z głośników lub zobaczyła na ekranach Mall TV. Reklamy w mediach In-store generują również trafiic w wybranych miejscach. Według badań 15% klientów po obejrzeniu komunikatu reklamowego odwiedziło wybrany sklep. Dodatkowo badania pokazały, że co dziesiąty klient galerii wydał pieniądze w reklamowanym punkcie sprzedaży. Nie bez znaczenia pozostaje również zmysł węchu. Badania wykazały, że zastosowanie marketingu sensorycznego korzystnie wpływa np. na postrzeganie punktu usługowego. Co czwarta badana osoba odniosła dużo lepsze wrażenie z wizyty niż zwykle. Konsument, który skorzystał z usługi w otoczeniu odpowiednio dobranego zapachu, wyżej oceniał chęć ponownego skorzystania z danej usługi.
Zastosowanie narzędzi sensorycznych budzi w nas konkretne emocje, odczucia, które następnie przeobrażane są we wspomnienia i skojarzenia związane z konkretną marką. Odpowiednie wykorzystanie oddziaływania na zmysły może prowadzić do lepszego, głębszego doświadczenia marki, a co za tym idzie, na stałe przekonać do niej kupującego. W świecie, w którym istnienie i rozwój marek jest ściśle powiązany z unikalnością i emocjonalną więzią klientów, ważne jest holistyczne budowanie doświadczenia marki – tłumaczy Joanna Langer, International Business Development Manager IMS, prelegent tegorocznej edycji międzynarodowej konferencji MAPIC.

Obecnie Klient nie kupuje zwykłego produktu, tylko rzecz spersonalizowaną, nacechowaną emocjami. Logiczna analiza i racjonalne wybory w dzisiejszych czasach często ustępują miejsca emocjom. Marki nie sprzedają wyłącznie produktów, ale dążą do zapewnienia klientowi jak najliczniejszych pozytywnych doświadczeń, odwołujących się do emocji.

(15.11.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: marketing

Dział: TREśCI PROMOCYJNE

Dodano: Grudzień 15, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Jak gra i pachnie galeria handlowa przed Świętami?

Czas przed Bożym Narodzeniem upływa na intensywnych przygotowaniach przedświątecznych. Jest to również okres zwiększonych wydatków związanych z zakupem prezentów dla najbliższych. Centra handlowe dosłownie „pękają w szwach” - każdy bowiem chce zakupić niebanalne upominki, produkty oraz świąteczne dekoracje. W jaki sposób galerie przyciągają klientów i tworzą świąteczną atmosferę?

Największy ruch w galeriach handlowych przypada na okres od listopada do końca stycznia – wtedy właśnie klienci rozglądają się za prezentami, realizują bony upominkowe i wydają pieniądze, które otrzymali w ramach prezentu. Frekwencja w okresie świątecznym jest nawet do 30% wyższa niż w ciągu roku.  – Wzmożona aktywność branży retail w tym roku zaczęła się  na  początku listopada i z każdym dniem uruchamiane są kolejne kampanie reklamowe dotyczące Bożego Narodzenia. Przełom listopada i grudnia co roku jest okresem największego poziomu wydatków klientów w centrach handlowych. W związku z tym, marketerzy  różnymi sposobami chcąc przyciągnąć potencjalnych klientów intensyfikują swoje działania reklamowe i z zakresu marketingu sensorycznego – tłumaczy Wojciech Grendziński Wiceprezes Dyrektor Sprzedaży IMS. 

Magia Świąt 

Święta w galeriach handlowych nie mogą się obyć bez bożonarodzeniowej aury -– lampki, bombki, choinki, świąteczne piosenki, zapachy – to wszystko wyznacza tempo konsumpcyjnego biegu. Budowanie atmosfery w ten szczególny czas jest niezwykle ważne z perspektywy handlu.  Dobre samopoczucie klientów wpływa na wzmożoną chęć robienia zakupów oraz przyczynia się do stworzenia silniejszej więzi konsumenta z marką. Wszystko to sprawia, że klienci są niezwykle podatni na wszelkie komunikaty, które przyciągają ich uwagę i mogą stać się źródłem inspiracji zakupowej. Jak pokazują badania zrealizowane przez IMS i Instytut Badawczy Millward Brown po wizycie w miejscu, w którym był obecny marketing sensoryczny badani ocenili swój nastrój jako bardzo dobry. Takiej odpowiedzi odpowiedź udzieliło 34% respondentów. Zarówno aromamarketing jak i audiomarketing mają wpływ na atmosferę – Dobrze dobrana muzyka nie tylko podniesie komfort kupowania, lecz także sprawi, że klient spędzi więcej czasu w danym miejscu, co automatycznie przełoży się na sprzedaż produktów. Odpowiednia muzyka buduje również lojalność klienta wobec marki, co w okresie przedświątecznym jest bardzo pożądane – tłumaczy Wojciech Grendziński z IMS. Istotną rolę odgrywa również aromamarketing, który wpływa na dobrą pamięć zapachową miejsca, stwarza miły klimat, potęguje przyjemne doznania. Wszystko to sprawia, że klienci są niezwykle podatni na wszelkie komunikaty, które przyciągają ich uwagę i mogą stać się źródłem inspiracji zakupowej.

Świąteczna reklama in-Store

Każdy klient udający się do galerii handlowej przychodzi tu z myślą o zakupach. W jego planach jest kupno idealnych prezentów dla najbliższych, pysznych potraw czy też świątecznych dekoracji. Wszystko to sprawia, że okres świąteczny jest szczególnie korzystny dla wszystkich firm i marek, które zdecydowały się na reklamę w tym czasie. Reklama emitowana w miejscu sprzedaży dociera bowiem do świadomości konsumenta w tym samym czasie, w którym dokonuje on zakupu: jest w pobliżu produktu i ma na niego wygospodarowany budżet. Według badań przeprowadzonych przez firmę IMS  15% klientów po obejrzeniu komunikatu reklamowego odwiedziło wybrany sklep. Dzięki mediom In-store zwiększa się nie tylko ruch, lecz także buduje się zaangażowanie klienta i zainteresowanie produktem – badania pokazały, że co dziesiąta osoba odwiedzająca galerię wydała pieniądze w reklamowanym punkcie sprzedaży. Zasięg mediów in-store wzrasta w Święta w związku z większą liczbą klientów odwiedzającą galerie handlowe. - Nośnikami, na których może zostać umieszczona taka reklama, mogą być np.  monitory Digital Signage umieszczone w odpowiednich punktach galerii handlowej. Kompleksową sieć DS określamy jako Mall TV. – mówi Michał Mozyrko Szef Działu Sprzedaży Reklam Audio w IMS. Niemały wpływ na decyzje zakupowe ma również tzw. „świąteczny nastrój” – dobre samopoczucie klientów może niewątpliwie wpłynąć na wzmożoną chęć robienia zakupów – tłumaczy Mozyrko. 

Świąteczne oddziaływanie na zmysły 

Okres Świąt to ważny czas dla handlu z wielu powodów. Przede wszystkim zamknięcie roku sprzedażowego daje olbrzymie możliwości uzyskania jeszcze lepszych wyników. Wszystko to można osiągnąć poprzez wzmacnianie lojalności klienta, który zapamięta na długo pozytywne emocje zbudowane przez właściciela obiektu w tym czasie. – Dla dostawców usług marketingu sensorycznego to czas wzmożonej pracy. Sklepy i punkty usługowe zmieniają playlisty muzyczne na świąteczne, które uzupełniane są zapachem kojarzącym się ze Świętami. Królują nuty cynamonu, jabłecznika, goździków. Jak dodamy do tego świąteczne elementy wystroju miejsca – możemy mieć pewność, że nasz klient poczuje klimat zbliżających się Świąt co najmniej wszystkimi zmysłami – mówi Wojciech Grendziński z IMS. Dotknięcie prezentów i łyk kawy z odrobiną cynamonu nawet w tak zatłoczonym miejscu, jakim jest galeria handlowa, może przenieść każdego w ten jakże rodzinny i cudowny czas Bożego Narodzenia.

 

(15.12.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY